2017-04-26, 18:20
Medlem
Tjena! Tänkte läsa systemvetenskap i Göteborg eller Linköping. Jag bor för tillfället i Göteborg hos föräldarna så skillnaden är att det skulle bli dyrare med Linköping men förmodat en mycket roligare studenttid. Det är alltså systemvetenskap på 3 år på Lindholmen eller i Linköping.. Vad tycker ni?
Citera
2017-04-26, 18:39
Medlem
Collard.Greenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetRektMate
Tjena! Tänkte läsa systemvetenskap i Göteborg eller Linköping. Jag bor för tillfället i Göteborg hos föräldarna så skillnaden är att det skulle bli dyrare med Linköping men förmodat en mycket roligare studenttid. Det är alltså systemvetenskap på 3 år på Lindholmen eller i Linköping.. Vad tycker ni?

Nu har jag inte pluggat i Linköping, bara varit där över en dag då uni gjorde en "visning" av deras linje Industriell Ekonomi. Men det verkade rätt schysst där. Därför är det självklart att du skall flytta. Bo hos päronen är inte särskilt ballt och by now borde du väl känna GBG till väl? Varför ej testa något nytt? Testa leva själv, ha egen lägenhet och kunna komma hem 4 på kvällen hur ofta du vill. Detta är mina tankar iallafall - ska man anstränga sig och lägga 3 år TILL i skolan så ska man också kunna göra bäst fan man vill! Skit i kostnaderna, det är en del av studentlivet att vara fattig och lägga CSN på hyra och sprit, alla gör det!
Citera
2017-04-26, 19:05
Medlem
ace_secs avatar
Ny ansökningsstatistik från UHR idag

https://www.uhr.se/globalassets/_uhr.se/publikationer/2017/antagning-till-hogre-utbildning-hostterminen-2017.-statistik-i-samband-med-sista-anmalningsdag.pdf

I korthet:

Citat:
- Utbudet av högskoleutbildningar ökar med upp till en procent jämfört med hösten 2016. Men betydligt färre unga söker till universitet och högskolor i höst – många väljer att arbeta framför att studera vidare i rådande högkonjunktur.

Universitet och högskolor erbjuder en procent fler kurser och 0,3 procent fler program
jämfört med förra hösten. Samtidigt minskar antalet sökande till högskoleutbildningar
med 2,3 procent jämfört med hösten 2016. Nedgången beror till stor del på att
gruppen sökande som är högst 24 år gamla minskar med sex procent samtidigt som
den rådande konjunkturen ger goda möjligheter till arbete för unga.

Citat:
Antalet sökande har också gått ned till sex grupper av utbildningar som leder till
vissa yrkesexamina. Det gäller sökande till lärar-, civilingenjörs-, högskoleingenjörs-, sjuksköterske-, läkar- och socionomutbildningar. Nedgångarna av antalet sökande är mellan en halv och sju procent.

Citat:
Bland de sökande utgör kvinnorna en majoritet. Antalet sökande har gått ned för
både kvinnor och män, så könsfördelningen är densamma ht 2017 som ht 2016,
63 procent kvinnor respektive 37 procent män.
Senast redigerad av ace_sec 2017-04-26 kl. 19:08.
Citera
2017-04-26, 19:17
Medlem
ace_secs avatar
https://www.uhr.se/globalassets/_uhr.se/publikationer/2017/antagning-till-hogre-utbildning-hostterminen-2017.-statistik-i-samband-med-sista-anmalningsdag.pdf

Citat:
När det gäller olika ålderskategorier har det skett en påtaglig minskning av antalet sökande som är unga. Antalet sökande som är högst 24 år gamla är sex procent färre ht 2016 än ht 2017. I övriga åldersgrupper 25 år eller äldre är förändringarna små, totalt sett så gott som oförändrade mellan ht 2017 och ht 2016.

Citat:
Uppsala universitet har flest totalt antal sökande ht 2017, följt av Stockholms universitet, Umeå universitet, Göteborgs universitet och Lunds universitet. De högsta procentuella ökningarna har skett vid Konstfack och Karlstads universitet.

Citat:
I faktiskt antal har Umeå universitet den största ökningen av totalt antal sökande, drygt 2 600 fler. Gymnastik- och idrottshögskolan och Högskolan i Skövde har de största relativa minskningarna med 38 respektive 33 procent. I faktiskt antal har Högskolan i Skövde och Göteborgs universitet den största minskningen av totalt antal sökande, mer än 5 300 färre än ht 2016.
Citera
2017-04-26, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Collard.Greens
Nu har jag inte pluggat i Linköping, bara varit där över en dag då uni gjorde en "visning" av deras linje Industriell Ekonomi. Men det verkade rätt schysst där. Därför är det självklart att du skall flytta. Bo hos päronen är inte särskilt ballt och by now borde du väl känna GBG till väl? Varför ej testa något nytt? Testa leva själv, ha egen lägenhet och kunna komma hem 4 på kvällen hur ofta du vill. Detta är mina tankar iallafall - ska man anstränga sig och lägga 3 år TILL i skolan så ska man också kunna göra bäst fan man vill! Skit i kostnaderna, det är en del av studentlivet att vara fattig och lägga CSN på hyra och sprit, alla gör det!

Tack för svaret, jag håller med dig.. Det lutar nog mot Linköping ändå
Citera
2017-04-26, 23:03
Medlem
Eftersom tekniskt basår inte ger några högskolepoäng så är det väl möjligt att bli antagen till det och en annan kurs (eller program) som är på helfart? Max 45hp/termin är väl den enda gränsen med andra ord?
Citera
2017-04-27, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meelim
Eftersom tekniskt basår inte ger några högskolepoäng så är det väl möjligt att bli antagen till det och en annan kurs (eller program) som är på helfart? Max 45hp/termin är väl den enda gränsen med andra ord?

Nej, fortfarande 150 % som gäller. Blir du antagen till tekniskt basår på heltid kan du alltså också som mest bli antagen till något annat som är på halvfart alternativt max 15 hp den terminen.

Nästföljande termin kan du ju dock bli antagen till ytterligare 150 %, trots att du fortfarande läser det tekniska basåret.
Citera
2017-04-27, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sauveur1
Nej, fortfarande 150 % som gäller. Blir du antagen till tekniskt basår på heltid kan du alltså också som mest bli antagen till något annat som är på halvfart alternativt max 15 hp den terminen.

Nästföljande termin kan du ju dock bli antagen till ytterligare 150 %, trots att du fortfarande läser det tekniska basåret.

Tack för det. Låter ju logiskt fast jag blev nyfiken efter att jag läst informationen på antagning.se.
Citera
2017-05-01, 16:44
Medlem
Säg att man har valt:

1 läkarprogrammet i Lund
2 Läkarprogrammet i Göteborg

Om man kommer in på 2) i urval 1, och tackar ja - har man då chansen att komma in på 1) i urval 2?
Citera
2017-05-01, 16:46
Medlem
Hinner man komplettera ett betyg till vårens antagning? Det är en kurs på 100 p. Är det tillåtet/möjligt att läsa 100 p på 3-4 månader så att man hinner få med det betyget till antagningen VT 2018?
Citera
2017-05-01, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Säg att man har valt:

1 läkarprogrammet i Lund
2 Läkarprogrammet i Göteborg

Om man kommer in på 2) i urval 1, och tackar ja - har man då chansen att komma in på 1) i urval 2?

Självklart inte (om du inte väljer att stå kvar som reserv till 1) )
Citera
2017-05-01, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Självklart inte (om du inte väljer att stå kvar som reserv till 1) )

Så man kan inte stå kvar som reserv till sitt första urval? Tänk så vet man att man kommer in urval 2 på sitt förstahandsval, ska man då tacka nej till andrahandsvalet i urval 1?

Såg din edit nu: om jag väljer att stå kvar som reserv till 1. Är det då samma sak som om jag hade tackat nej till 2? Dvs jag har garanterat en plats i Göteborg, men jag vet att jag kommer in urval 2 i Lund, kommer jag då komma in i lund urval 2?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in