2010-07-10, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattOchPringles
Det är väl också ganska självklart att det i allmänhet är enklare att komma in nu om man har maximala meritpoäng utan komplettering.

Okej förlåt för min överdådiga dumhet då Men hur många är det egentligen som inte lyckas maximera sina meritpoäng? Det verkar inte vara allt för svårt att samla ihop dessa.
Citera
2010-07-10, 15:33
Medlem
KattOchPringless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivex
Okej förlåt för min överdådiga dumhet då Men hur många är det egentligen som inte lyckas maximera sina meritpoäng? Det verkar inte vara allt för svårt att samla ihop dessa.

Nej, men om du kollar på antagningsstatistiken från SU så ser du att det är lättare att komma in nu jämfört med förra året i BI-kvoten.

EDIT: om man har höga meritpoäng that is.
Citera
2010-07-10, 15:33
Medlem
Citat:

Jag har inte maxat mina, har 2.0, 1.0 i språk och 1.0 i områdeskurser, men eftersom jag sökt civ.ing får jag inget för matematik.
Citera
2010-07-10, 16:07
Bannlyst
Har 2,5 men så sökte jag civ. ingenjör så därför räknas inte matte E som merit och därmed får jag bara 2,25

Tror att de flesta får mellan 1,5-2,5 merit.
Citera
2010-07-10, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olzzen
Har 2,5 men så sökte jag civ. ingenjör så därför räknas inte matte E som merit och därmed får jag bara 2,25

Tror att de flesta får mellan 1,5-2,5 merit.

Ja, men att få en hel poäng mindre måste vara ganska smärtsamt med tanke på att det enda man borde gjort är att läsa lite mer språk. På min skola var man till exempel inte särskilt överambitiösa med att sprida informationen om meritpoängen, vilket resulterade i att en hel del tyvärr upptäckte för sent att det var nästintill katastrofalt för deras framtidsplaner - trots att det var väldigt enkelt att få ihop poängen om man var medveten om förutsättningarna.
Senast redigerad av Ivex 2010-07-10 kl. 16:21.
Citera
2010-07-10, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ja, men att få en hel poäng mindre måste vara ganska smärtsamt med tanke på att det enda man borde gjort är att läsa lite mer språk. På min skola var man till exempel inte särskilt överambitiösa med att sprida informationen om meritpoängen, vilket resulterade i att en hel del tyvärr upptäckte för sent att det var nästintill katastrofalt för deras framtidsplaner.

Ja det är ju inte helt rätt. Vi har fått meritpoäng inbankat i våra huvuden sedan 9:an. SYO:n pratade med oss varje år om hur viktigt meritpoäng var mm. och det är jag glad för nu. Tråkigt för de som har gått på skolor som inte har tagit sitt ansvar och informerat ordentligt.
Citera
2010-07-10, 17:40
Medlem
Vidavelors avatar
Citat:
Ja, men att få en hel poäng mindre måste vara ganska smärtsamt med tanke på att det enda man borde gjort är att läsa lite mer språk. På min skola var man till exempel inte särskilt överambitiösa med att sprida informationen om meritpoängen, vilket resulterade i att en hel del tyvärr upptäckte för sent att det var nästintill katastrofalt för deras framtidsplaner - trots att det var väldigt enkelt att få ihop poängen om man var medveten om förutsättningarna.

Man behöver ju inte överdriva heller... Det finns ju som sagt Högskoleprovet.
Citera
2010-07-10, 17:42
Medlem
DanteAlighieris avatar
Har antagningsstatistik för Lund kommit än?
Citera
2010-07-10, 18:05
Medlem
PaiN i Stugan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Har inte sett någon, så tror inte det.
Citera
2010-07-10, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri

Negative
Citera
2010-07-10, 18:41
Medlem
Snabb fråga: i urvalsgruppen BI, är högsta möjliga poäng 20,00 fortfarande eller räknas meritpoängen in och gör högsta även i BI till 22,5?
Citera
2010-07-10, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lola8
Snabb fråga: i urvalsgruppen BI, är högsta möjliga poäng 20,00 fortfarande eller räknas meritpoängen in och gör högsta även i BI till 22,5?

Meritpoängen räknas in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in