Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Eftersom att jag gled in i en depression i början av terminen så tappade jag väldigt mycket fokus på skolan och jag är osäker på om jag kommer att ta alla mina poäng det här läsåret. Jag är helt säker på att jag åtminstone kommer att ta mig igenom 35-55 poäng, men kör gärna på både hängslen och byxor. Jag har därför valt att söka följande kurser på kvällstid:
1. Historia och film, 7.5 poäng.
Har redan en halvfärdig kandidat i historia som jag tids nog kan göra klart.
2. Naturgeografi - människan och klimatet 7,5 poäng.
Pluggar till civilingenjör inom samhällsbyggnad men har ett stort intresse för naturgeografi, tror att det kan bli väldigt användbart med den här kursen.
3. Människans utveckling 7.5 poäng
Alltid varit fascinerad av forntiden.
4. Sexualiteten i idéhistorien 7.5 poäng
Teoretisk och kan ge avkoppling från mina tekniska studier.
Som ni ser har jag bra motiveringar till allihopa och jag vet att alla hade varit riktigt kul. Däremot så vet jag inte vilken av dem jag ska välja, är det bara att skicka en ansökan så blir jag antagen till max 45 poäng? Kan jag sedan tacka nej till de jag vill inte gå?
Du måste ju tänka på de poäng du redan är antagen till/redan läser med. Om du nu studerar på heltid redan innan, så är ju 30poäng 'borta' där. Och går du ett program är ju 30 poäng redan uppbokade på kurser inom det programmet.
Det innebär att du kan antas till 15 p till, dvs två st av dina 7.5pkurser ovan. Så söker du alla fyra, och kommer in på de första två så stryks de sista två (utefter ordning i din anmälan).
Men av det du antas till får du tacka ja eller nej hur du vill.
Ang hur välja skulle jag se om någon av kurserna på något vis kan anses förstärka det du redan läst/läser? Och det gör ju kurs två i din lista ovan. Så skulle välja den/sätta den först, och sen människans utveckling. Men det är jag det, du ska ju gå på vad du känner och vill =)