2009-07-10, 17:01
Medlem
Calaveras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caratacus
Jag har en vän som gått på IB här i Sverige men som inte fick sina betyg förräns 7e juli, när betygen skulle vara inne senaste 5e.

Är det alldeles för sent för henne nu? Hon vill helst söka något program (något av de populära med många fler sökande än platser..). Finns det möjlighet för henne att åtminstone ta någon kurs där det finns platser kvar?

Jag gick IB och vill minnas att vi fick våra betyg utskickade i förtid från IBO, alt att vi fick lite dispans från VHS.
Detta var dock två år sedan så det kan väll ha ändrats.

Hon kan ju antingen eftersöka eller gnälla och klaga och hoppas att det fungerar.
Citera
2009-07-10, 17:02
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innovator

Vet du någonting om var jag kan se statistik för hur många reserver som blev intagna omgång 2 HT08 till Hing - Byggteknik LiU? Hamnade som tredje reserv och är väl säker på att komma in, men lite byxis är man ju.

Det hittar du i VHS statistik från föregående terminer: http://www.vhs.se/templates/Page.aspx?id=1447

Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Är det någon som vet vilket datum andra urvalet körs?

Har kommit in på program men är reserv på mitt första val och vill veta om jag kan svara eller ej.

Du kan tacka ja både till reservplatser och vanliga platser, se: https://www.studera.nu/studera/616.html
Citera
2009-07-10, 17:56
Medlem
Biomedicinsk analytiker HT09 reserv

Just fått beskedet att jag är 34:de reserv i BG urval grupp för biomedicinska analytiker i Göteborg. Någon som har varit i liknande situation men varit antagen i andra urvalet ändå!?!? Jag har anmält mig i tid, ingen sen anmälan här
Citera
2009-07-10, 18:00
Medlem
Skandiss avatar
Under 0.8 på HP.
Lyckat
Citera
2009-07-10, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandis
Under 0.8 på HP.
Lyckat

Har inte gjört HP (long story)
Citera
2009-07-10, 18:06
Medlem
Skandiss avatar
Copypastar lite:

Antalet antagna - 80
Antalet platser - 60
Antalet platser inkl. överintag - 80
Antalet reserver - 93

Det kan med andra ord bli ganska svårt att komma in.
Hade du däremot gjort HP och fått 0.8 eller mer (lätt) hade du haft en plats nu.
Citera
2009-07-10, 19:01
Medlem
caran672s avatar
Hamna han på reservplats så kan han väl varit obehörig??

Obehöriga kan väl inte hamna på reservplaster?
Citera
2009-07-10, 19:24
Medlem
Tittade du/han på rätt statistik?
Citera
2009-07-10, 19:27
Medlem
alltså jag har inte förstått överintag riktigt. Jag kom in som 15 reserv på högskoleingenjör byggteknik med arkitektur i helsingborg (lth). Men dem har ett överintag på 45 personer. Innebär det att alla dem personerna måste hoppa av innan änns första reserv får en chans?
Citera
2009-07-10, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givduL
alltså jag har inte förstått överintag riktigt. Jag kom in som 15 reserv på högskoleingenjör byggteknik med arkitektur i helsingborg (lth). Men dem har ett överintag på 45 personer. Innebär det att alla dem personerna måste hoppa av innan änns första reserv får en chans?

Ja. Dom har tagit in övertag troligen pga att dom vet med erfarenhet hur många som inte brukar dyka upp samt att folk hoppar av under terminens gång.
Citera
2009-07-10, 19:32
Medlem
Bud Fluds avatar
Är du/ni säkra på att snillet har sökt/tittat på rätt program? För i statstiken som länkas så har mekatronikingenjör de värden du nämner. Dock så har CIVILING. AUTOMATION OCH MEKATRONIK 17,3 i BG. Det var inte det han hade sökt?
Citera
2009-07-10, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Ja. Dom har tagit in övertag troligen pga att dom vet med erfarenhet hur många som inte brukar dyka upp samt att folk hoppar av under terminens gång.

okej. Men jag förstår inte antagningen förra året. Då hade dem 111 antagna med övertag urval 1, sen urval 2 var det 88 antagna med överintag. men snittet sjön nästan 2.0. Hur fan gick det till?

EDIT: 1.44 sjönk snittet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in