2016-06-11, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Rimligtvis är det väldigt sällsynt att antagningspoängen ökar så mycket som den skulle behöva göra för att du inte ska komma in på programmet du har sökt. Du ligger ju ganska långt över de tidigare lägstanivåerna. Du verkar dock ha blandat ihop urval 1 och 2 i din sammanställning. Det blir aldrig högre lägstagräns i urval 2 jämfört med urval 1. Det kan bara bli lägre eller bli kvar på samma nivå.

Det är helt OK att stryka alternativ efter sista anmälningsdag. Det gör inte att du räknas som sen anmälan. Det är bara om du lägger till något som det räknas som sen anmälan.

Nej, det kan faktiskt bli högre även om det inte är det normala
Citera
2016-06-11, 11:55
Medlem
anonymess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa

Hur kan det blir högre?
Citera
2016-06-11, 11:57
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa

Jag är inte säker på hur det skulle gå till. Man skulle visserligen kunna tänka sig att de sist antagna i urval 1 (dvs de som har lägst poäng i sina respektive grupper) tackar nej till sina platser och att det inte finns några reserver, men då anges väl istället bara att alla sökande blev antagna i urval 2, snarare än att man anger de högre poäng de sist antagna som faktiskt tackat ja hade?

Jag har inte heller hört talas om att man kan minska antalet platser mellan urval 1 och 2, så om det fanns reserver i scenariot ovan så skulle rimligen gränserna falla eftersom denna reserv hade lägre poäng (annars skulle den ju inte ha varit reserv) och skulle ha erbjudits plats när andra tackat nej till sin plats.
Citera
2016-06-11, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jag är inte säker på hur det skulle gå till. Man skulle visserligen kunna tänka sig att de sist antagna i urval 1 (dvs de som har lägst poäng i sina respektive grupper) tackar nej till sina platser och att det inte finns några reserver, men då anges väl istället bara att alla sökande blev antagna i urval 2, snarare än att man anger de högre poäng de sist antagna som faktiskt tackat ja hade?

Jag har inte heller hört talas om att man kan minska antalet platser mellan urval 1 och 2, så om det fanns reserver i scenariot ovan så skulle rimligen gränserna falla eftersom denna reserv hade lägre poäng (annars skulle den ju inte ha varit reserv) och skulle ha erbjudits plats när andra tackat nej till sin plats.

Det är ganska vanligt att man har fler platser i urval 1 än i urval 2 och då kan det bli precis som du är inne på; Om du exempelvis har 125 platser i urval 1 och 100 i urval 2 och färre än 25 tackar nej samtidigt som de med lägst meritvärde tackar nej efter urval 1 kan det bli så att inga extra tas in till urval 2 men att sist antagne har högre meritvärde än i urval 1.
Citera
2016-06-16, 11:53
Medlem
Hur tror ni antagningspoängen till Elektroteknik, på KTH, förändras i år?

Som vi ser, i bilden nedan, så har antalet sökande ökat från förra året. Avsevärt flera förstahandssökande.

http://imgur.com/DakvUZU
Citera
2016-06-17, 15:54
Medlem
OrangePicks avatar
Glömde anmäla mig till en kurs som jag vill läsa, kommer därför bli tvungen att göra en senanmälan. Tidigare har det sett ut såhär:

VT-16 Urval 1: 74 antagna, 0 reserver Urval 2: 61 antagna, 0 reserver.
HT-15 Urval 1: 70 antagna, 23 reserver Urval 2: 60 antagna, 5 reserver.
VT-15 Urval 1: 68 antagna, 0 reserver Urval 2: 49 antagna, 0 reserver.
HT-14 Urval 1: 100 antagna, 17 reserver Urval 2: 74 antagna, 0 reserver.

Finns det någon chans för mig att kunna göra en senanmälan och bli antagen? Har svårt att tyda siffrorna, behöver kursen för det (statistisk grundkurs).
Citera
2016-06-17, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrangePick
Glömde anmäla mig till en kurs som jag vill läsa, kommer därför bli tvungen att göra en senanmälan. Tidigare har det sett ut såhär:

VT-16 Urval 1: 74 antagna, 0 reserver Urval 2: 61 antagna, 0 reserver.
HT-15 Urval 1: 70 antagna, 23 reserver Urval 2: 60 antagna, 5 reserver.
VT-15 Urval 1: 68 antagna, 0 reserver Urval 2: 49 antagna, 0 reserver.
HT-14 Urval 1: 100 antagna, 17 reserver Urval 2: 74 antagna, 0 reserver.

Finns det någon chans för mig att kunna göra en senanmälan och bli antagen? Har svårt att tyda siffrorna, behöver kursen för det (statistisk grundkurs).

Svårt att säga utifrån de siffrorna, allra enklast är att kontakta studievägledningen och höra med dem.
Citera
2016-06-18, 20:53
Medlem
U-166s avatar
Varför får man bara stå kvar som reserv till 210 högskolepoäng om man blivit antagen till en kurs?

Jag har sökt 7 program runt om i Sverige och har sist valt lite strökurser för att jag inte vill gå runt utan varken arbete eller plugg i höst. Strökurserna kommer jag garanterat in på i första urvalet. Men då kan jag inte stå kvar som reserv till alla de 7 program jag egentligen vill läsa. Vad är syftet med ha detta upplägg?

Visst är det ännu ej försent att stryka kurser/program från inskickad ansökan?

Funderar nämligen på att stryka alla strökurser så att jag kan stå kvar som reserv till samtliga 7 program. Även om jag därigenom riskerar gå runt i höst utan att ha något att göra.
Citera
2016-06-18, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Varför får man bara stå kvar som reserv till 210 högskolepoäng om man blivit antagen till en kurs?

Jag har sökt 7 program runt om i Sverige och har sist valt lite strökurser för att jag inte vill gå runt utan varken arbete eller plugg i höst. Strökurserna kommer jag garanterat in på i första urvalet. Men då kan jag inte stå kvar som reserv till alla de 7 program jag egentligen vill läsa. Vad är syftet med ha detta upplägg?

Visst är det ännu ej försent att stryka kurser/program från inskickad ansökan?

Funderar nämligen på att stryka alla strökurser så att jag kan stå kvar som reserv till samtliga 7 program. Även om jag därigenom riskerar gå runt i höst utan att ha något att göra.

Fram tills urvalsprocessen påbörjas kan du ta bort kurser/program utan att det ändras till en "sen anmälan", gör det bara inte för sent så de inte hinner handlägga din ansökan.
Citera
2016-06-19, 13:52
Medlem
Jag har sökt en utbildning och är placerad i urvalsgrupp: gymnasiebetyg. Ändras urvalsgruppen automatiskt om jag laddar upp intyg (som kvalificerar en för en annan urvalsgrupp) eller är det något jag själv måste justera?
Citera
2016-06-19, 14:57
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Jag har sökt en utbildning och är placerad i urvalsgrupp: gymnasiebetyg. Ändras urvalsgruppen automatiskt om jag laddar upp intyg (som kvalificerar en för en annan urvalsgrupp) eller är det något jag själv måste justera?

Du byter inte urvalsgrupp bara för att du intygar att du har meriter i en annan urvalsgrupp. Istället är du med i båda/alla grupper som du har meriter för.

Så länge som du skickar in intyg innan sista kompletteringsdatum så ska du komma med i de grupper som du har meriter för utan att behöva göra något ytterligare.
Citera
2016-06-19, 22:01
Medlem
Kanske fel tråd.

Jag har gått ett tekniskt basår, mina betyg finns med på antagning.nu under "akademiska meriter". Det står att jag är Obehörig även fast jag inte borde vara det.

Skolan säger att det är 100% säkert att dom kommer ändra det efter sista kompletteringsdagen. Antagning säger däremot att jag bör skicka in betygen så snabbt som möjligt.

Vågar man lita på skolan? Det känns ju som att dom borde ha kontroll men vem vet.

Är det ett LADOK intyg jag ska ladda upp isåfall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in