Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Tack vare det nya reglerna, så när man söker program räknar man gymnasiebetyg b1 gymnasiebetyg med komplettering B2. Högskoleprovet. Det beror ifos vad du söker om du söker fristående kurser, så kan nog dina akademiska poäng komma i beräkningen. Det verkar vara så för en personligen, eftersom jag sökte en kurs i retorik som var fristående och då hamnade jag i gruppen A1. Akademiska poäng, men det var ju inom lärarutbildningen som jag har sökt. Har du sökt och vad står det för urvalsgrupp du har hamnat i? Kolla på studera.nu och längst ner finner du en förklaring i vilket urvalsgrupp du har hamnat i. Där har du även svaret på din fråga.
Jag söker inga fristående kurser, endast ett utbildningsprogram. Jag antar att mina Hp inte kommer att medräknas. Dessutom tillhör jag Grupp II - med kompletteringar, vilket påverkar negativt.
Jag har funderat på en annan sak... Låt oss säga att det finns 100 platser på utbildningen jag sökt. På fredag ser jag t.ex. att 43 st har sökt utbildningen i första hand, inklusive jag själv. Kan jag då, som behörig, räkna med att vara antagen?