2012-05-04, 23:29
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunown
Jag fick fan panik när jag loggade in.

Får väl fråga SYV på måndag.
Herregud. Det har alltid varit såhär som det fungerat. Du behöver ett SLUTBETYG för att vara behörig. Har du det? NEJ. Varför tror du att ALLA ANDRA också är obehöriga?

EDIT: Lägger till ett exempel från sommarmatte.se Frågor & Svar:

Jag läser kursen medan jag går på gymnasiet, hur gör jag för att anmäla mig och få mina betyg registrerade?
Eftersom du räknas som obehörig att läsa kursen fram till det att dina slutbetyg kommit in i betygsdatabasen kommer du inte att bli antagen och registrerad på kursen innan ditt slutbetyg registrerats. Om du inte är behörig till kursen ska du göra en formell anmälan så fort du uppfyller behörighetskraven. Detta gör du antingen genom www.antagning.se eller högskolans lokala antagning (det framgår på respektive högskolas anmälningssida vilket anmälningssätt som är lämpligt). När du blivit antagen blir du kursregistrerad och dina resultat kommer att rapporteras in.
Citera
2012-05-05, 09:50
Medlem
Imalosers avatar
jag är också "obehörig" till läkarlinjerna på antagning.se och jag läser också sista året på natur. Det är så det är varje år när man söker innan man har gått ur. Det är ingen fara alls vad jag har förstått.

Jag är obehörig på samma kurser, och jag har också läst både Kemi B och Matematik D.
Senast redigerad av Imaloser 2012-05-05 kl. 09:54.
Citera
2012-05-05, 17:50
Medlem
Loggade in på antagning stog: "Obehörig"

Tjena,

Jag går sista året på gymnasiet och har därav inte fått slutbetyg i några få ämnen därav står det "Obehörig" innebär detta att jag inte kan komma in på höstens program som hag sökt till ?

/ Mvh orolig grabb
Citera
2012-05-05, 17:54
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dafaq
Tjena,

Jag går sista året på gymnasiet och har därav inte fått slutbetyg i några få ämnen därav står det "Obehörig" innebär detta att jag inte kan komma in på höstens program som hag sökt till ?

/ Mvh orolig grabb

Nej, det betyder det inte, eller ja det betyder ju att du IDAG fortfarande är obehörig.

Betygen är ju inte insamlade eftersom teminen inte är slut ännu, men det skall ordna upp sig till det första antagningsbeskedet.
Citera
2012-05-05, 17:56
Medlem
precis, så länge de har dina betyg (som styrker att du är behörig) innan 21 juni är allt som det ska det fixar skolan automatiskt, om de inte sagt ngt annat
Citera
2012-05-05, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, det betyder det inte, eller ja det betyder ju att du IDAG fortfarande är obehörig.

Betygen är ju inte insamlade eftersom teminen inte är slut ännu, men det skall ordna upp sig till det första antagningsbeskedet.

Ohh fan tack för de!

Tråden kan stängas!
Citera
2012-05-06, 14:39
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Ska jobba utomlands i sommar så undrar över är det några papper som högskolan kommer skicka hem till en som ska skrivas under eller liknande? Studentboende och sådant vet jag måste skrivas på och hur jag ska lösa det vet jag faktiskt inte.
Citera
2012-05-11, 14:53
Bannlyst
Det går väl inte att ändra i prioriteringsordningen i anmälan EFTER sista anmälningsdag, eller hur? Enda sättet att få t.ex. prio 3 att bli prio 1 är att stryka de två översta, am I right? Om man gör detta påverkar det inte chanserna att komma in på just den utbildningen utan blir som om man sökt den som prio 1 i första taget eller hur ligger det till?
Citera
2012-05-11, 15:15
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinnysweatyman
Det går väl inte att ändra i prioriteringsordningen i anmälan EFTER sista anmälningsdag, eller hur? Enda sättet att få t.ex. prio 3 att bli prio 1 är att stryka de två översta, am I right? Om man gör detta påverkar det inte chanserna att komma in på just den utbildningen utan blir som om man sökt den som prio 1 i första taget eller hur ligger det till?

Correct you are, young padawan.
Citera
2012-05-11, 15:42
Medlem
Kanske en dum fråga men om jag inte kommer in på mitt förstahandsval, har jag lika stor chans att komma in på mitt andrahandsval som om jag hade valt det som första?
Citera
2012-05-11, 17:27
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wille87
Kanske en dum fråga men om jag inte kommer in på mitt förstahandsval, har jag lika stor chans att komma in på mitt andrahandsval som om jag hade valt det som första?

Japp.
Citera
2012-05-11, 20:45
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wille87
I urvalskörningen beräknas huruvida du blir antagen eller reserv för varje utbildning du anmält dig till för sig. De påverkar alltså inte varandra. Dock blir du struken på alla kurser som kumulativt med högre prioriterade kurser blir mer än 45 poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in