2009-04-20, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill Cliff
Om man hoppar av en utbildning, kan man sedan söka till densamma senare i livet (säg 1-5 år)?

Självklart!
Citera
2009-04-20, 11:38
Medlem
Hejsan,

Sökt till en utbildning där Sv B, En B, Ma B krävs. Jag har läst dessa ämnen men tar studenten nu i juni, därav är inga betyg satta än. Så nu då jag kollar på studera.nu så står det:
"Grundläggande obehörig - Meriter saknas"
"Följande behörighetskrav är ej uppfyllda:
Sv B, En B, Ma B"

Har det blivit fel på min anmälan eller är det bara så för att mina betyg inte är satt än? Isåfall när ändras detta? I juni då allt är klart? Behöver jag endå skicka in någonting till studera fast min skola är ansluten till nationella betygsdatabasen?
Har en klasskamrat som har sökt till samma utbildning och han tar även studenten i år, men för han står det ej så. Vilket är lite konstigt då vi går i samma klass, skola och har tagit exakt lika dana kurser.

Tacksam för svar.
Citera
2009-04-20, 11:53
Medlem
Kom att tänka på en detalj.

Jag studerar nu vid ett program, läser 100% och inte gjort någon aktiv sökning till det inför nästa år då min plats är reserverad.

Nu har jag via Studera.nu sökt en fristående kurs på 30p (100%) inför höstterminen.

Har hört någonstans att man enbart får söka till 150% men jag blev aldrig under ansökan flaggad för det på något vis och nu är ansökan till kursen under behandling. Vad kommer hända?
Citera
2009-04-20, 12:41
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fubi
Hejsan,

Sökt till en utbildning där Sv B, En B, Ma B krävs. Jag har läst dessa ämnen men tar studenten nu i juni, därav är inga betyg satta än. Så nu då jag kollar på studera.nu så står det:
"Grundläggande obehörig - Meriter saknas"
"Följande behörighetskrav är ej uppfyllda:
Sv B, En B, Ma B"

Har det blivit fel på min anmälan eller är det bara så för att mina betyg inte är satt än? Isåfall när ändras detta? I juni då allt är klart? Behöver jag endå skicka in någonting till studera fast min skola är ansluten till nationella betygsdatabasen?
Har en klasskamrat som har sökt till samma utbildning och han tar även studenten i år, men för han står det ej så. Vilket är lite konstigt då vi går i samma klass, skola och har tagit exakt lika dana kurser.

Tacksam för svar.

Ingen fara.

Det kan se lite olika ut för olika sökande på vägens gång. Men det viktiga är att det är rätt då urvalet går.
Du behöver inte skicka in något till studera.nu eller komplettera din anmälan på något sätt.
Citera
2009-04-20, 12:47
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velon
Kom att tänka på en detalj.

Jag studerar nu vid ett program, läser 100% och inte gjort någon aktiv sökning till det inför nästa år då min plats är reserverad.

Nu har jag via Studera.nu sökt en fristående kurs på 30p (100%) inför höstterminen.

Har hört någonstans att man enbart får söka till 150% men jag blev aldrig under ansökan flaggad för det på något vis och nu är ansökan till kursen under behandling. Vad kommer hända?

Förmodligen ingenting.

En del lärosäten slänger in anmälningarna även till de obligatoriska kurserna via studera.nu. Detta för att det sökande inte skall kunna bli antagen till mer än 45 hp för en termin.

Om jag tolkar ditt inlägg rätt så sköts dina obligatoriska kurser inom programmet helt utan inblandning av studera.nu.
Då kan du söka till och bli antagen till 30 hp via studera.nu.
Citera
2009-04-20, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Förmodligen ingenting.

En del lärosäten slänger in anmälningarna även till de obligatoriska kurserna via studera.nu. Detta för att det sökande inte skall kunna bli antagen till mer än 45 hp för en termin.

Om jag tolkar ditt inlägg rätt så sköts dina obligatoriska kurser inom programmet helt utan inblandning av studera.nu.
Då kan du söka till och bli antagen till 30 hp via studera.nu.

Du tolkar helt rätt, den enda aktiva anmälan jag gjorde för mitt program var den jag la första året då genom Studera.nu, sen sköts allting inom programmet.

Perfekt, då slipper jag förhoppningsvis oroa mig och kan se fram emot en hektisk höst.
Citera
2009-04-20, 13:05
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill Cliff
Om man hoppar av en utbildning, kan man sedan söka till densamma senare i livet (säg 1-5 år)?
Du måste se till att avregistrera dig från utbildningen. Annars kan du inte antas igen. ta det med din studievägledare.
Citera
2009-04-20, 13:12
Medlem
r0g3rs avatar
Varför hoppa av den när man kan ta ett år ledigt? eller det kanske bara är en termin??
Citera
2009-04-20, 13:27
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Varför hoppa av den när man kan ta ett år ledigt? eller det kanske bara är en termin??

För studieuppehåll brukar det krävas att man presterat någonting på programmet för att det skall beviljas.
Om man inte tagit några poäng så är det studieavbrott som är aktuellt.

Och angående att bli antagen till samma utbildning en gång till så instämmer jag med Kuggarn att det kan vara läge att tala med en studievägledare eller antagningshandläggare. Den processen kan nämligen skilja sig lärosäten emellan.
Citera
2009-04-20, 15:11
Medlem
Bill Cliffs avatar
Okej, tack så mycket för svaren! Ska överväga lite olika alternativ först iallafall.
Citera
2009-04-20, 15:26
Medlem
Har inte läst igenom tråden så noggrant, så det är möjligt att många tidigare ställt samma fråga och fått den besvarad. Ber om ursäkt isf.

Jag funderar hursomhelst på att ta tag i studierna till nästa höst (då det nya betygsystemet går igång), och funderar dels på psykologprogrammet, dels på en arkitekturutbildning. Båda har ju i princip 20.0 som nedersta gräns idag (i Stockholm), så jag undrar; kan man räkna med någon nämnvärd nedgång i intagssnittet HT10? Hur mycket?

Förstår att det är svårt att sia om, men någon som är mer insatt än jag själv kanske kan ge en gissning!
Citera
2009-04-20, 17:03
Medlem
Bah satans #"¤#"!!! "Dina sidor" är nerlagd tills imorgon.

GRRR, då tar det alltså ännu längre tid innan man får veta innan man fått upp skiten. Visst nu är det på gränsen till gnäll men "!#¤!"#!"#!"!!!!!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in