Det är väl också ganska självklart att det i allmänhet är enklare att komma in nu om man har maximala meritpoäng utan komplettering.
Okej förlåt för min överdådiga dumhet då Men hur många är det egentligen som inte lyckas maximera sina meritpoäng? Det verkar inte vara allt för svårt att samla ihop dessa.
Okej förlåt för min överdådiga dumhet då Men hur många är det egentligen som inte lyckas maximera sina meritpoäng? Det verkar inte vara allt för svårt att samla ihop dessa.
Nej, men om du kollar på antagningsstatistiken från SU så ser du att det är lättare att komma in nu jämfört med förra året i BI-kvoten.
Jag har inte maxat mina, har 2.0, 1.0 i språk och 1.0 i områdeskurser, men eftersom jag sökt civ.ing får jag inget för matematik.
Har 2,5 men så sökte jag civ. ingenjör så därför räknas inte matte E som merit och därmed får jag bara 2,25
Tror att de flesta får mellan 1,5-2,5 merit.
Ja, men att få en hel poäng mindre måste vara ganska smärtsamt med tanke på att det enda man borde gjort är att läsa lite mer språk. På min skola var man till exempel inte särskilt överambitiösa med att sprida informationen om meritpoängen, vilket resulterade i att en hel del tyvärr upptäckte för sent att det var nästintill katastrofalt för deras framtidsplaner - trots att det var väldigt enkelt att få ihop poängen om man var medveten om förutsättningarna.
Senast redigerad av Ivex 2010-07-10 kl. 16:21.
Ja, men att få en hel poäng mindre måste vara ganska smärtsamt med tanke på att det enda man borde gjort är att läsa lite mer språk. På min skola var man till exempel inte särskilt överambitiösa med att sprida informationen om meritpoängen, vilket resulterade i att en hel del tyvärr upptäckte för sent att det var nästintill katastrofalt för deras framtidsplaner.
Ja det är ju inte helt rätt. Vi har fått meritpoäng inbankat i våra huvuden sedan 9:an. SYO:n pratade med oss varje år om hur viktigt meritpoäng var mm. och det är jag glad för nu. Tråkigt för de som har gått på skolor som inte har tagit sitt ansvar och informerat ordentligt.
Ja, men att få en hel poäng mindre måste vara ganska smärtsamt med tanke på att det enda man borde gjort är att läsa lite mer språk. På min skola var man till exempel inte särskilt överambitiösa med att sprida informationen om meritpoängen, vilket resulterade i att en hel del tyvärr upptäckte för sent att det var nästintill katastrofalt för deras framtidsplaner - trots att det var väldigt enkelt att få ihop poängen om man var medveten om förutsättningarna.
Man behöver ju inte överdriva heller... Det finns ju som sagt Högskoleprovet.