2009-04-19, 18:11
Medlem
Herr Blås avatar
Vad tycker ni om islam egentligen?

Trådrubriken är "Vad tycker ni om islam egentligen?"

Islam är en extremt farlig ideologi som genom hjärntvätt/tankekontroll fostrar självmordsbombare, hedersmördare och kvinnoförtryckare.

De mycket komplicerade ritualerna för bönerna, tvagningen och toalettbesöken, gör islam till en parodi på religion och om man lägger till detta att islam är en kombination av politik, familjereglemente och religion, framstår bilden av en ideologi som i sin vidrighet slår nazismen och kommunismen med god marginal.

Islam är helt enkelt en ideologisk pest som måste utrotas om människor ska kunna utvecklas i fredlig samexistens.

I alla länder som domineras av islam råder fattigdom, analfabetism och brutala patriarkala och primitiva klansystem.

En högt utbildad muhammedan är en person som har studerat koranen noggrant.

Islam är helt enkelt en ideologisk olägenhet som motverkar mänskliga rättigheter på alla plan.
Citera
2009-04-19, 18:13
Medlem
fiask0s avatar
Jag tycker att islam är som all annan religion; skit.
Citera
2009-04-19, 18:52
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiask0
Jag tycker att islam är som all annan religion; skit.
Låt mig bara ge dig några tankar. Om jag ser till de fem grundpelarna i Islam.

Att andra som inte tror på en Skapare kan tycka det är skit att tro på Honom är en sak. Men varför måste man tycka det är skit bara för att man inte delar uppfattning? Det finns en massa saker som andra människor gör som jag inte tycker likadant om, och det är inte något brottsligt, bara det att jag inte delar uppfattning. Att då kalla det för skit tycker jag blir helt obegripligt, andra kan väl få tycka vad de vill utan att det måste klassificeras som skit?

Att be kan säkert andra tycka är konstigt - men skit? Det finns många människor som mediterar och gör andra ting som får dem att må bra och komma i balans. Men är det skit bara för att man själv inte gör det?

Att fasta, ja det kan säkert andra tycka är konstigt, ändå finns det ju många som fastar av olika andledningar- för att må bra. Vilket det ju egentligen också handlar om med den muslimska fastan. För uppnår man välbefinnande, så mår man bra.

Att betala välgörenhetsskatt, ja det är kanske konstigt, men om man ser fördelarna med att kunna hjälpa andra så ger det ett välmående för en själv också såväl som de som kan tillgodogöra sig det det får.

Vallfärden, kanske du också tycker det är skit, men det berör ju inte dig? Du kanske har något resemål som du vill åka till vad nu anledningen än är - sola och blir brun, ragga brudar, festa, utforska grottor osv. Du gör det för du vill få ut något av det. Samma är det med vallfärden, en muslim vill få ut något av den resan för egen del. Göra en vinst i andlighet, medan du gör det i någonting annat.

Ska du inte ta och tänka över lite det här med skit, för hur kan du så ensidigt göra den bedömingen?
Citera
2009-04-19, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Låt mig bara ge dig några tankar. Om jag ser till de fem grundpelarna i Islam.

Att andra som inte tror på en Skapare kan tycka det är skit att tro på Honom är en sak. Men varför måste man tycka det är skit bara för att man inte delar uppfattning? Det finns en massa saker som andra människor gör som jag inte tycker likadant om, och det är inte något brottsligt, bara det att jag inte delar uppfattning. Att då kalla det för skit tycker jag blir helt obegripligt, andra kan väl få tycka vad de vill utan att det måste klassificeras som skit?

Att be kan säkert andra tycka är konstigt - men skit? Det finns många människor som mediterar och gör andra ting som får dem att må bra och komma i balans. Men är det skit bara för att man själv inte gör det?

Att fasta, ja det kan säkert andra tycka är konstigt, ändå finns det ju många som fastar av olika andledningar- för att må bra. Vilket det ju egentligen också handlar om med den muslimska fastan. För uppnår man välbefinnande, så mår man bra.

Att betala välgörenhetsskatt, ja det är kanske konstigt, men om man ser fördelarna med att kunna hjälpa andra så ger det ett välmående för en själv också såväl som de som kan tillgodogöra sig det det får.

Vallfärden, kanske du också tycker det är skit, men det berör ju inte dig? Du kanske har något resemål som du vill åka till vad nu anledningen än är - sola och blir brun, ragga brudar, festa, utforska grottor osv. Du gör det för du vill få ut något av det. Samma är det med vallfärden, en muslim vill få ut något av den resan för egen del. Göra en vinst i andlighet, medan du gör det i någonting annat.

Ska du inte ta och tänka över lite det här med skit, för hur kan du så ensidigt göra den bedömingen?

Det är ganska lätt att tycka skit om Islam.
Dels för att det genomsyrar vårt samhälle mer och mer.
Västerlänningar är inte vana vid hur muslimer lever och tycker inte alls att det passar in i västerlänsk kultur, med böner hit och dit, halal-slakt och det är även irriterande hur lättprovocerade muslimer är.

Kristendomen tappar mer och mer mark även i västvärlden. Folk blir helt enkelt mer och mer självständiga och tror mindre och mindre på religion. Det är helt enkelt passé.
Därför är det mycket provokativt för västerlänningar när muslimer vill ha mer och mer rättigheter, som är religionsrelaterat.

Islam har ett stort problem idag som jag ser det.
Det är att religionen inte förnyas och anpassas till dagens samhälle, det tror jag retar många människor.
Om Islam skall vinna popularitiet i västvärlden, då krävs det också att Islam anpassas mer till vår moderna tid och att muslimer inte bokstavstroget går efter koranen.
Citera
2009-04-19, 19:58
Medlem
flygande mattans avatar
swedala

Citat:
Det är ganska lätt att tycka skit om Islam.
Då drar jag också slutsatsen att du tycker sånt jag räknade upp som även är till gagn för andra är skit.

Citat:
Dels för att det genomsyrar vårt samhälle mer och mer.
Västerlänningar är inte vana vid hur muslimer lever och tycker inte alls att det passar in i västerlänsk kultur, med böner hit och dit, halal-slakt och det är även irriterande hur lättprovocerade muslimer är.
På vilket sätt genomsyrar det din vardag? Kan du ge ett exempel? Är det något som du får avstå från att göra för att det finns muslimer i samhället? Jag tycker det är en berättigad fråga som vore intressant att få svar på.

Men för att man inte är van vid hur andra lever, vad berör det en själv? Jag är som västerlänning inte van vid att det finns västerlänningar som anser det nödvändigt att dricka alkohol vid helger och sånt, men det har ju inte jag något med att göra - det är ju inte mitt liv.

Vad berör det dig om andra ber? Det är ju deras/min tid? Jag förstår inte varför du ens har med det att göra. Gör du?

Halal-slakt är ett alternativ till traditionell slakt, även en del icke-muslimer föredrar halal-slaktat eftersom de tycker köttet är godare.

Lättprovoverade? Ja det beror väl på hur man möter andra människor? Möts man av 'du är en idiot!' så måste du förstå att det inte är speciellt givande och man tycker man träffar på en imbecill som säger såna saker. Leder ju ingen vart.

Citat:
Kristendomen tappar mer och mer mark även i västvärlden. Folk blir helt enkelt mer och mer självständiga och tror mindre och mindre på religion. Det är helt enkelt passé.
Därför är det mycket provokativt för västerlänningar när muslimer vill ha mer och mer rättigheter, som är religionsrelaterat.
Kristendomen tappar för de måste ja. Kristendomen är under tvång att omvärdera och ta andra vägar än givet. Iom att Islam har råg i ryggen och inte ger efter för påtryckningar så kan det upplevas som provocerande givetvis.

Du har nu skrivit västerlänningar ett par gånger. Du är väl medveten om att många västerlänningar väljer Islam som sin livsväg - så det är knappast provocerande för alla.

Citat:
Islam har ett stort problem idag som jag ser det.
Det är att religionen inte förnyas och anpassas till dagens samhälle, det tror jag retar många människor.
Om Islam skall vinna popularitiet i västvärlden, då krävs det också att Islam anpassas mer till vår moderna tid och att muslimer inte bokstavstroget går efter koranen.
Det retar säkert många, men som jag ser det - man säljer inte sin själ för att gå i andras ledband. Livet är för värdefullt för det.

Islam vinner anhängare utan reformering och så kommer det att förbli. Islam är inte som en del andra religioner som anpassar sig för att 'sälja' för att få anhängare, utan står rak i ryggen som den är i sig själv. Inget hycklande eller dubblemoral utan rakt på sak.
Citera
2009-04-19, 20:39
Bannlyst
Citat:
swedala

Då drar jag också slutsatsen att du tycker sånt jag räknade upp som även är till gagn för andra är skit.

På vilket sätt genomsyrar det din vardag? Kan du ge ett exempel? Är det något som du får avstå från att göra för att det finns muslimer i samhället? Jag tycker det är en berättigad fråga som vore intressant att få svar på.

Men för att man inte är van vid hur andra lever, vad berör det en själv? Jag är som västerlänning inte van vid att det finns västerlänningar som anser det nödvändigt att dricka alkohol vid helger och sånt, men det har ju inte jag något med att göra - det är ju inte mitt liv.

Vad berör det dig om andra ber? Det är ju deras/min tid? Jag förstår inte varför du ens har med det att göra. Gör du?

Halal-slakt är ett alternativ till traditionell slakt, även en del icke-muslimer föredrar halal-slaktat eftersom de tycker köttet är godare.

Lättprovoverade? Ja det beror väl på hur man möter andra människor? Möts man av 'du är en idiot!' så måste du förstå att det inte är speciellt givande och man tycker man träffar på en imbecill som säger såna saker. Leder ju ingen vart.

Kristendomen tappar för de måste ja. Kristendomen är under tvång att omvärdera och ta andra vägar än givet. Iom att Islam har råg i ryggen och inte ger efter för påtryckningar så kan det upplevas som provocerande givetvis.

Du har nu skrivit västerlänningar ett par gånger. Du är väl medveten om att många västerlänningar väljer Islam som sin livsväg - så det är knappast provocerande för alla.

Det retar säkert många, men som jag ser det - man säljer inte sin själ för att gå i andras ledband. Livet är för värdefullt för det.

Islam vinner anhängare utan reformering och så kommer det att förbli. Islam är inte som en del andra religioner som anpassar sig för att 'sälja' för att få anhängare, utan står rak i ryggen som den är i sig själv. Inget hycklande eller dubblemoral utan rakt på sak.

Jag sa inte att JAG tycker att det är skit, det var mer ett konstaterande.
Dessutom respekterar jag alla människor för vad dom är oavsett deras bakgrund, så länge dom visar mig respekt.

Hur det genomsyrar samhället, då syftar jag på hur man uppmärksammar mer muslimska högtider. Detta är inget jag gillar. Dessutom så retar jag mig på detta oavsett religion.
Jag kan inte köpa vilket kycklingkött jag vill i frysdisken numera. De flesta frysta kycklingfiléer är halalslaktade, vilket jag tycker är inhumant.
Inga andra religioner har ställt dessa krav i Sverige.
En annan sak är hur muslimer påverkar företag i Sverige, tvingar dem att byta klädpolicy för att anpassa sig till Islam. Ingen annan religion gör detta. Trots att staten har separerat från kyrkan så fortsätter DO ge troende muslimer rätt i denna typ av frågor. Jag tycker det är åt helvete.

Jag har inga problem att andra ber till sina gudar, bara dom håller det privat oavsett religion, men det är bara muslimer som utmärker sig offentligt.

Som jag sa Islam borde förnya sig, därför tycker jag att halalslakt borde förbjudas, då det är inhumant och djuren lider.

Lättprovocerade, då syftar jag på rondellhundar, tecknade karikatyrer på profeten Muhammed. Har du sett någon annan t ex kristen grupp som går stora prostestmarscher och bränner flaggor för tecknade nidbilder?

Jag bryr mig inte om många västerlänningar väljer Islam som sin religion.
Var och en får bestämma över sitt liv, bara man håller detta privat och inte basunerar ut det hela tiden, själv är jag totalt ointresserad av religion och kommer förmodligen aldrig ty mig till något som är förlegat enligt mig.

Jag bryr mig faktiskt inte vilken religion som är störst, så länge inte jag behöver ta del av detta.
Senast redigerad av swedala 2009-04-19 kl. 20:48.
Citera
2009-04-20, 11:35
Medlem
flygande mattans avatar
swedala

Citat:
Hur det genomsyrar samhället, då syftar jag på hur man uppmärksammar mer muslimska högtider. Detta är inget jag gillar. Dessutom så retar jag mig på detta oavsett religion.
Vi har faktiskt bara två högtider, Eid-al-Fitr och Eid-al-Adha. Den första firas när fastemånaden Ramadan är slut, och det som kan upplevas störanade för icke-muslimer är då i så fall att många muslimer samlas för att delta i Eid-bönen på ett och samma ställe. Hur man nu kan känna sig provocerad av det när man inte själv måste delta i bönen fattar jag inte däremot? Den andra är i samband med att Hajj (pilgrimsfärden) för året tar slut. Eftersom man i Sverige inte kan eller får slakta hemma så är det knappast en högtid som icke-muslimer ens märker. Förutom då att samlas för bönen. Om nu det är provocerande att muslimer får samlas och be i en större grupp?

Vad retar du dig över i de judiska helgerna? De kristna helgerna?

Citat:
Jag kan inte köpa vilket kycklingkött jag vill i frysdisken numera. De flesta frysta kycklingfiléer är halalslaktade, vilket jag tycker är inhumant.
Inga andra religioner har ställt dessa krav i Sverige.
Du som konsument har lika stor rätt att ställa krav på att du också vill ha tillgång till icke-halal slaktad kyckling. Varför gör DU inte din röst hörd då?

Citat:
En annan sak är hur muslimer påverkar företag i Sverige, tvingar dem att byta klädpolicy för att anpassa sig till Islam. Ingen annan religion gör detta. Trots att staten har separerat från kyrkan så fortsätter DO ge troende muslimer rätt i denna typ av frågor. Jag tycker det är åt helvete.
Kanske för att man kan tycka att en arbetstagares kompetens inte sitter i kläderna utan i kunnandet?

Citat:
Jag har inga problem att andra ber till sina gudar, bara dom håller det privat oavsett religion, men det är bara muslimer som utmärker sig offentligt.
Jag skulle föredra att de som älskar att inta alkolol och blir otrevliga av det skulle göra det privat, men det kravet får man inte ställa. De kan t.o.m. skada andra i sin fylla. Medan en muslim som går till bönen har fridfullhet i sitt hjärta. Skillnad tycker jag.

Klart vi utmärker oss när vi faktiskt vågar anamma vår valda väg. Det retar andra att se kvinnor som är täckta och inte gör som andra kvinnor vanligtvis gör, som följer trender osv.

Citat:
Som jag sa Islam borde förnya sig, därför tycker jag att halalslakt borde förbjudas, då det är inhumant och djuren lider.
Vanlig traditionell slakt är banne mig ännu värre. Hur djuren behandlas före slakt är ovärdigt. Problemet är när man slaktar djur för att bli föda, så krävs det att man slaktar dem och det är ett smärtsamt moment hur man än slaktar.

Citat:
Lättprovocerade, då syftar jag på rondellhundar, tecknade karikatyrer på profeten Muhammed. Har du sett någon annan t ex kristen grupp som går stora prostestmarscher och bränner flaggor för tecknade nidbilder?
Yttrandefrihet går åt två håll. Har du rätt att rita dumheter så har jag också rätt att protestera mot dem. Varför ska jag inte har rätt att säga vad jag tycker? Bara för jag är muslim så måste jag hålla tyst? Att kristna inte slåss för de vanföreställande nidbilder som Jesus (fvmh) utsätts för, ser jag som rädsla för att visa vad man tycker, dvs man avstår från sin rätt att säga ifrån och använda sin åsikts och yttrandefrihet. Jag tycker det är mesigt helt enkelt att inte våga säga ifrån. Inte bry sig. Kanske beroende på att man tycker det är jobbigt att få höra kommentarer till varför man bryr sig.

Citat:
Jag bryr mig inte om många västerlänningar väljer Islam som sin religion.
Var och en får bestämma över sitt liv, bara man håller detta privat och inte basunerar ut det hela tiden, själv är jag totalt ointresserad av religion och kommer förmodligen aldrig ty mig till något som är förlegat enligt mig.
Vad är basunerar ut det för nåt då?

Citat:
Jag bryr mig faktiskt inte vilken religion som är störst, så länge inte jag behöver ta del av detta.
Och vem har tvingat dig?
Citera
2009-04-20, 14:42
Avslutad
Citat:
Att kristna inte slåss för de vanföreställande nidbilder som Jesus (fvmh) utsätts för, ser jag som rädsla för att visa vad man tycker, dvs man avstår från sin rätt att säga ifrån och använda sin åsikts och yttrandefrihet. Jag tycker det är mesigt helt enkelt att inte våga säga ifrån. Inte bry sig. ?

Ja.. Jesus ställde till det för oss..

Jag menar.. vända andra kinden till och allt det där vettu..

Vi måste åtminstone försöka vara trogna Hans uppmaning..

Och helt ärligt.. de korsfäste Jesus, de spottade på Honom.. varför skulle vi då bry oss om tecknade nidbilder?

Förstår du?
Citera
2009-04-20, 16:34
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Ja.. Jesus ställde till det för oss..

Jag menar.. vända andra kinden till och allt det där vettu..

Vi måste åtminstone försöka vara trogna Hans uppmaning..

Och helt ärligt.. de korsfäste Jesus, de spottade på Honom.. varför skulle vi då bry oss om tecknade nidbilder?

Förstår du?
Det är det som jag tycker är konstigt. Att inte känna den inre kallelsen att vilja värna om den, de och det som man älskar. Spelar ingen roll om det är en levande person eller någon som har dött. Det är en känslomässig aspekt. Att inte visa vad man tycker är att inte bry sig enligt mig.
Citera
2009-04-20, 16:38
Avslutad
Citat:
Det är det som jag tycker är konstigt. Att inte känna den inre kallelsen att vilja värna om den, de och det som man älskar. Spelar ingen roll om det är en levande person eller någon som har dött. Det är en känslomässig aspekt. Att inte visa vad man tycker är att inte bry sig enligt mig.

Alltså.. vi visar vad vi tycker..

Vi är dock trygga nog utan att bränna flaggor och demonstrera..

Varför?

Därför att vi låter folk tycka vad de vill..

Ett hjärta kan inte tvingas att älska.. vi har försökt.. det funkar inte..

Det finns andra sätt att vittna om kärlek..
Citera
2009-04-20, 16:43
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Alltså.. vi visar vad vi tycker..

Vi är dock trygga nog utan att bränna flaggor och demonstrera..

Varför?

Därför att vi låter folk tycka vad de vill..

Ett hjärta kan inte tvingas att älska.. vi har försökt.. det funkar inte..

Det finns andra sätt att vittna om kärlek..
Vad är det för fel att bränna en flagga? Det är ett dött ting. Vad är det för fel på att demonstrera? Det är en grundläggande princip i ett demokratiskt samhälle.

Det har inte ett dugg med att tvinga att älska att göra, utan att vilja försvara det eller den man älskar.
Citera
2009-04-20, 16:58
Avslutad
Citat:
Vad är det för fel att bränna en flagga? Det är ett dött ting. Vad är det för fel på att demonstrera? Det är en grundläggande princip i ett demokratiskt samhälle.

Det har inte ett dugg med att tvinga att älska att göra, utan att vilja försvara det eller den man älskar.

Man behöver inte, likt Muhammed, lönnmörda för att försvara det man älskar, man kan resonera..

Det har du ju själv skrivit att du föredrar..

Man behöver heller inte bränna flaggor.

Varför?

Eftersom den tecknare som tecknade nidbilden av Muhammed inte representerar hela Danmarks befolkning..

Så varför förolämpa ett helt folk för en mans verk?
Senast redigerad av Tubbo 2009-04-20 kl. 17:12. Anledning: Tillägg..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in