2012-10-14, 18:36
Medlem
Fan att det alltid ska bli helt oklart när man väl ska söka.
Jag vill komma in på en kurs (kurs1) på 30p samtidigt som jag vill gå en (kurs4) på 7,5p på kvällstid, i en annan stad. Kommer jag inte in på "kurs1" vill jag självklart komma in på "kurs2" eller "kurs3", båda på 30p även dem, Samtidigt som jag även där kommer in på "kurs4" på 7,5p.

Hur ska jag söka då?
Siffernamnen jag givit kurserna är deras rangordning i min nuvarande sökningslista.
Hoppas någon kan ge lite klarhet i det här, tack!
Citera
2012-10-14, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl1
Fan att det alltid ska bli helt oklart när man väl ska söka.
Jag vill komma in på en kurs (kurs1) på 30p samtidigt som jag vill gå en (kurs4) på 7,5p på kvällstid, i en annan stad. Kommer jag inte in på "kurs1" vill jag självklart komma in på "kurs2" eller "kurs3", båda på 30p även dem, Samtidigt som jag även där kommer in på "kurs4" på 7,5p.

Hur ska jag söka då?
Siffernamnen jag givit kurserna är deras rangordning i min nuvarande sökningslista.
Hoppas någon kan ge lite klarhet i det här, tack!

Som jag begripit det, men jag har ju lite samma funderingar, så ska du höja prioriteten på kurs fyra - för den vill du alldeles oavsett gå eller hur?

Dvs jag skulle ändra så det blir 4, 1, 2,3 eller 1, 4, 2, 3 (Alltså tagit siffrorna du har nu, men du ändrar prioritetsordningen på dem så du placerar dem i ordning ovan)
Citera
2012-10-14, 21:42
Medlem
elmisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cathastrophia
Som jag begripit det, men jag har ju lite samma funderingar, så ska du höja prioriteten på kurs fyra - för den vill du alldeles oavsett gå eller hur?

Dvs jag skulle ändra så det blir 4, 1, 2,3 eller 1, 4, 2, 3 (Alltså tagit siffrorna du har nu, men du ändrar prioritetsordningen på dem så du placerar dem i ordning ovan)
Men kommer han in på 4:an så kan han väl inte komma in på någon av de andra? Eller vad är det som gäller?
Citera
2012-10-14, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmiss
Men kommer han in på 4:an så kan han väl inte komma in på någon av de andra? Eller vad är det som gäller?

Jodå. Du kan slutligt antas till max 45 poäng/termin. Dvs att han kommer in på 7.5 poäng på 4an hindrar inte på minsta vis att han kommer in på 30 poäng på 1,2 eller trean.

Så skriver han 1an och 4an först, skitsamma ordning, och kommer in på båda, så får han plats på båda om han tackar ja.

Kommer han in på fyran och vilken som av de andra, så kommer han antas till fyran + den av 30p han kommit in på.

Så, fyran ska ligga högt i rangordningen då han oavsett vill läsa den, och den INTE på minsta vis hindrar att han kommer in på en av 30 p kurserna.
Citera
2012-10-14, 23:18
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av elmiss

Citat:
Jodå. Du kan slutligt antas till max 45 poäng/termin. Dvs att han kommer in på 7.5 poäng på 4an hindrar inte på minsta vis att han kommer in på 30 poäng på 1,2 eller trean.

Så skriver han 1an och 4an först, skitsamma ordning, och kommer in på båda, så får han plats på båda om han tackar ja.

Kommer han in på fyran och vilken som av de andra, så kommer han antas till fyran + den av 30p han kommit in på.

Så, fyran ska ligga högt i rangordningen då han oavsett vill läsa den, och den INTE på minsta vis hindrar att han kommer in på en av 30 p kurserna.

Stort tack, det låter logiskt nu när du säger det.
Citera
2012-10-17, 14:16
Medlem
AberNeins avatar
Idag gjorde jag en två dagar sen anmälan till distansvarianten av teknisk basutbildning på Högskolan i Skövde. Hur ser mina chanser ut att komma in tror ni? Jag har 18+ i betygssnitt utan meritpoäng.
Citera
2012-10-17, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AberNein
Idag gjorde jag en två dagar sen anmälan till distansvarianten av teknisk basutbildning på Högskolan i Skövde. Hur ser mina chanser ut att komma in tror ni? Jag har 18+ i betygssnitt utan meritpoäng.

De ser goda ut, programmet i fråga har aldrig haft några reserver tidigare år och ökningen i antal sökande är liten.
Citera
2012-10-18, 13:53
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thabeet
De ser goda ut, programmet i fråga har aldrig haft några reserver tidigare år och ökningen i antal sökande är liten.
Det innebär alltså att alla tidigare sökande har kommit in?
Citera
2012-10-28, 00:21
Medlem
Jag börjar undra om jag gjort bort mig.

Jag sökte ju ett antal 15 p kurser och så slängde jag in juristprogrammet bara för att. Ganska övertygad om att oavsett inte komma in. Jag har eg inte ens tänkt plugga så nu, och jag har inte råd att leva på CSN. Men jag slängde dit juristprogrammet bara för att typ.

Nu är grejen att om inget ändras radikalt från tidigare år så kommer jag att komma in på juristprogrammet rent poängmässigt.

Jag kommer garanterat in på alla 15 p-kurserna. Innan hade jag typ 7 st 15pkurser innan juristprogrammet. Vilket innebar att det ju skulle strykas bort då jag var antagen till 3 st 15p kurser. Det gjorde ju inget - när jag trodde jag var chanslös komma in.

När jag insåg läget strök jag allt mellan alt 2 och jurist. Så just nu ser min anmälan ut som följer:

1. Fristående 15 p kurs
2. Fristående 15 p kurs
3. Juristprogrammet, 270 p, varav 30 p/termin

Jag kommer bli antagen till 1 och 2. Vad innebär det för möjligheten att bli antagen till alt3? Man kan ju bli antagen till 45 p per termin, och efter de första två är det 15 p kvar - men juristprogr är 30 p/termin, dvs det blir för mkt.

Kommer jurist att strykas bort när jag kommer inpå 1 & 2 eller hamnar jag som reserv? VAD innebär det om jag blir det?

HUR beter jag mig för att inte schabbla bort min potentiella plats på juristprogrammet men ändå inte schabbla bort min usprungsplan att läsa 30 p på distans? Jag måste ju fundera på en och tre gånger på det här, vad fan jag gör om jag kommer in på jurist. Och om jag INTE gör det, då vill jag ha mina 2 st 30p?

HJÄLP mig reda ut det, den här vändningen var inte planerad och nu vet jag ingenting vad fan jag ska göra?
Citera
2012-10-28, 07:52
Medlem
Har lite funderingar... Kikade lite på antagningshistoriken.

Jag har inte något slutbetyg, men har betyg som krävs för att anses som behörig tillsammans med arbetserfarenhet.
Skrev igår högskoleprovet med resultatet 1,1 (baserat på de två tidigare normeringarna). Nu i vår har jag sökt tre kurser på vardera 5 poäng, dessa verkar inte vara så populära. Enligt statistiken krävs 0,1 på HP.

Men det jag siktar på är en utbildning som startar nästa höst. När jag tittar på urvalsgrupp 1 ser det ut så här:

B1, 17,92 poäng, 16 antagna, 117 reserver
B2, 19,74 poäng, 4 antagna, 57 reserver
HP, 1,00, 20 antagna, 22 reserver

Hade jag då med mitt HP resulutat på 1,1 blivit antagen? Alltså, är antagningspoängen den lägst antagnas poäng?
Citera
2012-10-28, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheobaldThor
Har lite funderingar... Kikade lite på antagningshistoriken.

Jag har inte något slutbetyg, men har betyg som krävs för att anses som behörig tillsammans med arbetserfarenhet.
Skrev igår högskoleprovet med resultatet 1,1 (baserat på de två tidigare normeringarna). Nu i vår har jag sökt tre kurser på vardera 5 poäng, dessa verkar inte vara så populära. Enligt statistiken krävs 0,1 på HP.

Men det jag siktar på är en utbildning som startar nästa höst. När jag tittar på urvalsgrupp 1 ser det ut så här:

B1, 17,92 poäng, 16 antagna, 117 reserver
B2, 19,74 poäng, 4 antagna, 57 reserver
HP, 1,00, 20 antagna, 22 reserver

Hade jag då med mitt HP resulutat på 1,1 blivit antagen? Alltså, är antagningspoängen d en lägst antagnas poäng?

Ja, hade du haft 1.1 på HP då och varit behörig, så hade du kommit in på ditt HP förra antagningen. Antagningspoängen som skrivs är vad den/de sist intagna med lägst poäng av de som antagits hade. Så hade du varit med och haft högre än det hade du kommit in före dem.
Citera
2012-10-28, 09:04
Medlem
vad bra, då förstår jag hur det fungerar.

Brukar lägsta intagningspoäng diffa mellan åren? Givetvis ska jag skriva HP igen i vår för att försöka få lite större marginaler. Borde kunna få lite mer än 1,1 om jag skulle läsa på lite matte innan, har inte öppnat en skolbok på 12-13 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in