2021-07-16, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Låter ärligt talat som att utbildningen var tuffare på 60-talet. Brist på högskoleutbildning till trots.

https://akademiliv.se/2019/03/56351/

Det stämmer bra. Det exempel du refererar till är sjuksköterskeutbildning och kommer från 1969. I början av 60-talet var det inte ovanligt att man jobbade på ett vanligt jobb och vidareutbildade sig till t.ex. ingenjör på kvällstid under 4 år. Kompetensen och disciplinen var oftast betydligt högre än hos dem som dagens högskolor spottar fram. Det fanns fördelar med att "bara" de som hade fallenhet för högre studier tilläts genomföra dessa.
Citera
2021-07-16, 21:04
Avslutad
Men vad tror folket om reserv 8? Är så nojig men vill gärna börja så därav frågan. Såg att linjen bara tar in 55 pers. Låter ganska lite enligt mig.
Citera
2021-07-16, 23:03
Medlem
Buffedbygods avatar
Jag anmälde mig till 8 program och kom inte in på något, men landade som reserv på 8 åtta av dem, alltså alla. Jag har reservplats mellan nr. 15 & 123. Är förvånad eftersom jag inte har dålig betyg, de är smått över medel, men att det inte skulle räcka för ett enda program. :/

Riktigt tråkigt, hade planerat länge och taggat på att äntligen komma igång med en högre utbildning.

Hur ser mina chanser ut?
Citera
2021-07-17, 09:42
Medlem
Anmäla igen till struket program. Måste jag tacka nej till mitt förstahandsval?

Har gjort bort mig med rangordningen till det jag sökte i mars. För att göra en lång historia kort kom jag in på det jag rangordnat som förstahandsval, vi kan kalla det program 1, och blev struken från mitt andrahandsval, program 2. Som det ser ut idag skulle jag hellre vilja läsa program 2, som är öppet för sen anmälan.
I min anmälan har jag möjlighet att göra en återanmälan till program 2,men för att kunna skicka in den måste jag tacka ja eller nej till program 1. Om program 2 är ute ur bilden vill jag ju behålla min plats på program 1 så är därför velig till att tacka nej till program 1. Samtidigt vill jag ju inte bli struken från min återanmälan om det skulle vara så att jag "redan är antagen på 30 hp" och därför blir struken från allt annat genom att tacka ja till program 1. Någon som vet hur detta funkar?
Citera
2021-07-17, 11:25
Medlem
Socratess avatar
Återanmäl dig enligt instruktionerna på antagning.se, ett av stegen då är att du får rangordna din återanmälan.
Sätt då det du refererar till som program 2 överst på din anmälan så är allt som det ska.
Vill du ha program 1 som back-up om du inte blir antagen på program 2 ska du tacka ja till den platsen.

Då det är kort tid mellan urval 1 och urval 2 i år och det är mitt i semestertider så skulle jag dock tro att din återanmälan inte kommer behandlas före urval 2. Men om den gör det så är det av vikt att du sätter program 2 överst när du återanmäler dig.
Citera
2021-07-17, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Jag anmälde mig till 8 program och kom inte in på något, men landade som reserv på 8 åtta av dem, alltså alla. Jag har reservplats mellan nr. 15 & 123. Är förvånad eftersom jag inte har dålig betyg, de är smått över medel, men att det inte skulle räcka för ett enda program. :/

Riktigt tråkigt, hade planerat länge och taggat på att äntligen komma igång med en högre utbildning.

Hur ser mina chanser ut?

Tyvärr är det en enorm betygsinflation när det gäller gymnasiebetygen. Anmäl dig till högskoleprovet och skriv det, det ökar dina chanser markant om du är duktig.
Citera
2021-07-17, 13:44
Avslutad
Citat:

Hur ser mina chanser ut?

Två saker, du slåss mot en större andel människor från korrupta länder som konkurrerar med oärliga betyg. Enligt de granskningar som gjorts saknas resurser att upptäcka fusket eftersom examensbevis
köpts från skolor och lärosäten dvs intygen är äkta.
Den andra detaljen är att många är arbetslösa och saknar trygg anställning så trycket borde vara
särskilt högt till HT2021.

Lägre reservnr (15) kan gå, högre brukar vara kört.

https://www.uhr.se/om-uhr/nyheter/2021/svt-reportage-om-forfalskade-utbildningsintyg/
Citera
2021-07-17, 22:47
Medlem
IceEyess avatar
Citat:

Hur ser mina chanser ut?

Reservplats 15 är definitivt inte omöjligt.

Vidare beror det naturligtvis på vilka program och lärosäten du har ansökt till. Exempelvis är det en viss skillnad på att ansöka till juridik i Uppsala eller Lund än mindre populära utbildningar vid högskolan i Skövde eller Dalarna.
Citera
2021-07-18, 08:47
Medlem
Självförtroendet dalar när man läser hur folk kommer in på drömutbildningar efter att ha bytt karriär & endast gjort 1 högskoleprov och lyckats. Här sitter man, vill plugga juridik men fått 0,5 på ett flertal prov. Har införskaffat mig HP guidens VIP, men åldersnojan tickar (ska fylla 21). Klarar jag att nå 1,2-1,4?
Citera
2021-07-18, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymiiie
Självförtroendet dalar när man läser hur folk kommer in på drömutbildningar efter att ha bytt karriär & endast gjort 1 högskoleprov och lyckats. Här sitter man, vill plugga juridik men fått 0,5 på ett flertal prov. Har införskaffat mig HP guidens VIP, men åldersnojan tickar (ska fylla 21). Klarar jag att nå 1,2-1,4?
Förstår dig helt, och jag var i exakt samma sits. Skitbetyg, dåligt resultat på HP, satt på dead-end jobb i 5 år. Sedan fick jag dock lära mig en mening som förändrade mitt liv, och då menar jag verkligen förändrade:
"Jämför dig själv med den du var igår, inte med vem någon annan är idag".
Slutade med att jag tog tag i mig själv, pluggade upp allt och kom sedan in på KTH civ.ing.
Så vill du så kan du! Handlar bara om att bestämma sig
Citera
2021-07-19, 16:48
Medlem
pythsummas avatar
Som jag förstått det så representerar skillnaden mellan totalt antal antagna studenter i urval 1 och 2, hur många fler/färre som antagits. Arkitekt vid KTH antog HT2020 140st i urval 1 och 120st i urval 2, detta tolkas därför som att 20 personer valt att tacka nej till utbildningen.

Men hur kan då antagningspoängen minskat mellan urval 1 och 2? Antagningspoäng som UHR redovisar visar vad sista personen som antagits hade för poäng. Alltså ifall inga nya studenter har antagits i urval 2 så borde antagningspoängen vara densamma eller högre, men inte lägre?
Citera
2021-07-19, 17:07
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pythsumma
Som jag förstått det så representerar skillnaden mellan totalt antal antagna studenter i urval 1 och 2, hur många fler/färre som antagits. Arkitekt vid KTH antog HT2020 140st i urval 1 och 120st i urval 2, detta tolkas därför som att 20 personer valt att tacka nej till utbildningen.

Nej, så kan du inte tolka det. Hur många som tackade nej (alt inte svarade, alt blev antagna till högre prioriterat alternativ) går inte att utläsa ur de siffrorna.

Citat:
Ursprungligen postat av pythsumma
Men hur kan då antagningspoängen minskat mellan urval 1 och 2? Antagningspoäng som UHR redovisar visar vad sista personen som antagits hade för poäng. Alltså ifall inga nya studenter har antagits i urval 2 så borde antagningspoängen vara densamma eller högre, men inte lägre?

Med tanke just på att antagningspoängen sänkts har sannolikt minst 1 person som var reserv i urval 1 antagits i urval 2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in