2009-05-11, 08:48
Medlem
rularns avatar
Är det bara jag, eller vart tackar man "ja" om man blivit antagen till ett internationellt masterprogram?
Citera
2009-05-11, 09:05
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rularn
Är det bara jag, eller vart tackar man "ja" om man blivit antagen till ett internationellt masterprogram?

Du behöver inte tacka ja:

https://www.studera.nu/studera/3210.html
Citera
2009-05-11, 15:17
Medlem
Big Anghammarads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Så även om man tackar nej till utbildningen som har högst prioritet som man kom in på så stryks även alla andra?

Är lite nyfiken även jag på detta, någon som vill bekräfta? Om man kommer in på prio1 första antagningen, kan man alltså inte tacka nej och välja ett av de lägre prioriterade alternativen?
Citera
2009-05-11, 15:24
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Anghammarad
Är lite nyfiken även jag på detta, någon som vill bekräfta? Om man kommer in på prio1 första antagningen, kan man alltså inte tacka nej och välja ett av de lägre prioriterade alternativen?

Det beror på utbildningarnas omfattning räknat i HP per termin.

Om du är antagen till Prio 1 i urval 1 och har strukits till resterande utbildningar (på grund av att du inte kan bli antagen till mer än 45 hp) så måste du göra en ny anmälan till de lägre prioriterade anmälningarna om du inte längre vill gå Prio 1.
Exemplet ovan går att tillämpa för alla som endast har sökt program på helfart i sin anmälan.

Om man däremot har sökt 6 kurser á 7,5 hp så går det alldeles utmärkt att tacka nej till Prio 1 och kvarstå som antagen till Prio 2-6.
Citera
2009-05-11, 15:27
Medlem
Pilfinkens avatar
Du kan bli antagen till max 45 hp per termin. Är din prio 1 en 15 hp, prio 2 15 hp och prio 3 15 hp, kommer du komma in på alla tre om du har betygen som behövs. Sen kan du välja vilken av de som du vill läsa.
Är prio 1 på 30 hp dvs helfartstakt och prio 2 är 30 hp kommer du inte kunna välja tvåan om du kommer in på ettan.
Citera
2009-05-11, 16:55
Medlem
Big Anghammarads avatar
Där ser man! Det är endast program jag har sökt, samma program men vid olika skolor. Då får det bli som det blir, det viktigaste är att det blir programmet i fråga och det ska nog gå om jag inte har väldig oflyt. Tack för svaren!
Citera
2009-05-12, 09:10
Medlem
Lite intressant läsning kanske för vissa?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/lagkonjunkturen-skapar-rusning-till-lararhogskolan-1.863682
Senast redigerad av Voine 2009-05-12 kl. 09:19.
Citera
2009-05-12, 09:19
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Lite intressant läsning kanske för vissa?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/lagkonjunkturen-skapar-rusning-till-lararhogskolan-1.863682

Det är positivt att det är fler sökande till lärarutbildningarna, då kanske det inte längre kommer räcka med 0.1 på högskoleprovet för att bli antagen.

Kanske en bagatell för de flesta, men jag tycker det är intressant att det står att de intervjuat en student vid Lärarhögskolan i Stockholm.
Lärarhögskolan i Stockholm försvann som myndighet den 1 januari 2008 och verksamheten gick då samman med Stockholms Universitet.
Och från SU´s sida har man varit tydliga med att den delen inom lärosätet som sysslat med lärarutbildning inte skall kallas Lärarhögskolan.
Jag sätter en femma på att artikeln ändras under dagen...
Citera
2009-05-12, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Det är positivt att det är fler sökande till lärarutbildningarna, då kanske det inte längre kommer räcka med 0.1 på högskoleprovet för att bli antagen.

Kanske en bagatell för de flesta, men jag tycker det är intressant att det står att de intervjuat en student vid Lärarhögskolan i Stockholm.
Lärarhögskolan i Stockholm försvann som myndighet den 1 januari 2008 och verksamheten gick då samman med Stockholms Universitet.
Och från SU´s sida har man varit tydliga med att den delen inom lärosätet som sysslat med lärarutbildning inte skall kallas Lärarhögskolan.
Jag sätter en femma på att artikeln ändras under dagen...

Jo visst är det positivt som du säger men samtidigt kan jag inte låta bli att säga: FY FAN, enligt statistiken så har ju ansökningarna till dom program jag valt höjts markant mycket! Nu blev det genast mycket svårare att komma in, det är troligen lottning som kommer att avgöra huruvida jag kommer in eller inte!
Citera
2009-05-12, 16:58
Bannlyst
Jag har 13,XX på BG och har TB vald som tredje, två före vet jag att jag inte kommer komma in på men säkert som reserv (långt bak i kön). Betyder det att någon som har valt TB som första val men bara har 12,XX kommer in före mig då? (:
Citera
2009-05-12, 17:04
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acke123
Jag har 13,XX på BG och har TB vald som tredje, två före vet jag att jag inte kommer komma in på men säkert som reserv (långt bak i kön). Betyder det att någon som har valt TB som första val men bara har 12,XX kommer in före mig då? (:

En som har lägre meritvärde än du men har programmet i fråga högre prioriterat kommer inte in före dig, förutsatt att du inte kommer in på några av de andra två valen. Blir du accepterad på någon av de andra två får du inte tacka nej till dessa för att välja tredje valet, såvitt jag vet.
Citera
2009-05-12, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
En som har lägre meritvärde än du men har programmet i fråga högre prioriterat kommer inte in före dig, förutsatt att du inte kommer in på några av de andra två valen. Blir du accepterad på någon av de andra två får du inte tacka nej till dessa för att välja tredje valet, såvitt jag vet.

Ok, bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in