2009-05-12, 17:36
Medlem
När brukar antagningssiffrorna komma upp?
Citera
2009-05-12, 17:45
Bannlyst
Hgsk.Ing. Bygg samt Maskin vid LiU, vad tror ni de hamnar på? Låg på 11.0 förra året. Ökning av 1ahands-sökande med typ 90%.
Citera
2009-05-12, 17:59
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
När brukar antagningssiffrorna komma upp?

Så fort det finns några antagna...

Mitten av juli.
Citera
2009-05-12, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Så fort det finns några antagna...

Mitten av juli.

Du som verkar vara essets ess på högskolor och dylikt, vad tror du TB på chalmers kommer att ligga på vid intagningen, bara en siffra ur huvudet. Den hade 10,6 på BG och 0,1 på HP. Tack om du försöker, haha nervös
Citera
2009-05-12, 23:26
Medlem
Till alla som undrar vilka betyg som kommer krävas för att komma in på utbildningarna ni sökt; det är omöjligt att svara på, verkligen. Det ni kan göra är att leta i VHS databas efter kurser som hade lika många sökanden förra året som den ni sökt nu. Intagningskravet för den kursen kan möjligtvis kanske, i vissa fall, ge en idé om vilka betyg som kommer krävas.
Citera
2009-05-12, 23:39
Medlem
Pilfinkens avatar
Fast det är ju svårt att säga så, jag tror inte så många söker till läkarlinjen som har 11 i snitt, men många med 11 i snitt kanske söker till en utbildning där det krävdes 10 förra året. Är det då lika många som söker till den utbildningen som till läkare, kommer snittet ändå inte bli 20,0 för den utbildningen.

Är det någon som vet var man kan hitta hur många som sökte en utbildning totalt förra året, dvs alla sökande och inte bara behöriga?
Citera
2009-05-12, 23:51
Medlem
holys avatar
Hur är det med ansökan till KY-utbildningar? De har ju ofta andra datum satta som sista ansökningsdatum... Kan man ansöka och säga liksom att man vill ta deras utbildning ifall man inte kommer in på sin valda högskola, eller söker man och håller tyst eller ska man inte söka båda samtidigt alls?
Citera
2009-05-13, 00:03
Medlem
Aegzoors avatar
Har sökt Civil. ing. Maskinteknik Chalmers. Förra året var intagningen 16.5 BG med ungefär 200 sökande prio1 och totalt antal sökande 8-900..

I år är det 300 sökande prio1 och nästan 1500 sökande totalt
Jag kommer få ett slutbetyg på ca 18-18.5.. vad tror ni om min chans? Är så sjukt jävla orolig fan känns som min framtid står på spel.. Nån som kan reflektera över statistiken?
Citera
2009-05-13, 00:24
Medlem
Slöfocks avatar
Själv så söker jag Industriell Ekonomi i Linköping, är rätt nervös då antalet sökande gått upp lite grann, samt att jag ligger lite på gränsen. Har 18.8 och intaget slutade på 18.6 förra året. Men men... Inte ska jag gräma mig över det, kan ju ändå inte påverka utgången något mer nu. Svårt att hålla sig dock.

Har maskinteknik som andra val, är inte jordens undergång om det nu blir det istället, men jag är riktigt sugen på I. Wish me luck.
Citera
2009-05-13, 00:26
Medlem
Pilfinkens avatar
Jag räknade lite på statistik för ett annat program, vad gör man inte för att inte plugga.
En ökning av det totala antalet sökande från 2007 till 2008 med 25%, förstahands med18%, betygen höjdes med 0,12 och Hp med 0,2.
I år höjdes det totala antalet sökande med 41% och antalet förstahandssökande med 32%.

Antalet behöriga sökande kan också vara värt att nämna en ökning med 12% från 07 till 08.

Om alla räknar ut den här statistiken för de de vill läsa kanske man kan börja dra slutsatser. Själv hoppas jag att betygskvoten inte höjs med mer än 1,0 fast nästa år kommer jag in (kommer ligga så bra till som det går, meritpoäng +inget komvux).
Citera
2009-05-13, 08:59
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilfinken
Är det någon som vet var man kan hitta hur många som sökte en utbildning totalt förra året, dvs alla sökande och inte bara behöriga?

http://www.vhs.se/templates/Page.aspx?id=1444

Den statistiken innehåller alla sökande, behöriga som obehöriga.
Citera
2009-05-13, 09:10
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acke123
Du som verkar vara essets ess på högskolor och dylikt, vad tror du TB på chalmers kommer att ligga på vid intagningen, bara en siffra ur huvudet. Den hade 10,6 på BG och 0,1 på HP. Tack om du försöker, haha nervös

Jag får tacka för komplimangen, men som StyggaVargen skriver så är det helt omöjligt att svara på.

Men lycka till iallfall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in