2016-07-12, 11:51
Medlem
SPlLLEVINKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seppo1337
Är det så? Vart kan man läsa mer om detta?

Om du kollar statistiken på Uhr så går det inte ihop alls om det Nalix sa stämmer (om jag förstått honom rätt). Som jag har förstått det så är antalet antagna i urval 2 både reserver och antagna som tackat ja i urval 1.
Citera
2016-07-12, 11:52
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPlLLEVINK
Det där stämmer väl knappast?

Nej.

Citat:
De antagna i urval 1 är väl inräknade i antalet antagna i urval 2?

Ja. Eller rättare sagt de som blev antagna i urval 1 och som tackat ja och som inte blivit antagna på en utbildning med högre prio.

Sedan bör man läsa på om "överintag" för att förstå vad som händer (man kan söka på Flashback eller på Google för att få fram info om detta).

Man kan inte se hur många som var reserver i urval 1 som blev antagna i urval 2 med hjälp av den infon som finns på UHR. Men *om* överintag tillämpas (vilket är vanligt) så är det troligtvis väldigt få personer som antagits i urval 2 och som inte redan var antagna i urval 1.
Citera
2016-07-12, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nalix
Glömde så klart att fråga söker du med BIEX, BI, BII, HP eller annat? och civ. maskin eller högsk. maskin?

Söker med HP till civilingenjör😊
Citera
2016-07-12, 11:55
Medlem
nu har jag tackat jag till mitt tredje val som jag blivit antagen till.
men jag tackade också ja till mitt första val där jag är reserv 121

gjorde jag rätt? jag menar jag hade hellre tagit mitt första val, och om den möjligen fortfarande går att byta till trots att jag är reserv? annars blir det tredjevalet

Citera
Medlem
Jag är helt tom och förkrossad över beskedet. Sökte masterprogram Människa-datorinteraktion vid Uppsala och fick reservplats 7.

Förra året var det noll i reserver vid både första och andra urvalet. Antagna gick från 16 till 7. Givetvis trodde jag att detta skulle vara självklart och lätt.

Men i år ökade intresset dramatiskt och nu antogs 20 stycken och jag hamnade på reservplats 7. Jag ringde dem direkt och de har gjort ett överintag på 3.

Detta betyder att alltså minst 10 personer, hälften av de antagna, måste tacka nej. Eller så måste minst 4 personer tacka nej och samtliga reserver före mig....

Jag låter säkert otroligt naiv men att det skulle ske en så otroligt snabb utveckling fanns inte på kartan för mig då programmet funnits i flera år. Är så otroligt ledsen att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Vill verkligen inte jobba i ett år...
Citera
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Inte så som jag fått förklarat av vår SYV, men hon var å andra sidan den mest virriga människa jag träffat. Läxa gärna upp mig om jag har fel, är nyfiken på det rätta svaret jag med isf.
Nej, det stämmer inte. Om 100 är antagna efter första urvalet och 90 är antagna efter andra urvalet innebär det att 10 stycken tackade nej till sin plats. Det är inte 100+90 som blir antagna.
Citera
Medlem
SPlLLEVINKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
Sedan bör man läsa på om "överintag" för att förstå vad som händer (man kan söka på Flashback eller på Google för att få fram info om detta).

Man kan inte se hur många som var reserver i urval 1 som blev antagna i urval 2 med hjälp av den infon som finns på UHR. Men *om* överintag tillämpas (vilket är vanligt) så är det troligtvis väldigt få personer som antagits i urval 2 och som inte redan var antagna i urval 1.

Men om antagningspoängen sänkts mellan 1:a och 2:a urvalet så tyder väl det på att de tagit in minst en reserv? Eller har jag fattat fel?
Citera
2016-07-12, 12:02
Medlem
Jag har blivit antagen till min drömutbildning, men kommer behöva tacka nej. Kommer det påverka min chans att komma in nästa gång jag söker den? Jag fattar att antagningspoängen kan ändras, men kan de neka folk eller sätta mig längre ner på antagningslistan för att jag tackat nej till den tidigare?
Citera
2016-07-12, 12:02
Medlem
Nalixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
Nej, det stämmer inte. Om 100 är antagna efter första urvalet och 90 är antagna efter andra urvalet innebär det att 10 stycken tackade nej till sin plats. Det är inte 100+90 som blir antagna.

Det förstår jag också, finner det lite förvirrande bara då utbildningen jag sökt har alltid 40 platser men kollar med på HT2015 förra året antogs 59st till utbildningen i urval 1 och ännu fler i urval 2? Hur menar de egentligen?
Citera
2016-07-12, 12:03
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Men om antagningspoängen sänkts mellan 1:a och 2:a urvalet så tyder väl det på att de tagit in minst en reserv? Eller har jag fattat fel?

Ja, har poängen sänkts i U2 jmf. med U1 kan man se *att* man tagit in reserver, men inte hur många. Men de kan för övrigt även antagit någon enstaka reserv om poängen inte har ändrats alla. Poängen gäller för den sist antagne, men det kan finnas fler personer med samma poäng som inte blev antagna.
Citera
2016-07-12, 12:04
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Så då har jag fått det om bakfoten/felförklarat alltså?

Ja. Den SYV som förklarade det så har antagligen förklarat fel eller förklarat så att du har missförstått det.
Citera
2016-07-12, 12:06
Medlem
Nalixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
Ja. Den SYV som förklarade det så har antagligen förklarat fel eller förklarat så att du har missförstått det.

Då med andra ord "Min väninna står som reservplats 33, ansökan via BIEX på butikskommunikation och inredning, innebär detta alltså att hon mest troligen inte kommer in?" kommer mest troligen inte in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in