2012-05-13, 13:06
Bannlyst
Har verkligen noll koll på det här så hoppas att någon vill svara. Om man kommit in på sitt förstaval efter första urvalet men vill istället komma in på en utbildning längre ner i prioritering, är det möjligt? hur gör man och hur funkar det? MVH
Citera
2012-05-13, 13:49
Medlem
Tillflyktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Har verkligen noll koll på det här så hoppas att någon vill svara. Om man kommit in på sitt förstaval efter första urvalet men vill istället komma in på en utbildning längre ner i prioritering, är det möjligt? hur gör man och hur funkar det? MVH
Om du blir antagen till ditt förstahandsval stryks alla alternativ under.
Citera
2012-05-13, 15:27
Medlem
d01shs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Tillflykten
Om du blir antagen till ditt förstahandsval stryks alla alternativ under.
Nej, så enkelt är det inte. Man kan bli antagen till 45 poäng per termin (en kurs på heltid är 30 poäng). Därför beror det helt enkelt på vad det är du har som förstahandsval, och vad du har därunder.

Du har ju också alltid möjlighet att innan urvalskörningen stryka utbildningar ovanför det val du vill in på helst...
Citera
2012-05-13, 15:35
Medlem
Tillflyktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
Nej, så enkelt är det inte. Man kan bli antagen till 45 poäng per termin (en kurs på heltid är 30 poäng). Därför beror det helt enkelt på vad det är du har som förstahandsval, och vad du har därunder.

Du har ju också alltid möjlighet att innan urvalskörningen stryka utbildningar ovanför det val du vill in på helst...
Nej sant han kanske syftar på kurser.
Citera
2012-05-13, 18:12
Bannlyst
Tack för svar. Jag har enbart sökt program på heltid, inga kurser. Då är det alltså så att de utbildningar under det man blir antagen till stryks helt? Man kan inte tacka nej till utbildningen och se till att hamna rätt i andra urvalet? Kanske är bättre att stryka utbildningar innan första urvalet, borde väl gå fram till dagen precis innan urvalet? MVH
Citera
2012-05-13, 18:23
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Tack för svar. Jag har enbart sökt program på heltid, inga kurser. Då är det alltså så att de utbildningar under det man blir antagen till stryks helt? Man kan inte tacka nej till utbildningen och se till att hamna rätt i andra urvalet? Kanske är bättre att stryka utbildningar innan första urvalet, borde väl gå fram till dagen precis innan urvalet? MVH
Ja precis. Allt efter den kursen du blir antagen till stryks (redan vid första urvalet). Jag skulle inte vänta till dagen innan, eftersom urvalskörningen kan ta en dag eller två. Vet inte exakt när dina val låses, men du har ju ett tag kvar, det är ju klart.
Citera
2012-05-13, 19:28
Medlem
KatyPerrys avatar
Hallå!

Jag kommer vara utomlands och jobba hela sommaren, är det några papper man måste skriva under eller nåt från högskolan som skickas hem?
Citera
2012-05-13, 19:59
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KatyPerry
Hallå!

Jag kommer vara utomlands och jobba hela sommaren, är det några papper man måste skriva under eller nåt från högskolan som skickas hem?
Du kan du svara på antagningsbeskeden via antagning.se (rätta mig om jag har fel).
Citera
2012-05-14, 17:12
Medlem
KatyPerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
Du kan du svara på antagningsbeskeden via antagning.se (rätta mig om jag har fel).

Puh! Tack för svaret
Citera
2012-05-17, 09:10
Medlem
Obehörig?

Fick mail om att man skulle logga in på antagning.se för att kolla sina anmälningar. På alla mina stog det obehörig? Är detta bara för att jag fortfarande håller på att läsa t.ex. fysik och matte E? Kommer det lösa sig när mina betyg skickas in om ett par veckor?
Citera
2012-05-17, 09:15
Medlem
Helt korrekt, nån vecka efter att skolan skickar in det kommer det stå att du är behörig.
Citera
2012-05-17, 09:17
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olwsen
Fick mail om att man skulle logga in på antagning.se för att kolla sina anmälningar. På alla mina stog det obehörig? Är detta bara för att jag fortfarande håller på att läsa t.ex. fysik och matte E? Kommer det lösa sig när mina betyg skickas in om ett par veckor?

Japp. Eftersom de inte har skickats in står du som obehörig.

http://www.vhs.se/sv/Vad-gor-VHS/Allman-information1/Antagning/Betygsdatabasen/

Kolla där om din skola är med, i så fall bör det skötas automagiskt utan att du behöver skicka in något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in