2012-09-09, 22:11
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmiss
Nej, jag känner fan att jag inte kommer klara det här
Hur många timmar per vecka lägger du ner på studierna?
Citera
2012-09-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmiss
Nej, jag känner fan att jag inte kommer klara det här

Ge inte upp.
Det är jobbigast i början. Även om du skulle missa tentan på första kursen så betyder det inte att det är kört.
Förmodligen har du inte funnit din effektivaste pluggstil ännu.
Du kommer att bygga upp din erfarenhet av högskolestudier efterhand. Det kommer att lossna.

Vad är det som du tycker är svårt?
Senast redigerad av Basho 2012-09-09 kl. 22:28.
Citera
2012-09-10, 06:52
Medlem
EdwardWs avatar
Om jag vill läsa statsvetenskap några år först, och sedan ta en utbildning på folkhögskola inom journalistik, är det teoretiskt möjligt att då göra så?
Citera
2012-09-11, 21:26
Medlem
elmisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basho
Ge inte upp.
Det är jobbigast i början. Även om du skulle missa tentan på första kursen så betyder det inte att det är kört.
Förmodligen har du inte funnit din effektivaste pluggstil ännu.
Du kommer att bygga upp din erfarenhet av högskolestudier efterhand. Det kommer att lossna.

Vad är det som du tycker är svårt?
Ja, du har nog rätt (eller jag hoppas det i alla fall).
Alla säger ju att det tar ett tag att komma in i det, så jag kör väl vidare.

Tycker inte att det är speciellt svårt, men jag har bara litteratur på engelska och det är ju massa konstiga facktermer och dylikt som känns knepigt.
Sen har den första veckan bara varit så stressig, det är väl mest det antar jag
Men tack för dom upplyftande orden.
Citera
2012-09-20, 19:26
Medlem
GordonGreens avatar
Vet inte om detta är rätt tråd men jag gör ett försök.

Mina gymnasiebetyg är under all kritik så HP är min räddning.
För att se över och börja fundera på vad jag vill plugga måste jag veta vart min nivå ligger.
Universitet som Chalmers och Lund har antagningspoäng på deras hemsida och jag kan se vad jag bör skriva på högskoleprovet för att komma in på respektive linje. Utöver Chalmers och Lund är det få universitet som gör statistik på antagningspoäng utan de länkar till vhs.se. Där kan jag bara se hur många som sökt respektive program samt första-hands sökare och alltså inte vilket hp-resultat som de antagna minst behövde ha.
Kan jag se det någonstans?
Jag är intresserad av hh i gbg, Uppsala, SU osv..
Citera
2012-09-20, 19:39
Medlem
sckrz-krks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GordonGreen

För att se över och börja fundera på vad jag vill plugga måste jag veta vart min nivå ligger.
Universitet som Chalmers och Lund har antagningspoäng på deras hemsida och jag kan se vad jag bör skriva på högskoleprovet för att komma in på respektive linje. Utöver Chalmers och Lund är det få universitet som gör statistik på antagningspoäng utan de länkar till vhs.se. Där kan jag bara se hur många som sökt respektive program samt första-hands sökare och alltså inte vilket hp-resultat som de antagna minst behövde ha.
Så är det väl inte? Flertalet utbildningar på stora lärosäten publicerar antagningspoängen på deras hemsidor. Annars finns alltid: http://statistik.vhs.se/ där man kan filtrera sökresultaten efter antal sökande, åldersfördelning, urval 1, urval 2, urvalsgrupp, lärosäte, termin m.fl.
Citera
2012-09-20, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GordonGreen

http://statistik.vhs.se/
Citera
2012-10-01, 17:44
Medlem
Detta är kanske en dum fråga men för tillfället läser jag en civilingenjörslinje som jag är lite tveksam på om jag ska fortsätta med. Om jag då söker till en ny utbildning till vt13 och kommer in på den, försvinner då min plats på den nuvarande linjen?
Citera
2012-10-01, 18:03
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fratboy
Detta är kanske en dum fråga men för tillfället läser jag en civilingenjörslinje som jag är lite tveksam på om jag ska fortsätta med. Om jag då söker till en ny utbildning till vt13 och kommer in på den, försvinner då min plats på den nuvarande linjen?
Det är tvärtom en mycket bra fråga. Själv vet jag inte svaret och det är heller inte lättgooglat. Misstänker att du inte kan bli antagen till mer än 45 hp och att du därför inte kan bli antagen till programmet som du söker till även om du skulle "komma in".
Citera
2012-10-02, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Det är tvärtom en mycket bra fråga. Själv vet jag inte svaret och det är heller inte lättgooglat. Misstänker att du inte kan bli antagen till mer än 45 hp och att du därför inte kan bli antagen till programmet som du söker till även om du skulle "komma in".

Ja det där med max 45hp per termin går ju inte att komma undan. Men det kan väl knappast vara så att man blir struken automatiskt bara för att man redan läser en linje redan? Kurserna för vt13 för nuvarande linje är jag redan anmäld till och antar att det kurserna måste man manuellt hoppa av?
Citera
2012-10-05, 21:56
Medlem
Lockcapss avatar
Chalmers får 250 fler ingenjörsplatser år 2013 - någon som har koll på hur många platser resp. program får?
Citera
2012-10-11, 00:45
Medlem
Som total rookie på det här med både högskolestudier och antagning behöver jag lite hjälp med hur jag ska rangordna utbildningarna i ansökan och vad det innebär.

Grejen är att jag inte bestämt mig riktigt för om jag ska jobba något år till och därför bara läsa distanskurser vid sidan av jobbet, eller om jag ska skaffa mig den där utbildningen nu, dvs läsa ett program. Dessutom har jag två ganska vitt skilda program jag sökt, jag vet vad jag vill bli och det finns flera vägar dit och för- och nackdelar med alla vägar.

Jag har alltså sökt både fristående småkurser och program.

Jag har sökt som följer
1. Tillämpad kriminologi I Fristående kurs 15hp
2. Tillämpad kriminologi II Fristående kurs 15hp
3. Juristprogrammet Utbildningsprogram 270hp
4. Psykiatri och missbruksvård Fristående kurs 15hp
5. Sjuksköterska Utbildningsprogram 180hp

Just nu står de i prioritetsordning som ovan, men jag vet inte om det är smart?
Grejen är att om jag kommer fram till att jag ska jobba lite mer och plugga vid sidan av, då vill jag komma in på 1,2 och 4. I den ordningen men finns möjlighet vill jag läsa alla tre samtidigt, får jag/kan jag det rent regelmässigt (dvs poängmässigt osv)?

Om jag beslutar mig för att det är dags att skaffa sig en ordentlig utbildning så vill jag ju såklart helst läsa juristprogrammet, men kommer jag inte in där så sjuksköterskeprogrammet.

Grejen är ju att jag inte riktigt bestämt mig än om jag ska satsa på utbildning eller jobba lite mer först, och jag får ingen rätsida alls på HUR mitt prioriteringsval egentligen påverkar? Om vi låtsas att jag har toppbetyg och 2.0 i HP - kan jag bli antagen till alltihop då och få välja? När måste jag då välja så att säga?

Jag kommer utan problem in på allt utom juristprogrammet, där är det lite mer öppen fråga.. Kan jag skriva om mitt gamla resultat eller hyfsat i närheten på högskoleprovet (det är inte giltigt längre mitt resultat men skrev 3 ggr 1.8 förut, dock på gamla provtypen) kommer jag in även på juristprogrammet utan problem, men jag har inte en chans att komma in där på det universitetet jag sökt till på rena betyg.

Och om jag väljer att läsa bara de fristående kurserna, kan jag då läsa alla tre samtidigt?

Jag får som sagt inte rätsida på det trots att jag försökt läsa både på VHS och antagning.se, vilket ju inte riktigt känns strålande för framtida studier..

Hjälp mig reda ut det någon? Både hur det blir/går till, och hur prioriteringsordningen påverkar/hur jag ska prioritera dem i ansökan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in