2012-04-06, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Är det inte såhär att första urvalet är folk som blivit antagna om de vill. I det här skedet ska folk alltså "acceptera" sina olika utbildningar. Vissa gör inte det, andra väljer annan osv. det gör att urvalet ser annorlunda ut i 2an. Det är alltså urval två som blir den slutgiltiga?
Ingen aning! Därför jag frågar.. det kan nog vara så som du säger
Citera
2012-04-06, 14:39
Medlem
Av flera orsaker så tackar folk ofta nej till sina utbildningar. Exempelvis har man ordnat jobb, sökte mest för o se hur långt man kunde nå etc.

När en person tackar nej öppnas en plats som första reserven får. Det innebär att personen som tar den reservplatsen då öppnar upp en ny plats vid den utbildning som denna blev antagen vid innan den tog reservplatsen.

Dvs det blir lite av en kaka på kaka effekt.
Citera
2012-04-06, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Av flera orsaker så tackar folk ofta nej till sina utbildningar. Exempelvis har man ordnat jobb, sökte mest för o se hur långt man kunde nå etc.

När en person tackar nej öppnas en plats som första reserven får. Det innebär att personen som tar den reservplatsen då öppnar upp en ny plats vid den utbildning som denna blev antagen vid innan den tog reservplatsen.

Dvs det blir lite av en kaka på kaka effekt.
Så urval 2 är den som gäller då alltså? Alltså den man ska kolla på för att se det slutgiltiga resultatet
Citera
2012-04-06, 15:35
Medlem
Nej det är inte urval 2 som gäller heller. Urval 2 har samma scenario som urval 1, nämligen att många inte vill ha den plats de erbjudits eller att de erbjudits bättre på osv. Det innebär att efter registrering/upprop vid programmen/kurserna brukar det ändå finnas platser kvar. Då hålls, vad som kallas reservupprop, då är det reservernas tur att tacka ja/nej. I somliga fall går det även att få plats efter det också, men då gäller det att vara duktig på att övertyga studievägledarna och/eller kursansvariga
Citera
2012-04-06, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fettsugare
Så urval 2 är den som gäller då alltså? Alltså den man ska kolla på för att se det slutgiltiga resultatet
I-princip. Vissa utbildningar har även reservupprop men flera populära har istället överintagning så man slipper detta.
Citera
2012-04-06, 17:22
Bannlyst
Citat:
I-princip. Vissa utbildningar har även reservupprop men flera populära har istället överintagning så man slipper detta.
Okej för det är lägre poäng på HP, när man kollar på urval 2 än 1
Citera
2012-04-06, 19:16
Medlem
snilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fettsugare
Okej för det är lägre poäng på HP, när man kollar på urval 2 än 1
Hur kan det vara svårt att förstå? De som har högst betyg blir antagna först om de sedan tackar nej så får de som kommer efter offer.
Citera
2012-04-09, 20:44
Medlem
sjuppss avatar
Hej!

Mitt resultat på högskoleprovet blev 37/80 på verbala (0.8) och 46/80 på kvantitativa (1.2). Detta borde ju resultera i ett 1.0, eller? Hade tänkt söka systemvetenskap på linköpings universitet till hösten och sista antagen på HP där var senaste gången 0.9 och 0.8 gången innan.

Eftersom mina betyg inte riktigt räcker till så undrar jag hur säker jag kan känna mig på detta? kommer jag med sannolikhet komma in?

Tacksam för svar
Citera
2012-04-10, 18:00
Medlem
fuskarens avatar
Jag skulle vilja läsa den här kursen på distans, http://www.ltu.se/edu/course/S00/S0014D?lasar=2012 .
Men jag förstår inte vad man behöver för att kunna bli antagen, jag har läst programmering på gymnasiet (c++), så jag kan objektorienterat och så. Men det står att man ska ha läst på universitet, eller är det bara rekommenderat?
Sen förstår jag inte vad man söker in med. Gör jag det med mina betyg, som vanligt, även fast det är en distanskurs?

Vad betyder:

Fördjupningskod
G1F
Urval
B

Jag har aldrig sökt förut, så ni får ursäkta min dumhet.
Citera
2012-04-12, 12:40
Medlem
Dom är fan helt jävla efterblivna på antagningens telefonsupport, är det IQ-reserven som sitter där eller?
Senast redigerad av Dr.inosaur 2012-04-12 kl. 12:43.
Citera
2012-04-12, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.inosaur
Dom är fan helt jävla efterblivna på antagningens telefonsupport, är det IQ-reserven som sitter där eller?
Hela VHS är efterblivna. Varför ringer du`?
Citera
2012-04-12, 12:51
Medlem
Citat:
Hela VHS är efterblivna. Varför ringer du`?

Behövde veta en sak bara, men den jag pratade med var väldigt otrevlig och pratade med mig som om jag vore dennes kollega. NEJ, jag har ingen aning om hur ert förbannade jobb fungerar, behöver bara svar på en enkel fråga.

Så, nu har jag fått whina, nu är jag lugn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in