2017-05-12, 19:28
Bannlyst
Jag är en fråga angående teknisk basår. Nu är det så universitetet jag ska gå teknisk basår står det på period 3-4 (under termin 2) kommer det läsas fysik 2 och matte 4 (vilket är kurserna jag behöver) eventuellt också kemi 2 bara för att. Men frågan är kan jag då gå gmu under hösten samtidigt eller?
Citera
2017-05-12, 20:01
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgeslammer
Är i desperat behov av 7,5 men står bara som hopplös reserv på de sommarkurser jag sökt. Kan det finnas möjlighet att hitta en ledig plats i samband med kursstarterna eller är det kört? Som jag förstått det går det ibland att närvara på uppropen och lirka in sig den vägen...?

De kontaktar troligtvis reserverna i turordning ifall det blir platser lediga. Om du "desperat" behöver poäng så borde det väl finnas omtentor i någon kurs som du kan ta vid sommarens slut?
Citera
2017-05-12, 20:04
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Jag är en fråga angående teknisk basår. Nu är det så universitetet jag ska gå teknisk basår står det på period 3-4 (under termin 2) kommer det läsas fysik 2 och matte 4 (vilket är kurserna jag behöver) eventuellt också kemi 2 bara för att. Men frågan är kan jag då gå gmu under hösten samtidigt eller?

Det kan vara värt att tänka på att platsgaranti från basåret kräver att du tar alla kurser på basåret. Att du blir antagen till basåret och har vissa kurser redan från gymnasiet räcker alltså inte. Du blir visserligen behörig till program som kräver den här behörigheten genom att bara ta de kurser som du saknar från gymnasiet, men då måste du alltså bli antagen en gång till på betyg eller högskoleprov.

När du skriver gmu, menar du då grundläggande militär utbildning? Det brukar ju vara på heltid, så du får nog svårt att klara av basåret parallellt. Möjligen kan du ta omtentor i de kurser som går under hösten vid senare tillfälle.
Citera
2017-05-12, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det kan vara värt att tänka på att platsgaranti från basåret kräver att du tar alla kurser på basåret. Att du blir antagen till basåret och har vissa kurser redan från gymnasiet räcker alltså inte. Du blir visserligen behörig till program som kräver den här behörigheten genom att bara ta de kurser som du saknar från gymnasiet, men då måste du alltså bli antagen en gång till på betyg eller högskoleprov.

När du skriver gmu, menar du då grundläggande militär utbildning? Det brukar ju vara på heltid, så du får nog svårt att klara av basåret parallellt. Möjligen kan du ta omtentor i de kurser som går under hösten vid senare tillfälle.
Precis grundläggande militär utbildning.
Okej så man måste ta alla kurser, då vet jag. Då får jag skippa gmu, hade egentligen inte gmu jätte mycket på agendan.
Citera
2017-05-14, 19:36
Medlem
HP-provet nu, behörighet sen

Kort fråga.
Om jag skriver ett bra resultat på Högskoleprovet nu, men jag inte är behörig till de program jag vill söka. Kan jag läsa upp de kurserna i efterhand och sen söka in till utbildningen?
Citera
2017-05-14, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obezer
Kort fråga.
Om jag skriver ett bra resultat på Högskoleprovet nu, men jag inte är behörig till de program jag vill söka. Kan jag läsa upp de kurserna i efterhand och sen söka in till utbildningen?
Ja, HP-resultatet gäller i fem år.
Citera
2017-05-15, 13:07
Medlem
Tja, jag undrar bara över en sak med ansökan. Fick mail om att antagning.se gått igenom mina betyg osv. men jag får inte slutbetyg i gymnasiet förrens början av juni? Kommer det hinna komma in innan man väljs ut till det man sökt?
Citera
2017-05-15, 13:13
Medlem
Collard.Greenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1337swish
Tja, jag undrar bara över en sak med ansökan. Fick mail om att antagning.se gått igenom mina betyg osv. men jag får inte slutbetyg i gymnasiet förrens början av juni? Kommer det hinna komma in innan man väljs ut till det man sökt?
Ja. Dina gymnasiebetyg läggs in automatiskt någon dag efter din examen. Beskedet kommer inte förens Juli, 12:e om jag inte har fel, så det är inga problem.
Citera
2017-05-16, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum

Men det står att så länge du bara behöver t ex fysik 2 och matte 4 på det universitet som jag ska gå på. Då finns det antingen ett tekniskt eller naturvetenskapligt baspaket."Läser du hela basåret eller något av kurspaketen får du platsgaranti till något av följande program." Och det står att fysik 2 och matte 4 läser dem vid läsperiod 4. Därför borde väl jag kunna gå gmu till höst?
Citera
2017-05-16, 13:40
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Men det står att så länge du bara behöver t ex fysik 2 och matte 4 på det universitet som jag ska gå på. Då finns det antingen ett tekniskt eller naturvetenskapligt baspaket."Läser du hela basåret eller något av kurspaketen får du platsgaranti till något av följande program." Och det står att fysik 2 och matte 4 läser dem vid läsperiod 4. Därför borde väl jag kunna gå gmu till höst?

Det är nog bäst att dubbelkolla med studievägledningen på det aktuella universitetet vad gäller vilka kurspaket som finns tillgängliga. Möjligen finns det något som går endast under våren och som ger platsgaranti på något program.
Citera
2017-05-17, 20:48
Medlem
chillarmests avatar
Någon som har tips på kurser man kan söka här i Uppsala om man bara vill har kårleg? Trött på att gå på BJ när dom flesta polarna går på nation

Läste media i gymnasiet, med betyg som jag märkt i efterhand är ganska värdelösa i den mening att dom inte betyder något. Så kurser som inte har dom högsta kraven sökes.

Tack för hjälpen!
Citera
2017-05-18, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chillarmest
Någon som har tips på kurser man kan söka här i Uppsala om man bara vill har kårleg? Trött på att gå på BJ när dom flesta polarna går på nation

Läste media i gymnasiet, med betyg som jag märkt i efterhand är ganska värdelösa i den mening att dom inte betyder något. Så kurser som inte har dom högsta kraven sökes.

Tack för hjälpen!

Den klassiska kursen i Uppsala för det ändamålet är väl "Dinosaurernas tidsålder"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in