swedala
Citat:
Hur det genomsyrar samhället, då syftar jag på hur man uppmärksammar mer muslimska högtider. Detta är inget jag gillar. Dessutom så retar jag mig på detta oavsett religion.
Vi har faktiskt bara två högtider, Eid-al-Fitr och Eid-al-Adha. Den första firas när fastemånaden Ramadan är slut, och det som kan upplevas störanade för icke-muslimer är då i så fall att många muslimer samlas för att delta i Eid-bönen på ett och samma ställe. Hur man nu kan känna sig provocerad av det när man inte själv måste delta i bönen fattar jag inte däremot? Den andra är i samband med att Hajj (pilgrimsfärden) för året tar slut. Eftersom man i Sverige inte kan eller får slakta hemma så är det knappast en högtid som icke-muslimer ens märker. Förutom då att samlas för bönen. Om nu det är provocerande att muslimer får samlas och be i en större grupp?
Vad retar du dig över i de judiska helgerna? De kristna helgerna?
Citat:
Jag kan inte köpa vilket kycklingkött jag vill i frysdisken numera. De flesta frysta kycklingfiléer är halalslaktade, vilket jag tycker är inhumant.
Inga andra religioner har ställt dessa krav i Sverige.
Du som konsument har lika stor rätt att ställa krav på att du också vill ha tillgång till icke-halal slaktad kyckling. Varför gör DU inte din röst hörd då?
Citat:
En annan sak är hur muslimer påverkar företag i Sverige, tvingar dem att byta klädpolicy för att anpassa sig till Islam. Ingen annan religion gör detta. Trots att staten har separerat från kyrkan så fortsätter DO ge troende muslimer rätt i denna typ av frågor. Jag tycker det är åt helvete.
Kanske för att man kan tycka att en arbetstagares kompetens inte sitter i kläderna utan i kunnandet?
Citat:
Jag har inga problem att andra ber till sina gudar, bara dom håller det privat oavsett religion, men det är bara muslimer som utmärker sig offentligt.
Jag skulle föredra att de som älskar att inta alkolol och blir otrevliga av det skulle göra det privat, men det kravet får man inte ställa. De kan t.o.m. skada andra i sin fylla. Medan en muslim som går till bönen har fridfullhet i sitt hjärta. Skillnad tycker jag.
Klart vi utmärker oss när vi faktiskt vågar anamma vår valda väg. Det retar andra att se kvinnor som är täckta och inte gör som andra kvinnor vanligtvis gör, som följer trender osv.
Citat:
Som jag sa Islam borde förnya sig, därför tycker jag att halalslakt borde förbjudas, då det är inhumant och djuren lider.
Vanlig traditionell slakt är banne mig ännu värre. Hur djuren behandlas före slakt är ovärdigt. Problemet är när man slaktar djur för att bli föda, så krävs det att man slaktar dem och det är ett smärtsamt moment hur man än slaktar.
Citat:
Lättprovocerade, då syftar jag på rondellhundar, tecknade karikatyrer på profeten Muhammed. Har du sett någon annan t ex kristen grupp som går stora prostestmarscher och bränner flaggor för tecknade nidbilder?
Yttrandefrihet går åt två håll. Har du rätt att rita dumheter så har jag också rätt att protestera mot dem. Varför ska jag inte har rätt att säga vad jag tycker? Bara för jag är muslim så måste jag hålla tyst? Att kristna inte slåss för de vanföreställande nidbilder som Jesus (fvmh) utsätts för, ser jag som rädsla för att visa vad man tycker, dvs man avstår från sin rätt att säga ifrån och använda sin åsikts och yttrandefrihet. Jag tycker det är mesigt helt enkelt att inte våga säga ifrån. Inte bry sig. Kanske beroende på att man tycker det är jobbigt att få höra kommentarer till varför man bryr sig.
Citat:
Jag bryr mig inte om många västerlänningar väljer Islam som sin religion.
Var och en får bestämma över sitt liv, bara man håller detta privat och inte basunerar ut det hela tiden, själv är jag totalt ointresserad av religion och kommer förmodligen aldrig ty mig till något som är förlegat enligt mig.
Vad är basunerar ut det för nåt då?
Citat:
Jag bryr mig faktiskt inte vilken religion som är störst, så länge inte jag behöver ta del av detta.
Och vem har tvingat dig?