2009-08-05, 00:14
Medlem
En, eh otroligt dum fråga som jag funderar på

När urvalet är klart måste någon person sitta och "lägga upp" resultatet eller sker det automatiskt när det är klart?

Sker det automatiskt - sitta och nöta hela natten
Sker det manuellt - slå sig själv medvetslös och försöka vakna upp runt 10-11 imorgon
Citera
2009-08-05, 01:38
Medlem
Daskkks avatar
Jag har ett problem och hoppas att någon kan hjälpa mig. Jag har redan läst en utbildning i ett år men har kommit in på en annan. Jag vet inte vad jag ska välja. Jag var svarat ja till den nya utbildningen i första urvalet då jag blev antagen och lär ju därför antagligen komma in. Är det någon som vet hur det blir med min plats på den gamla utbildningen, har jag kvar den platsen så att jag fortfarande har chans att välja eller har jag förlorat den platsen så att jag bara kan välja mellan den nya utbildningen och ingenting?
Citera
2009-08-05, 01:44
Medlem
MrDescartess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJohnDoe
När urvalet är klart måste någon person sitta och "lägga upp" resultatet eller sker det automatiskt när det är klart?
Såhär har jag förstått att det fungerar:

Urvalet i sig är klart sedan länge. Skulle tro att det kördes i tisdags morse och att det tog max ett par timmar att köra det. Det som tar tid nu är att de olika lärosätena skall kontrollera att inget har gått snett, dvs att det är rätt antal antagna och att det ser ut att skett i rätt ordning. När VHS fått klartecken från dem, eller kanske rättare sagt när deras deadline för att rapportera felaktigheter gått ut, trycker de på knapp och så får alla sina besked samtidigt på studera.nu.
Citera
2009-08-05, 01:47
Medlem
MrDescartess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banshee19
Finns det någon möjlighet att få se namnen på de som kommit in på samma utbildning som en själv?
Inte via VHS eller studera.nu. På vissa utbildningar sker gruppindelningar etc som publiceras online, men dessa sker nog i regel alltid efter uppropet.
Citera
2009-08-05, 01:53
Medlem
MrDescartess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daskkk
Jag har ett problem och hoppas att någon kan hjälpa mig. Jag har redan läst en utbildning i ett år men har kommit in på en annan. Jag vet inte vad jag ska välja. Jag var svarat ja till den nya utbildningen i första urvalet då jag blev antagen och lär ju därför antagligen komma in. Är det någon som vet hur det blir med min plats på den gamla utbildningen, har jag kvar den platsen så att jag fortfarande har chans att välja eller har jag förlorat den platsen så att jag bara kan välja mellan den nya utbildningen och ingenting?
Jag får försöka avlasta Socrates lite grann.

Om du inte har behövt söka till den tredje terminen på den gamla utbildningen via VHS eller någon annanstans så bör du automatiskt ha kvar din plats där och kan således fortfarande välja vad du vill läsa. Så _tror_ jag det är i alla fall.
Citera
2009-08-05, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDescartes

Om du inte har behövt söka till den tredje terminen på den gamla utbildningen via VHS eller någon annanstans så bör du automatiskt ha kvar din plats där och kan således fortfarande välja vad du vill läsa. Så _tror_ jag det är i alla fall.

Kan han däremot stå uppskriven på så pass många HP samtidigt?
Iofs. borde studera.nu "varnat" honom ifall han skrivit upp sig på för många?

Bästa är om du ringer till VHS direkt imorgon.(Daskkk alltså)

Citat:
Såhär har jag förstått att det fungerar:

Urvalet i sig är klart sedan länge. Skulle tro att det kördes i tisdags morse och att det tog max ett par timmar att köra det. Det som tar tid nu är att de olika lärosätena skall kontrollera att inget har gått snett, dvs att det är rätt antal antagna och att det ser ut att skett i rätt ordning. När VHS fått klartecken från dem, eller kanske rättare sagt när deras deadline för att rapportera felaktigheter gått ut, trycker de på knapp och så får alla sina besked samtidigt på studera.nu.

Tack för ditt svar, det låter vettigt

Blir att sitta uppe lite till och sen försöka somna.

Lycka till alla som inväntar svar!
Citera
2009-08-05, 02:24
Medlem
Daskkks avatar
Citat:

Jag tror inte att jag har behövt men nu blev jag osäker

Iaf, det är ett program jag har läst så så borde det väl inte vara, eller?
Citera
2009-08-05, 02:24
Medlem
Daskkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJohnDoe
Kan han däremot stå uppskriven på så pass många HP samtidigt?
Iofs. borde studera.nu "varnat" honom ifall han skrivit upp sig på för många?

Bästa är om du ringer till VHS direkt imorgon.(Daskkk alltså)

Det har du nog rätt i, will do
Citera
2009-08-05, 02:26
Medlem
Daskkks avatar
Grejen är den att jag inte kan bestämma mig vad jag ska välja så det hade varit bra om jag fortfarande kan välja. Samtidigt hade det underlättat med motsatsen
Citera
2009-08-05, 03:01
Medlem
MrDescartess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daskkk
Jag tror inte att jag har behövt men nu blev jag osäker

Iaf, det är ett program jag har läst så så borde det väl inte vara, eller?
Rent tekniskt tror jag gränsen på 45 hp bara gäller för vad man kan bli antagen till via VHS. I så fall är det ingen gräns för vad du faktiskt kan läsa och då skulle du kunna läsa båda två parallellt om du skulle vilja i och med att du inte är antagen via VHS den här terminen på den ena utbildningen.

Jag har faktiskt själv läst 75 poäng en termin under min "förra" studietid. Det var dock bara fristående kurser allting och dessa sökte man direkt på universitet på den tiden.
Senast redigerad av MrDescartes 2009-08-05 kl. 03:11.
Citera
2009-08-05, 04:18
Medlem
_P0pc0rn_s avatar
skönt och se att det är fler som nattsuddar...
Citera
2009-08-05, 04:22
Medlem
juppys avatar
Hmmm, om man kanske skulle försöka sova lite så tiden går snabbare. Inte för att jag tror att det kommer gå. Har vänt på dygnet helt och hållet under sommaren, plus att känslan man känner nu nog endast kan jämföras med den känslan man hade som liten dagen innan julafton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in