2010-05-03, 16:02
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Hur vet ni att ni redan har kommit?

Jag trodde även så här även för några år sedan. Att det bara skriver vilken grupp och vad som krävs innebär inte att man har kommit in. Det första urvalet om man har kommit in eller inte får man i början av juni eller juli tror jag. Idag är det den 3e maj, så väntar lite med att ropa hej innan ni har kommit över gatan.

Trevlig dag.

Idag kom antagningsbeskedet för sommarkurserna, så det är så folk vet att de har kommit in. Det verkar som om du syftar på höstterminens kurser och program. Då får man besked genom första urvalet i mitten av juli. Men det är skillnad på sommarkurserna och utbildningar som går till hösten. Därmed olika antagningsbesked/urval

EDIT: Socrates hann visst före.
Citera
2010-05-03, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av levodopa
Jo, och det finns där, poängen stämmer och allt. Men jag har inte fått resultatet i brevlådan och det finns inte under "meriter".

Förbryllar mig lite.

Resultatet ska komma upp 4 veckor efter provet ungefär. (https://www.studera.nu/studera/3587.html#h-Narfarjagredapamittresultat)
Du bör kunna se ditt senaste HP-reslutat på studera.nu imorgon senast.
Citera
2010-05-03, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varnim
Även jag kom in

Men hur gör vi nu med kåravgifter?

Då jag redan är med i en kår på mitt universitet är jag inte så sugen på att gå med i ytterligare två om det inte är nödvändigt. Vilken roll spelar det att kårobligatoriet försvinner 1 juli?
Det beror på vilken termin som sommarkurserna tillhör, eftersom sommarterminen inte är en egen termin. Tillhör den Höstterminen behöver du inte betala någon kåravgift, tillhör den vårterminen så behöver du betala kåravgift. Kolla med det aktuella lärosätet/kåren.
Citera
2010-05-03, 20:10
Medlem
Varnims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezzen
Det beror på vilken termin som sommarkurserna tillhör, eftersom sommarterminen inte är en egen termin. Tillhör den Höstterminen behöver du inte betala någon kåravgift, tillhör den vårterminen så behöver du betala kåravgift. Kolla med det aktuella lärosätet/kåren.

Tack för den informationen!

Jag har kollat runt lite nu och fann detta på Gotlands Högskola som det gällde i mitt fall;

"Den som studerat vårterminen före en sommartermin behöver inte betala särskild kåravgift för sommarterminen."
http://www.rindi.com/index.php?option=com_content&view=article&id=86&It emid=91

Så det är väl bara att betala en sista gång och vara glad..
Citera
2010-05-03, 21:40
Medlem
Är det jag som är efterbliven, eller är inte statestiken för Sommarkurserna ute? Hittar verkligen inte det.
Citera
2010-05-03, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebbetheman
Är det jag som är efterbliven, eller är inte statestiken för Sommarkurserna ute? Hittar verkligen inte det.
Jag vet faktiskt inte om VHS producerar statistik för sommarens kurser. Det finns ju ingen tidigare statistik, och eftersom det inte finns någon formell sommartermin är det möjligt att de bakas in i statistiken för HT.
Citera
2010-05-03, 22:07
Medlem
Citat:
Jag vet faktiskt inte om VHS producerar statistik för sommarens kurser. Det finns ju ingen tidigare statistik, och eftersom det inte finns någon formell sommartermin är det möjligt att de bakas in i statistiken för HT.

Hmm verkar som varje Uni lägger ut det sj. Här finns för Lunds http://www.lu.se/upload/LUPDF/Antagning/ST2010_Sommarkurs.pdf

Jag gillar inte att BII kvoten tenderar att alltid vara högra än Bi Trodde Dem olika gruppern hade lika många platser.
Citera
2010-05-03, 22:15
Medlem
Socratess avatar
Citat:

Kollade en sommarkurs jag sökte förra sommaren, och den fanns inte inbakad i statistiken varken för VT09 eller HT09.
Jag utgick ifrån att det skulle komma statistik, men eftersom det är som du skriver att det inte finns för tidigare sommarterminer så läggs det tydligen inte ut.
Såg statistik förra sommaren, men det måste varit på lärosätets egen hemsida isåfall.

Kan det bero på att det är färre lärosäten med i antagningen till sommarterminen?
Om det är färre, de flesta lärosäten kanske har sommarkurser numera.

En polare fick för övrigt reda på att han hade över 1200 reserver före sig till din sommarkurs han ville gå.
Så kan det gå när man hamnar i SA!
Citera
2010-05-04, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Kollade en sommarkurs jag sökte förra sommaren, och den fanns inte inbakad i statistiken varken för VT09 eller HT09.
Jag utgick ifrån att det skulle komma statistik, men eftersom det är som du skriver att det inte finns för tidigare sommarterminer så läggs det tydligen inte ut.
Såg statistik förra sommaren, men det måste varit på lärosätets egen hemsida isåfall.

Kan det bero på att det är färre lärosäten med i antagningen till sommarterminen?
Om det är färre, de flesta lärosäten kanske har sommarkurser numera.

En polare fick för övrigt reda på att han hade över 1200 reserver före sig till din sommarkurs han ville gå.
Så kan det gå när man hamnar i SA!
Jo, lärosätena producerar ju "alltid" statistik, så det är väl så det ligger till.

Jag skulle nog snarare säga att fler lärosäten har kurser över sommaren, men kanske att antalet kurser per lärosäte generellt sett har minskat, eftersom jag har en känsla av att färre har problem att nå taket.

1200 låter ju ohyggligt. Jag som tyckte synd om de stackare som låg bland de senaste sökandena, bland de tre hundra reserver, som hör av sig till mig om på en av mina kurser.
Citera
2010-05-04, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebbetheman
Hmm verkar som varje Uni lägger ut det sj. Här finns för Lunds http://www.lu.se/upload/LUPDF/Antagning/ST2010_Sommarkurs.pdf

Jag gillar inte att BII kvoten tenderar att alltid vara högra än Bi Trodde Dem olika gruppern hade lika många platser.
Antalet platser har ju inget med Meritvärdet att göra? Eller är det jag som har varit vaken för länge idag? Det är väl annars logiskt att personer som kompletterat sina betyg, om allt annat lika, har ett högre betyg än de som inte kompletterat. Allt sagt med reservation för att jag är för trött för att öppna käften.
Citera
2010-05-04, 10:58
Medlem
Holmiz89s avatar
Kan man omprioritera sin anmälan efter sista anmälningsdag? typ så att det inte blir nåt dumt att det räknas som sen anmälan eller annat oväntat
Citera
2010-05-04, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holmiz89
Kan man omprioritera sin anmälan efter sista anmälningsdag? typ så att det inte blir nåt dumt att det räknas som sen anmälan eller annat oväntat

undrar med detta, skulle vilja byta ut några altenativ med. måste varit full när jag sökte..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in