2009-07-12, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lompan_
Jag var i valet och kvalet att starta upp en tråd ang. detta detta sköts snyggt kan jag ta frågan här;

Varför är det så många som söker till "Socionom"?

Detta är baserat på kompisar (speciellt kvinnliga sådana i 19-26 års åldern)
Något som jag har märkt som dessa har gemensamt- är att de;
  • inte har några intressen.
  • men är ganska hypade över livet.
  • sätter sig gärna över andra människor.
Ursäkta om jag är burdusk men detta fenomen är rätt påtagligt och kunde inte unvika att ställa frågan.

Ha ha ha ha!

Åh herre gud, vilken kvinnosyn. Jag tror du kommer få pisk på fingrarna nu.
Citera
2009-07-12, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Engdahl
En kompis är 14e reserv på maskin på Lith (civiling). Tror ni han kommer in? Är ett program med ett par hundra intagna tror jag..

Om det är ett par hundra intagna så lär ju chansen vara relativt stor att några hoppar av. Vilken UG och hur många intagna där?
Citera
2009-07-12, 23:38
Medlem
Per-Engdahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Om det är ett par hundra intagna så lär ju chansen vara relativt stor att några hoppar av. Vilken UG och hur många intagna där?

Vet inte, har ej så stor koll. Tror killen hade runt 15 i betygsnitt.
Citera
2009-07-12, 23:39
Medlem
Citat:
Jag var i valet och kvalet att starta upp en tråd ang. detta detta sköts snyggt kan jag ta frågan här;

Varför är det så många som söker till "Socionom"?

Detta är baserat på kompisar (speciellt kvinnliga sådana i 19-26 års åldern)
Något som jag har märkt som dessa har gemensamt- är att de;
  • inte har några intressen.
  • men är ganska hypade över livet.
  • sätter sig gärna över andra människor.

Haha. Det kan nog stämma på många som söker. Tror jag. Jag kan ju som sagt bara svara varför jag valt socionom.

När jag gick på gymnasiet så insåg jag att jag inte är helt OK. Jag vände mig till kuratorn på skolan som hjälpte mig otroligt mycket under mina 1½ år som jag hade kvar. Då fick jag upp ögonen för "andra människor". Jag insåg under slutet av mitt andra år att jag valt helt åt helvete fel utbildning (Hotell o restaurang) Jag funderade ett tag på vad jag ville göra. Så då blickade jag mot socionom hållet. Ju mer jag klurade på det, desto mer eggad blev jag. Detta har jag klurat nu på i 3 års tid innan jag satte mig i skolbänk och började plugga upp till behörighet. Kort och gott så vill jag jobba med människor som behöver min hjälp, på samma sätt som min kurator m.fl jobbade med mig. Förstår man då?
Citera
2009-07-12, 23:40
Medlem
lompan_s avatar
Citat:
Ha ha ha ha!

Åh herre gud, vilken kvinnosyn. Jag tror du kommer få pisk på fingrarna nu.

Har inget med kvinnosyn att göra, men det är mycket påtagligt att många unga kvinnor utan någon som helst livserfarenhet vill jobba som detta.
Citera
2009-07-12, 23:43
Medlem
Citat:
Har inget med kvinnosyn att göra, men det är mycket påtagligt att många unga kvinnor utan någon som helst livserfarenhet vill jobba som detta.

Det är ju inte för inte som man allt som oftast blir illa behandlad på soc. Det säger ju en hel del.. Men det finns guldkorn som pluggat det för att det är det dem vill. Dem sitter ju uppenbarligen dock inte på soc
Citera
2009-07-12, 23:47
Medlem
lompan_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314
Det är ju inte för inte som man allt som oftast blir illa behandlad på soc. Det säger ju en hel del.. Men det finns guldkorn som pluggat det för att det är det dem vill. Dem sitter ju uppenbarligen dock inte på soc

Ja 1 av 10 ungefär skulle jag vilja säga. Tack för givande svar.

Och jag tror att du kommer bli en mycket bra socionom. (inget skämt).
Citera
2009-07-12, 23:50
Medlem
Citat:

Vad vill du jobba som? Ok inom äldrevård förstår jag kanske, men mer specifikt?
Citera
2009-07-13, 00:00
Medlem
Citat:
Vad vill du jobba som? Ok inom äldrevård förstår jag kanske, men mer specifikt?

Jag vet faktiskt inte. Finns ju mycket att välja på, även utanför äldrevård. Det kommer jag nog till insikt om senare. Men jag kan väl säga att kurator och behandlingsassistent är det som lockar mest just nu. (Inom både skola och vård)
Senast redigerad av 314 2009-07-13 kl. 00:05.
Citera
2009-07-13, 00:02
Medlem
Citat:
Ja 1 av 10 ungefär skulle jag vilja säga. Tack för givande svar.

Och jag tror att du kommer bli en mycket bra socionom. (inget skämt).

Ingen orsak. Tack för en givande fråga säger jag. Det är trevligt att kunna svara på en fråga som visar att det inte bara finns puckon inom utbildningen/yrket.

Och det hoppas jag att jag kommer bli. Jag lovar att om jag blir en dålig socionom så satsar jag på lokalvård..
Citera
2009-07-13, 00:05
Medlem
Citat:
Ingen orsak. Tack för en givande fråga säger jag. Det är trevligt att kunna svara på en fråga som visar att det inte bara finns puckon inom utbildningen/yrket.

Och det hoppas jag att jag kommer bli. Jag lovar att om jag blir en dålig socionom så satsar jag på lokalvård..

Är man inte rädd som socionom? Neka galna kriminella invandrare sitt socialbidrag låter aldrig klokt.
Citera
2009-07-13, 00:07
Medlem
Citat:
Är man inte rädd som socionom? Neka galna kriminella invandrare sitt socialbidrag låter aldrig klokt.

Tro mig. Den tanken har slagit mig... Allra helst om man jobbar i Malmö Jag får helt enkelt undvika biståndshandläggning. Eller ge varenda jefel bistånd..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in