2010-06-16, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pezzen
Förlåt, men varför är det ett problem? Vilka kvoter anser du att du ska stå som sökande i?

Kvoten för teknisk bastermin (så kallad garantiplats). Det är den absolut viktigaste kvoten för mig...
Citera
2010-06-16, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiwium
Kvoten för teknisk bastermin (så kallad garantiplats). Det är den absolut viktigaste kvoten för mig...
Och du har gjort en anmälan till studievägledarna att du vill ta din garantiplats i anspråk?
Citera
2010-06-16, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spieluhr
När man har läst ett basår, alt. studerat på folkhögskola, krävs ett studieintyg från skolan. Det räcker alltså inte med att skicka in betyg. Ta kontakt med din skola, de vet precis vad det handlar om.

Undrar du över något, skicka PM!

Citat:
Jag läste naturvetenskapligt basår förra året och det var samma sak för mig, betygen fanns registrerade på studera.nu men jag blev ändå tvungen att komplettera med en utskrift av dem (av någon anledning som jag inte kunde förstå, men det var vad VHS sade iaf). Om jag var du skulle jag skicka in kompletteringar för säkerhets skull även om jag förstår att det känns som onödigt jobb.

Jag antar att det jag då skickar in är ett s.k "säkert studieintyg". Malmö Högskola har nu så att man kan få ut dem via internet i form av .pdf filer. Mycket fiffigt.

Har dem på VHS någon aning om vad Ma 3 egentligen betyder? Eller att Kemi 1 och 2 motsvarar Kemi A på gymnasiet? etc. För nu har jag bara skickat in mitt studiebetyg utan några konstigheter.
Citera
2010-06-16, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pezzen
Och du har gjort en anmälan till studievägledarna att du vill ta din garantiplats i anspråk?

Självklart, och inlämnad i god tid innan sista inlämningsdatum...
Citera
2010-06-16, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nordkorean
Jag antar att det jag då skickar in är ett s.k "säkert studieintyg". Malmö Högskola har nu så att man kan få ut dem via internet i form av .pdf filer. Mycket fiffigt.

Har dem på VHS någon aning om vad Ma 3 egentligen betyder? Eller att Kemi 1 och 2 motsvarar Kemi A på gymnasiet? etc. För nu har jag bara skickat in mitt studiebetyg utan några konstigheter.
Bedömningshandboken har koll på detta, oroa dig inte. VHS har mycket bra koll på detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Kiwium
Självklart, och inlämnad i god tid innan sista inlämningsdatum...
Då måste jag säga att det är lite skumt, men å andra sidan är det en bit kvar innan urvalet. Kolla med antagningen på KTH huruvida det ska synas nu på studera.nu att man har garantiplats skulle vara mitt första tips..
Citera
2010-06-18, 16:16
Medlem
namelessfacelesss avatar
Hur är det nu med de nya reglerna från 2010?

Jag har ett fullständigt gymnasiebetyg utfärdat 2005, med Ma D.

Men i år så har så gott som alla program jag sökt in till höjt behörigheten till Ma E.

För några månader sedan vill jag minnas att jag läste något om att alla betyg utfärdade för 1 Jan -10 (eller något i den stilen) kunde komma in med Ma D betyg. Någon som vet länken eller hur det egentligen ligger till.

För under min anmälan står det nu att särskild behörighet saknas.
Citera
2010-06-18, 18:29
Medlem
Rabiehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namelessfaceless
Hur är det nu med de nya reglerna från 2010?

Jag har ett fullständigt gymnasiebetyg utfärdat 2005, med Ma D.

Men i år så har så gott som alla program jag sökt in till höjt behörigheten till Ma E.

För några månader sedan vill jag minnas att jag läste något om att alla betyg utfärdade för 1 Jan -10 (eller något i den stilen) kunde komma in med Ma D betyg. Någon som vet länken eller hur det egentligen ligger till.

För under min anmälan står det nu att särskild behörighet saknas.

Klant. Det finns ingen chans för dig att åtgärda detta. Det där du läste för några månader sedan hade gällt om du sökt för VT-10, men nu går det alltså inte då reglerna träder i kraft HT-10.
Citera
2010-06-18, 18:42
Medlem
När kommer beskeden?
Citera
2010-06-18, 20:13
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debbed
När kommer beskeden?

12 juli, är the word on the street. Och med street så menar jag här i U&S.
Citera
2010-06-18, 20:35
Medlem
Såg inte den här tråden i eftermiddags, givetvis hör min situation hemma här och inte i "att börja på högskola"-tråden, så jag postar det här också.

Jag började på ett program förra hösten men tyvärr hände det lite tråkigheter i min familj och jag "struntade" i slutet av terminen och ansökte om studieuppehåll inför våren. Min originaltanke var att bara läsa upp de återstående kurserna (på första terminen) samtidigt som jag läste andra terminen. Dock har jag kommit fram till att jag ansökt på fel sätt nu (man skulle tydligen inte bara söka in till programmet man tagit studieuppehåll ifrån? utan ansöka efter en specifik kurs, från vad jag blev tillsagd, stämmer ens detta?) och jag har alltså sökt in till samma program från början igen.

Detta gör mig inte så mycket alls faktiskt, då jag endast gick drygt 15-20p. Det jag egentligen undrar är om jag FÅR börja på programmet eller om min plats helt enkelt kommer strykas? (Då jag tekniskt sett fortfarande går där men har studieuppehåll?)

---
Har självklart mailat detta till programkoordinatorn, tänkte att jag kanske får snabbare svar här då det är helg nu dock.
Citera
2010-06-19, 00:57
Medlem
E30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
12 juli, är the word on the street. Och med street så menar jag här i U&S.

Så runt 12:e Juli brukar man veta om man är antagen?
Vad det skulle suga om man bommar, men jag känner mig rätt trygg.
Dock bara sökt 1 utbildning, så fan vad lack jag blir om det inte går för sig!
Citera
2010-06-19, 01:01
Medlem
Pallevantes avatar
Jag har sökt lärarprogrammet på SU. Sagt upp jobb, lägenhet och flyttar långt och vet inte om jag kommer in. Flyttar till studentlägenhet och om jag inte kommer inte får jag inte bo kvar, jag lever för pressen osv.
Söker främst på 1.4 HP men även 15kommnånting gymnasiebetyg, borde komma in tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in