2009-08-04, 20:03
Medlem
MrDescartess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xaedon
Någon som vet ifall jag kan tillgodoräkna Nationalekonomi A från UU om jag sedan börjar på HHS nästa höst?
Ring eller skicka ett mail till HHS och fråga.
Citera
2009-08-04, 20:08
Medlem
ockelitos avatar
Citat:
2:e reserv på Handelshögskolan Stockholm och 95:e reserv på ekonomie kandidatprogram Uppsala universitet.

Kom in på nationalekonomi på UU men vete fan om jag orkar läsa det. Satsar på att komma in nästa år på HHS om jag inte gör det i år. Någon som vet ifall jag kan tillgodoräkna Nationalekonomi A från UU om jag sedan börjar på HHS nästa höst?
Det ska gå, det är ju vissa kursen man ska ha läst för sin examen. Vet dock inte om universitetsbytet påverkar, skulle kunna vara det.
Citera
2009-08-04, 20:17
Medlem
MrDescartess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackster
till er som har erfarenheter från tidigare antagningar:

Hur stor chans är det att jag kommer in som reserv på kandidatprogrammet i kriminologi i lund? är 32a reserv av 90 som antas? Vill inte in där men gjorde misstaget att inte ta bort det.

Behöver verkligen få en hum om hur stor risken är....
Risken finns, mer hum än så kan nog ingen ge dig och det av flera anledningar:

1. Utbildningen är väl helt ny så ingen kan ha erfarenhet av tidigare antagningar.

2. Det skiljer sig enormt mycket mellan olika utbildningar. På vissa utbildningar kallas bara ett par reserver, på andra kallas ett par hundra.

3. Även om det hade gått att göra någon vettig bedömning så har du ändå inte lämnat korrekt information. Det finns 80 platser på utbildningen, men 90 är antagna. Det innebär att det är ett överintag på 10 vilket är bra för dig om du inte vill gå. Du är dessutom inte 32:a reserv på alla dessa platser utan du är reserv i en viss grupp. Om du är 32:a reserv i betygsgruppen så är det 59 antagna där. Det är också positivt för dig om du inte vill komma in.

Det är meningslöst att spekulera. Imorgon vet du det nog.
Citera
2009-08-04, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDescartes
Risken finns, mer hum än så kan nog ingen ge dig och det av flera anledningar:

1. Utbildningen är väl helt ny så ingen kan ha erfarenhet av tidigare antagningar.

2. Det skiljer sig enormt mycket mellan olika utbildningar. På vissa utbildningar kallas bara ett par reserver, på andra kallas ett par hundra.

3. Även om det hade gått att göra någon vettig bedömning så har du ändå inte lämnat korrekt information. Det finns 80 platser på utbildningen, men 90 är antagna. Det innebär att det är ett överintag på 10 vilket är bra för dig om du inte vill gå. Du är dessutom inte 32:a reserv på alla dessa platser utan du är reserv i en viss grupp. Om du är 32:a reserv i betygsgruppen så är det 59 antagna där. Det är också positivt för dig om du inte vill komma in.

Det är meningslöst att spekulera. Imorgon vet du det nog.

Fan, superbra inlägg! Lugnande! Jag är 32 reserv i BG gruppen vilket borde göra det ganska svårt och komma in hoppas jag.

Tack för lugnande orden, om jag ändå kommer in så är det ödet
Citera
2009-08-04, 20:21
Medlem
MrDescartess avatar
Citat:
2:e reserv på Handelshögskolan Stockholm och 95:e reserv på ekonomie kandidatprogram Uppsala universitet.

Kom in på nationalekonomi på UU men vete fan om jag orkar läsa det. Satsar på att komma in nästa år på HHS om jag inte gör det i år. Någon som vet ifall jag kan tillgodoräkna Nationalekonomi A från UU om jag sedan börjar på HHS nästa höst?
Förresten det kan väl knappast vara det "vanliga" kandidatprogrammet på HHS som du är andra reserv på? Antagningspoängen där är ju mycket högre än i Uppsala.
Citera
2009-08-04, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDescartes
Förresten det kan väl knappast vara det "vanliga" kandidatprogrammet på HHS som du är andra reserv på? Antagningspoängen där är ju mycket högre än i Uppsala.

Man kan söka med särskilda meriter också.
Citera
2009-08-04, 20:45
Medlem
forkarns avatar
14e reserv på ekonomie kandidatprogrammet på Uppsala Universitet.
Citera
2009-08-04, 22:20
Medlem
Bullpillarens avatar
är fjärde reserv på en utbildning som tar in 60
Citera
2009-08-04, 23:23
Medlem
Otroligs avatar
En kompis som står som reserv undrade när sista svarsdagen för andra urvalet kommer vara på ett ungefär? Eller sker det automatiskt eftersom man redan har "tackat ja" en gång?
Citera
2009-08-04, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
En kompis som står som reserv undrade när sista svarsdagen för andra urvalet kommer vara på ett ungefär? Eller sker det automatiskt eftersom man redan har "tackat ja" en gång?

Det finns inget svarsdatum på "Andra urvalet" då antingen kom du in eller så kom du inte in.

Kom du inte in på din valda utbildning står du kvar som reserv där så om du ex. har plats 1 och 1 pers missar att komma på uppropet så kontaktar institutionen dig.

Givetvis förutsatt du tackat ja att stå som reserv på den utb. på urval 1.

Rätta mig gärna eller håll med mig om jag har rätt.
Har för mig det är så iaf.

Skulle då vilja ställa en fråga:

När man får resultatet från andra urvalet står det vilken reservplats man är på då om man inte kommer in eller står det bara "antagen" eller "reserv" eller liknande?
Citera
2009-08-04, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrJohnDoe
När man får resultatet från andra urvalet står det vilken reservplats man är på då om man inte kommer in eller står det bara "antagen" eller "reserv" eller liknande?

Det står vilket nummer du har, så vet jag att det varit tidigare år iaf.
Citera
2009-08-04, 23:34
Medlem
juppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJohnDoe
Det finns inget svarsdatum på "Andra urvalet" då antingen kom du in eller så kom du inte in.

Kom du inte in på din valda utbildning står du kvar som reserv där så om du ex. har plats 1 och 1 pers missar att komma på uppropet så kontaktar institutionen dig.

Givetvis förutsatt du tackat ja att stå som reserv på den utb. på urval 1.

Rätta mig gärna eller håll med mig om jag har rätt.
Har för mig det är så iaf.

Skulle då vilja ställa en fråga:

Det undrar jag också. Vill ju veta vad man ska förvänta sig imonn när man kollar. Är det likadant som första urvalet?

EDIT: Never mind.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in