2016-06-19, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Text
Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
Kanske fel tråd.

Jag har gått ett tekniskt basår, mina betyg finns med på antagning.nu under "akademiska meriter". Det står att jag är Obehörig även fast jag inte borde vara det.

Skolan säger att det är 100% säkert att dom kommer ändra det efter sista kompletteringsdagen. Antagning säger däremot att jag bör skicka in betygen så snabbt som möjligt.

Vågar man lita på skolan? Det känns ju som att dom borde ha kontroll men vem vet.

Är det ett LADOK intyg jag ska ladda upp isåfall?
Vad är det som hindrar dig från att ta det säkra före det osäkra och ladda upp betygen själv? Kan väl knappast skada?
Citera
2016-06-19, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Tack!

Vad är det som hindrar dig från att ta det säkra före det osäkra och ladda upp betygen själv? Kan väl knappast skada?

Vet du vad för intyg det är man ska ladda upp? En LADOK PDF?
Citera
2016-06-20, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starbux
Hej!
Hur ser mina chanser ut att komma in med 16,04 i meritvärde för iår? Jag söker in med BIEX gruppen.Tror ni det blir en stor ökning sedan senaste?

Byggingenjör - konstruktion

HT2014
Antal sökande: 269
1:a Hands: 31
Urval 1: 13.48
Urval 2: 14:55

HT2015
Antal sökande: 261
1:a Hands: 16
Urval 1: 13.32
Urval 2: 12:32

HT2016
Antal sökande: 300
1:a Hands: 22
Hej igen.

Jag har nu hittat och kontaktat en som är villig att hyra ut en lägenhet. Hen kräver dock att jag ska skriva under kontrakt innan 12 juli, redan denna veckan. (Pga många som är intresserad.)

Vågar man skriva under innan ? Tror ni mitt meritvärde räcker? Risken finns att jag inte hittar någon lägenhet senare och måste pendla.

Tack på förhand!
Citera
2016-06-20, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starbux
Vågar man skriva under innan ? Tror ni mitt meritvärde räcker? Risken finns att jag inte hittar någon lägenhet senare och måste pendla.

Tack på förhand!

Alltid något riskfyllt att skriva på före antagningsbeskedet men du sitter nog ganska säkert.
Citera
2016-06-21, 07:35
Medlem
teflonpannan69s avatar
Finns det ingen som sökt till brandingenjör här
Citera
2016-06-21, 21:43
Medlem
Vet någon hur det ligger till med meritvärde gällande folkhögskoleintyg? Pluggade fokis drygt 10 år sedan och fick högsta betyg. Nu när jag lagt in det i min anmälan så står det att jag har 3,0 av max som är 4,0.

Har det ändrats i betygssystemet eller slarvig handläggare på antagningen som reggat mitt intyg felaktigt?
Citera
2016-06-24, 01:50
Medlem
Kanske fel tråd att ta upp det här i men värt ett försök.

Har till höstterminen sökt tekniskt basår på alla Ltu's lärosäten (Luleå, Skellefteå och Filipstad). Tidigare år har jag också sökt en del basår och blivit antagen till både Mälardalen och Örebro men valt bort det pga anställning och lite annat, samt en del reservplatser på KTH och Uppsala. Det jag vill komma fram till är att det aldrig tidigare varit några problem med min behörighet till ett basår.

Men så iår då jag verkligen bestämt mig för att studera och valt basår inom Ltu står det att jag har blivit struken på alla mina tre val. Jag fick en chock när jag såg det och jag vet inte riktig vad jag ska göra...
Anledningen till att jag blivit struken är för att jag på gymnasiet gått ekonomi och läst matte C som utökad kurs. Jag har alltså inte läst några utav de andra ämnena som ingår i det tekniska basåret och som sagt har det ju aldrig varit några problem förut.

Finns det någon som haft ett liknande problem? Vad kan jag göra? Finns det fortfarande någon möjlighet att bli antagen på något sätt? Panik...
Citera
2016-06-24, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noven
Kanske fel tråd att ta upp det här i men värt ett försök.

Har till höstterminen sökt tekniskt basår på alla Ltu's lärosäten (Luleå, Skellefteå och Filipstad). Tidigare år har jag också sökt en del basår och blivit antagen till både Mälardalen och Örebro men valt bort det pga anställning och lite annat, samt en del reservplatser på KTH och Uppsala. Det jag vill komma fram till är att det aldrig tidigare varit några problem med min behörighet till ett basår.

Men så iår då jag verkligen bestämt mig för att studera och valt basår inom Ltu står det att jag har blivit struken på alla mina tre val. Jag fick en chock när jag såg det och jag vet inte riktig vad jag ska göra...
Anledningen till att jag blivit struken är för att jag på gymnasiet gått ekonomi och läst matte C som utökad kurs. Jag har alltså inte läst några utav de andra ämnena som ingår i det tekniska basåret och som sagt har det ju aldrig varit några problem förut.

Finns det någon som haft ett liknande problem? Vad kan jag göra? Finns det fortfarande någon möjlighet att bli antagen på något sätt? Panik...

Ring in o fråga. Står på sidan att du måste läst alla ämnen för att inte få söka linjen. Har också sökt ltu basår dock endast i Luleå. Hoppas att de löser sig så kanske vi ses där!
Citera
2016-06-25, 13:06
Medlem
Bartender1s avatar
Har läst en hel del fristående kurser och har bra koll på antagningsprocessen. Nu har jag dock en fråga, jag har i skrivande stund sökt till en kurs med 71hp. Förra året var lägsta antagandet 75.

Dock har jag läst en eller två kurser till som jag nu har poäng i, dvs har jag 82,5. Dock är dessa inte med i ansökan. Har fått svaret av antagning att det bara är universitetet som kan lägga till poäng man fått i efterhand om de vill.

Är det någon som lyckats med detta? Eller är det troligtvis helt kört eftersom "alla" söker med sina poäng vid sista ansökningsdag? Kan tillägga att dessa HP jag fått efter är mycket relevanta då de tillhör kurs 1, och jag söker till fortsättningskursen.

Allt gott!
Citera
2016-06-25, 16:05
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartender1
Har läst en hel del fristående kurser och har bra koll på antagningsprocessen. Nu har jag dock en fråga, jag har i skrivande stund sökt till en kurs med 71hp. Förra året var lägsta antagandet 75.

Dock har jag läst en eller två kurser till som jag nu har poäng i, dvs har jag 82,5. Dock är dessa inte med i ansökan. Har fått svaret av antagning att det bara är universitetet som kan lägga till poäng man fått i efterhand om de vill.

Är det någon som lyckats med detta? Eller är det troligtvis helt kört eftersom "alla" söker med sina poäng vid sista ansökningsdag? Kan tillägga att dessa HP jag fått efter är mycket relevanta då de tillhör kurs 1, och jag söker till fortsättningskursen.

Allt gott!

Det är rimligtvis en fråga som studievägledare på institutionen kan svara mycket bättre på, i synnerhet eftersom du inte nämner vilket universitet eller ämne det handlar om.

När man söker till fristående kurser så tror jag dock generellt att det är respektive institution som har hand om handläggningen snarare än antagning.se, och i så fall så bör de ju definitivt kolla på vilka poäng du redan har tagit vid institutionen i fråga även om vissa poäng skulle ha kommit in efter sista kompletteringsdag.
Citera
2016-06-26, 14:13
Medlem
Bartender1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det är rimligtvis en fråga som studievägledare på institutionen kan svara mycket bättre på, i synnerhet eftersom du inte nämner vilket universitet eller ämne det handlar om.

När man söker till fristående kurser så tror jag dock generellt att det är respektive institution som har hand om handläggningen snarare än antagning.se, och i så fall så bör de ju definitivt kolla på vilka poäng du redan har tagit vid institutionen i fråga även om vissa poäng skulle ha kommit in efter sista kompletteringsdag.

Det är handelshögskolan vid Göteborgs universitet samt företagsekonomi 2. Har fått poäng efter sista ansökningsdag i företagsekonomi 1.

Vet att det är institutionen som har ansvar för antagningen och skall ringa de i veckan. Undrar mest om någon fått dessa poäng som kommit efter tillgodoräknade
Citera
2016-06-26, 21:13
Medlem
Försöker få grepp om reservplatsernas antagningschans på ekonomie kandidatprogram, mer specifikt i UU/LU. Vilket spann reservnummer är man "praktiskt taget inne" och ungefär vart går gränsen till "ej antagen". Förstår att det fluktuerar från år till år, men är bara ute efter några generella riktlinjer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in