2010-06-19, 10:57
Bannlyst
Jag förstår inte hur systemet funkar i min preliminära behörighetsbedömning så står det MV, vilka jag antar är mina meritvärden??

APS och HPGR ska tydligen vara högskolepoäng och där står det bara 125, fastän jag har mer tillgodo. Sedan på BI (gymnasiebetyg) står det olika. 16,5 på en del och 17,5 på en del och det stämmer inte heller med mina poäng. Kan någon förklara detta?

HP (högskolepoängen) är samma för övrigt på alla de kurser jag sökt.
Citera
2010-06-19, 12:47
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PollyJean
Jag förstår inte hur systemet funkar i min preliminära behörighetsbedömning så står det MV, vilka jag antar är mina meritvärden??

Ja.

Citat:
APS och HPGR ska tydligen vara högskolepoäng och där står det bara 125, fastän jag har mer tillgodo.

Varje lärosäte väljer själva vad som är maxtaket i dessa grupper. Det finns dock en rekommendation att max i HPGR skall vara 165.
Hade du mer än 125 den 15 april?

Citat:
Sedan på BI (gymnasiebetyg) står det olika. 16,5 på en del och 17,5 på en del och det stämmer inte heller med mina poäng. Kan någon förklara detta?

Det beror förmodligen på att utbildningarna tillhör olika Områdesbehörigheter.
Du kan läsa mer om Områdesbehörigheter på studera.nu

Citat:
HP (högskolepoängen) är samma för övrigt på alla de kurser jag sökt.
HP är Högskoleprovet, och det värdet skall vara samma på alla dina alternativ.
Citera
2010-06-19, 13:05
Medlem
monty6666s avatar
Jag fick ett brev igår, var det stod att jag blivit antagen till ett av de ekonomiska Masterprogrammen på SU samt att jag skulle meddelas elektroniskt via studera runt den 15 juli.

Men antar att urvalsprocessen till masterprogrammen är snabbare.
Citera
2010-06-19, 14:40
Medlem
Jag postade mina kompletteringar i fredagsmorgon, är lite orolig att dem inte leveras i tid till måndag. Hur hårda är dem med sena inskickningar?

Säg att den kommer in på tisdag istället för måndag, datumet för vidimering är ju från förra veckan, men dem kanske är bittra och sura på antagningen och markerat det som sen komplettering?

tycker man borde kunna faxa/mejla in en pdf av betygen nu i sista min till antagningen, med tanke på vad som står på spel, ångesten är extremt stor nu.
Citera
2010-06-20, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebbetheman
Jag postade mina kompletteringar i fredagsmorgon, är lite orolig att dem inte leveras i tid till måndag. Hur hårda är dem med sena inskickningar?

Säg att den kommer in på tisdag istället för måndag, datumet för vidimering är ju från förra veckan, men dem kanske är bittra och sura på antagningen och markerat det som sen komplettering?

tycker man borde kunna faxa/mejla in en pdf av betygen nu i sista min till antagningen, med tanke på vad som står på spel, ångesten är extremt stor nu.

Har i princip samma fråga, jag postade dock min komplettering i onsdags kl 19. Det stod på postlådan att de tömmer den 18.00 på torsdagen, så den borde kommit fram i fredags - däremot osäkert om den delats ut i fredags. Dock är det ju ingen postutdelning på lördag eller söndag, så måndag är väl rimligt att tro. Men det som gäller är alltså att kompletteringen har skickats in/poststämplats innan den 21:a juni, inte att de lagt in det i själva databasen? Det står nämligen fortfarande "Handläggning pågår" på min förstaval, dvs. där kompletteringen behövdes.
Citera
2010-06-20, 01:43
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelloEisenhower
Har i princip samma fråga, jag postade dock min komplettering i onsdags kl 19. Det stod på postlådan att de tömmer den 18.00 på torsdagen, så den borde kommit fram i fredags - däremot osäkert om den delats ut i fredags. Dock är det ju ingen postutdelning på lördag eller söndag, så måndag är väl rimligt att tro. Men det som gäller är alltså att kompletteringen har skickats in/poststämplats innan den 21:a juni, inte att de lagt in det i själva databasen? Det står nämligen fortfarande "Handläggning pågår" på min förstaval, dvs. där kompletteringen behövdes.

Det är inte poststämpel som gäller, handlingarna skall vara framme i Strömsund senast den 21:a.
Däremot så behöver de inte registreras den 21:a. Eftersom det rasslar in en hel del kompletteringar nu så kan det nog ta en tag innan de först scannas in och sen registreras.

Gällande ankomstdatum vs poststämpel så var det så förr, när anmälan endast kunde göras via pappersblankett, att det var poststämpel som gällde för anmälan och ankomstdatum för kompletteringar (eller om det var tvärtom, det är sent nu).
Det var förstås lite rörigt så nu gäller ankomstdatum för både anmälan och kompletteringar, men när det gäller anmälan så görs ju 99,9 (eller nåt liknande) av alla anmälningar via studera.nu nu för tiden.
Citera
2010-06-20, 01:45
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monty6666
Jag fick ett brev igår, var det stod att jag blivit antagen till ett av de ekonomiska Masterprogrammen på SU samt att jag skulle meddelas elektroniskt via studera runt den 15 juli.

Men antar att urvalsprocessen till masterprogrammen är snabbare.

Själva urvalet verkar ju följa den nationella tidplanen, eftersom du ska få det vanliga antagningsbeskedet runt den 15 juli.
Det intressanta är ju varför de väljer att meddela dig redan nu att du kommer bli antagen?
Vet du?
Citera
2010-06-20, 07:47
Medlem
Tobies avatar
Vart räknas meritpoängen in? jag gick ut med 17,4 och med 2 meritpoäng men när jag kollar på min anmälan på studera står det endast B1: 17,90.... är meritpoängen redan inräknade då?
Citera
2010-06-20, 10:48
Medlem
Humpacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobie
Vart räknas meritpoängen in? jag gick ut med 17,4 och med 2 meritpoäng men när jag kollar på min anmälan på studera står det endast B1: 17,90.... är meritpoängen redan inräknade då?

Har också fått något underligt med mina betyg.
På linje 1 är det som det ska. 17.84 (med meritpoäng)
Däremot på linje 2 ska jag inte ha 17.82, snarare 17.3 eller nåt. Du är nog inte ensam om att det står fel
Citera
2010-06-20, 11:24
Medlem
Tobies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humpack
Har också fått något underligt med mina betyg.
På linje 1 är det som det ska. 17.84 (med meritpoäng)
Däremot på linje 2 ska jag inte ha 17.82, snarare 17.3 eller nåt. Du är nog inte ensam om att det står fel

Min fråga är snarare som jag uppfattat det att man får poängen "rakt av" dvs med mitt 17,4 + 2 meritpoäng får jag 19,4? eller räknas det ut på något märkligt sätt?
Citera
2010-06-20, 11:42
Medlem
Humpacks avatar
Citat:
Min fråga är snarare som jag uppfattat det att man får poängen "rakt av" dvs med mitt 17,4 + 2 meritpoäng får jag 19,4? eller räknas det ut på något märkligt sätt?

Det borde stå 19.4. För mig står det som sagt 17.84
Citera
2010-06-20, 11:43
Medlem
Socratess avatar
Citat:

I det meritvärde du ser så skall meritpoängen redan vara tillagda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in