2010-04-19, 22:32
Medlem
Ang antagning till högskolan i Kalmar!
Har sökt till högskolan i Kalmar med inriktning sjöfart. Någon som vet om det är svårt att komma in?
Förslag på andra bra skolor eller utbildningar som kan leda till arbete inom sjöfart/det marina?
Mycket tacksam för tips och råd!
Citera
2010-04-20, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Tack vare det nya reglerna, så när man söker program räknar man gymnasiebetyg b1 gymnasiebetyg med komplettering B2. Högskoleprovet. Det beror ifos vad du söker om du söker fristående kurser, så kan nog dina akademiska poäng komma i beräkningen. Det verkar vara så för en personligen, eftersom jag sökte en kurs i retorik som var fristående och då hamnade jag i gruppen A1. Akademiska poäng, men det var ju inom lärarutbildningen som jag har sökt. Har du sökt och vad står det för urvalsgrupp du har hamnat i? Kolla på studera.nu och längst ner finner du en förklaring i vilket urvalsgrupp du har hamnat i. Där har du även svaret på din fråga.

Jag söker inga fristående kurser, endast ett utbildningsprogram. Jag antar att mina Hp inte kommer att medräknas. Dessutom tillhör jag Grupp II - med kompletteringar, vilket påverkar negativt.

Jag har funderat på en annan sak... Låt oss säga att det finns 100 platser på utbildningen jag sökt. På fredag ser jag t.ex. att 43 st har sökt utbildningen i första hand, inklusive jag själv. Kan jag då, som behörig, räkna med att vara antagen?
Citera
2010-04-20, 13:23
Medlem
mightylobsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spieluhr
På fredag ser jag t.ex. att 43 st har sökt utbildningen i första hand, inklusive jag själv. Kan jag då, som behörig, räkna med att vara antagen?

Söktrycket är en indikation, men du kan inte vara säker på något innan urval 1 skickas ut.
Citera
2010-04-20, 13:29
Medlem
Beys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isolement
Ang antagning till högskolan i Kalmar!
Har sökt till högskolan i Kalmar med inriktning sjöfart. Någon som vet om det är svårt att komma in?
Förslag på andra bra skolor eller utbildningar som kan leda till arbete inom sjöfart/det marina?
Mycket tacksam för tips och råd!

Du kan läsa till Officer inriktning Nautik.
Citera
2010-04-22, 00:56
Medlem
Holmiz89s avatar
Angående de nya antagningsreglerna som kommer att träda i kraft till HT10, undrar jag hur antagningstatistiken kommer att se ut?... kommer lägsta j-tal att höjas eller sänkas tror ni?
Med de nya reglerna innebär det att man kan få meritpoäng samt att de som har kompletterat på komvux kommer att hamna i sämre läge.. o även dom som gick ur skolan för över fem år sen får inga meritpoäng. Sen så e det rekordmånga som söker till högskolan nu.

Jag har sökt till sjuksköterskeprogrammet nu till hösten och hoppas att få komma in.. men jag undrar hur betygsnittet kommer se ut för en sådan utbildning, höjas eller sänkas? =)
Citera
2010-04-26, 21:22
Medlem
Klartos avatar
En fråga.
http://www.goteborg.se/wps/wcm/connect/?MOD=PDMProxy&TYPE=personalization&ID=NONE&KEY=NON E&LIBRARY=%2FcontentRoot%2Ficm%3Alibraries[19]&FOLDER=%2FInvanare%2FForskolaUtbildning%2FGymnasi eskola%2FBetygsprovningar%2F&DOC_NAME=%2FcontentRo ot%2Ficm%3Alibraries[19]%2FInvanare%2FForskolaUtbildning%2FGymnasieskola%2 FBetygsprovningar%2FKonkurrenskomplettering+-10+el evinformation.pdf&VERSION_NAME=NONE&VERSION_DATE=N ONE&IGNORE_CACHE=false&CONVERT=NONE&MUST_CONVERT=f alse

Om man gör ovanstående så hamnar man i en annan kvot, inte sant? Det finns med andra ord inga möjligheter att höja ett G eller ett VG till ett MVG och fortfarande vara kvar i direktgruppen?
Och om man nu skulle läsa upp sina betyg så hamnar man väl enbart i en kompletteringsgrupp? Man hamnar väl för sjutton inte både i direktgruppen och en kompletteringsgrupp?
Citera
2010-04-26, 21:25
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarto
En fråga.
http://www.goteborg.se/wps/wcm/conne..._CONVERT=false

Om man gör ovanstående så hamnar man i en annan kvot, inte sant? Det finns med andra ord inga möjligheter att höja ett G eller ett VG till ett MVG och fortfarande vara kvar i direktgruppen?
Och om man nu skulle läsa upp sina betyg så hamnar man väl enbart i en kompletteringsgrupp? Man hamnar väl för sjutton inte både i direktgruppen och en kompletteringsgrupp?

Länken funkar inte.
EDIT: Jo, nu funkade den visst.

Är du behörig utan kompletteringen, men får ett högre meritvärde med kompletteringen så är du med i båda urvalsgrupperna.
Citera
2010-04-26, 21:32
Medlem
Detta har säkert redan besvarats, kanske jag som missat men jag har kollat igenom de sista sidorna utan framgång..

Går jag in på Din anmälan --> Följ anmälan på studera.nu står det följande bredvid kursen jag sökt:

BI 17,70
HPGR 165

Vad betyder detta egentligen? Får ingen klarhet i det när jag googlar på HPGR.
Citera
2010-04-26, 21:36
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacketpacket
Detta har säkert redan besvarats, kanske jag som missat men jag har kollat igenom de sista sidorna utan framgång..

Går jag in på Din anmälan --> Följ anmälan på studera.nu står det följande bredvid kursen jag sökt:

BI 17,70
HPGR 165

Vad betyder detta egentligen? Får ingen klarhet i det när jag googlar på HPGR.

Dina tidigare högskolepoäng.
För kurser på grundnivå är det vanligt att maxpoängen man kan ha som meritvärde är 165.

Hade du sökt en kurs på avancerad nivå så heter urvalsgruppen ofta HPAV.
Citera
2010-04-26, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Dina tidigare högskolepoäng.
För kurser på grundnivå är det vanligt att maxpoängen man kan ha som meritvärde är 165.

Hade du sökt en kurs på avancerad nivå så heter urvalsgruppen ofta HPAV.
Jo så långt är jag med, men vad innebär det mer konkret? Jag har nämligen en bra bit över 165 hp och kursen jag sökt är rätt populär med få platser, så vad händer om det är fler med mer än 165hp som söker kursen än vad det finns platser? Går man efter gymnasiebetygen då för att skapa en urvalsgrupp för de som har mer än 165hp? Får poängtera att jag kanske missuppfattat det hela!
Citera
2010-04-26, 22:24
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacketpacket
Jo så långt är jag med, men vad innebär det mer konkret? Jag har nämligen en bra bit över 165 hp och kursen jag sökt är rätt populär med få platser, så vad händer om det är fler med mer än 165hp som söker kursen än vad det finns platser? Går man efter gymnasiebetygen då för att skapa en urvalsgrupp för de som har mer än 165hp? Får poängtera att jag kanske missuppfattat det hela!

Får flera personer maxvärdet i den urvalsgruppen så är det lott som gäller.
En sökande med 900 hp har då inte större chans att bli antagen än en sökande med 166 hp.
Citera
2010-04-26, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Får flera personer maxvärdet i den urvalsgruppen så är det lott som gäller.
En sökande med 900 hp har då inte större chans att bli antagen än en sökande med 166 hp.
Ahh vad kasst! Jag som aldrig har tur med lotten! Hade det inte varit bättre att dra den där gränsen vid 181hp istället? Nu kommer jag ju få konkurrera med alla som "bara" har en kandidatexamen vilket det inte lär vara en brist på bland de andra som söker... Jaja, tackar för det snabba och tydliga svaret!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in