2011-08-01, 21:35
Medlem
Har varit för lat under gymnasietiden, får betala surt för detta idag. Till frågan står som reserv 2 i urvalsgrupp B1 där 19 är antagna till psykologi basblock A mittuniversitet. Är 20 platser + 10 överintag. Detta innebär att 11 måste tacka nej innan jag står på tur. Hur bedömer ni mina chanser att komma in? ??? kört va?
Citera
2011-08-01, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dppett
Kan man på något sätt se nu, hur många som tackat ja till en utbildning, hur många som står som reserver osv?

http://www.vhs.se/Global/Aktuellt/AB1-ht2011-2011-07-14/HT2011_antagna_urval1_program.pdf

Med hjälp av länken där de visas statistik?

Kan jag räkna ut om jag kommer in på en reservplats genom detta, någon som förstår?

Nej det kan du inte. Den länken du har ovan är till urval 1, där finns det ingen som tackat ja ännu utan svaret gör man först när man är antagen/reserv. Det finns ingen statistik över hur många som tackar ja/nej eller hur många reserver som tas in i urval 2. Däremot kan du jämföra urval 1 och 2 tidigare år och se på ett ungefär men de siffrorna kan vara lika missvisande som visande.
Citera
2011-08-01, 21:59
Medlem
dppetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erkalinen
Nej det kan du inte. Den länken du har ovan är till urval 1, där finns det ingen som tackat ja ännu utan svaret gör man först när man är antagen/reserv. Det finns ingen statistik över hur många som tackar ja/nej eller hur många reserver som tas in i urval 2. Däremot kan du jämföra urval 1 och 2 tidigare år och se på ett ungefär men de siffrorna kan vara lika missvisande som visande.

Tack för svar.

Det står exakt, Antal platser - 80 - Antal platser med överintag - Antal Antagna 80, och sedan reserv urvalsgrupp BI 45.

Innebär det alltså inte att alla platser redan är fyllda. Förstår du vad jag menar, möjligen svår formulerat.

Det säger inte att alla har tackat ja, utan de finns fortfarande ens chans
Citera
2011-08-01, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dppett
Tack för svar.

Det står exakt, Antal platser - 80 - Antal platser med överintag - Antal Antagna 80, och sedan reserv urvalsgrupp BI 45.

Innebär det alltså inte att alla platser redan är fyllda. Förstår du vad jag menar, möjligen svår formulerat.

Det säger inte att alla har tackat ja, utan de finns fortfarande ens chans

I urval 1 blir bara folk antagna eller satta på reservplats. Sedan måste dessa även tacka ja på studera.nu för att säkra sin plats. I ditt fall är alla platser fyllda (80st) men det kanske är folk som ångrat sig och inte tackar ja till sina platser, alternativt sitter de själva som reserv på en annan utbildning och kommer in där, vilket öppnar upp platser för reserver. Att vara reserv 45 med 80 intagna skall mycket till för att du får en plats, tyvärr. Men visst, det finns en chans, det gör det alltid.
Citera
2011-08-01, 22:09
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deedeecash87
Har varit för lat under gymnasietiden, får betala surt för detta idag. Till frågan står som reserv 2 i urvalsgrupp B1 där 19 är antagna till psykologi basblock A mittuniversitet. Är 20 platser + 10 överintag. Detta innebär att 11 måste tacka nej innan jag står på tur. Hur bedömer ni mina chanser att komma in? ??? kört va?

Jag skulle säga att dina chanser att komma in är mycket goda, antagligen redan vid urval 2
Citera
2011-08-01, 22:09
Medlem
dppetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erkalinen
I urval 1 blir bara folk antagna eller satta på reservplats. Sedan måste dessa även tacka ja på studera.nu för att säkra sin plats. I ditt fall är alla platser fyllda (80st) men det kanske är folk som ångrat sig och inte tackar ja till sina platser, alternativt sitter de själva som reserv på en annan utbildning och kommer in där, vilket öppnar upp platser för reserver. Att vara reserv 45 med 80 intagna skall mycket till för att du får en plats, tyvärr. Men visst, det finns en chans, det gör det alltid.

Okej, Jag är inte reserv 45 utan 17 förstod det som att det var 45 reserver totalt. Vi får se. Tack.
Citera
2011-08-03, 01:20
Medlem
dataSaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dataSara
I antagningen till universitet/högskola (anmälan, handläggning etc), är det ens personnummer som "identifierar" ens ansökan eller är det mer beroende på namnet, eller något annat? Inser att det är en lite udda fråga och kanske inte så väl beskriven men jag hoppas att någon förstår vad jag menar, och har svaret!

Personnummer känns ju mest logiskt, men jag vet ju inte.
Jag är så fräck att jag vågar mig på en bump här.
Citera
2011-08-03, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dataSara
Jag är så fräck att jag vågar mig på en bump här.
Vad spelar det för roll?
Citera
2011-08-03, 11:41
Medlem
gladdes avatar
Visst får man besked om Urval 2 den 4:e augusti? För att sedan få själva "pappret/PDF:en" antagningsbeviset den 8-9:e augusti?

Citat:
HÖSTEN 2011

15 mars Webbanmälan öppnar på studera.nu
15 april Sista dag för anmälan
20 april Anmälningsstatistik
5 maj Uppgift om antagningstal från institutioner, via fakultet
21 juni Sista kompletteringsdag
12 juli Urval 1
Från 14 juli Antagningsbesked 1 till sökande
20 juli Etiketter över antagna i urval 1 sänds ut
1 augusti Sista svarsdag
1 augusti Sista dag att lägga in efterantagningstal i NyA
4 augusti Urval 2
Från 8 augusti Antagningsbesked 2 till sökande

11 augusti Etiketter från urval 2 sänds ut

Datum med fet stil är definitiva, övriga preliminära.

http://uadm.uu.se/studerandebyran/antagningsenheten/Tidsplaner+och+meddelande+/

Får ju magsår av all väntan!
Senast redigerad av gladde 2011-08-03 kl. 11:41. Anledning: Grammatiskt fel
Citera
2011-08-03, 12:30
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladde
Visst får man besked om Urval 2 den 4:e augusti? För att sedan få själva "pappret/PDF:en" antagningsbeviset den 8-9:e augusti?

http://uadm.uu.se/studerandebyran/antagningsenheten/Tidsplaner+och+meddelande+/

Får ju magsår av all väntan!

Nej. Urvalet körs i morgon (4/8). På fredag kommer sedan lärosätena verifiera att allt gått rätt i urvalet. Sedan släpps resultatet till de sökande på måndag 8/8. Någon/ra dag/ar efter det blir PDF:en tillgänglig.

Att PDF:en inte blir tillgänglig direkt beror enbart på lastbelastningsskäl på VHS:s servrar.

Så du får vänta över helgen för ditt urvalsresultat.
Citera
2011-08-03, 12:49
Medlem
Jonipoons avatar
Jag accepterade mitt andraval som jag fick, men blev struken på mitt tredje och fjärdeval osv. Dock ångrar jag att jag accepterade mitt andraval, vill hellre ha mitt tredjeval. Är det möjligt att få tredjevalet på nåt sätt?
Citera
2011-08-03, 14:36
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Jag accepterade mitt andraval som jag fick, men blev struken på mitt tredje och fjärdeval osv. Dock ångrar jag att jag accepterade mitt andraval, vill hellre ha mitt tredjeval. Är det möjligt att få tredjevalet på nåt sätt?
Sen anmälan, tough luck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in