2009-04-18, 13:56
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Vad Johanese skrivit eller inte har ingen relevans..

Det var däremot du som skrev:

Kvinnan har alltså "rätt att vittna" endast om mannen väljer att erkänna.. det skriver du ju själv..

Handlar det om Hudud ser det om möjligt annu mörkare ut för kvinnan..
Håller med - när det gäller Johanese...

Egentligen är det nog inte vad jag skriver, men du kanske tolkar det så? Kvinnan har rätt att vittna, en känd Islam-kritisk vy brukar som bekant vara 'kvinnan är värd hälften av mannen', vilket ju nu inte stämmer men om vi ser till vittnesmålen som gäller i ekonomiska mål, två kvinnor vittnar och en man.

På sätt och vis kan jag se något bra i begreppet 'att inte vittna' även om nu inte det är aktuellt, så är ändå tanken intressant. För det är verkligen ett stort ansvar att avge vittnesmål, då allt en muslim gör noteras av Allah (swt) och beivrar man situationen, så blir det bakslag i slutändan. Så vittnar man inte alls, ställs man inte inför 'frestelsen' att vittna falskt och sedan ta de konsekvenser som det medför. Bara en tanke, menar inte att människor i allmänhet begår mened, men i alla fall. Kalla det kanske för att 'slippa ställas inför frestelsen' eller nåt sånt?
Citera
2009-04-18, 13:57
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Tack .
Varsågod.
Citera
2009-04-18, 14:00
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasermannen2009
Eftersom det inte är OK enligt västerländska normer att våldta eller misshandla sin hustru. Det är halal inom islam, vilket gör det hela mycket värre, men sen å andra sidan är ju hela livet skrivet i sten för en muslim vilket gör reformation omöjligt. Hadith och Koranen bestämmer hur man skall leva.
Det är inte halal att våldta och misshandla sin fru i Islam. Det är du som säger det är det, men Allah (swt) säger inte det är ok, därför struntar då jag i hur du tolkar, det är ju helt ointressant för mig som muslim.
Citera
2009-04-18, 14:06
Medlem
Lasermannen2009s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Det är inte halal att våldta och misshandla sin fru i Islam. Det är du som säger det är det, men Allah (swt) säger inte det är ok, därför struntar då jag i hur du tolkar, det är ju helt ointressant för mig som muslim.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag INTE tolkar. Jag läser vad som står i Koranen och låter det tala för sig själv. Vad står det då i Koranen? Det står att en hustru är som en åker för sin man, någonting mannen kan plöja precis när och hur han så önskar. Det står även att en man får lov att tukta sin hustru vid behov. Läs vad som står i Koranen och återkom när du öppnat dina ögon.
Citera
2009-04-18, 14:23
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Skillnaden mellan dig och mig är att jag INTE tolkar. Jag läser vad som står i Koranen och låter det tala för sig själv. Vad står det då i Koranen? Det står att en hustru är som en åker för sin man, någonting mannen kan plöja precis när och hur han så önskar. Det står även att en man får lov att tukta sin hustru vid behov. Läs vad som står i Koranen och återkom när du öppnat dina ögon.
Exkat du är bokstavstrogen och förstår inte innebörden av att verser ska sättas i ett sammanhang, inte heller tar du del av tafsir. Det gör jag. Därför förstår jag innebörden av verserna som du totalt missar.
Citera
2009-04-18, 14:36
Medlem
Lasermannen2009s avatar
Citat:
Exkat du är bokstavstrogen och förstår inte innebörden av att verser ska sättas i ett sammanhang, inte heller tar du del av tafsir. Det gör jag. Därför förstår jag innebörden av verserna som du totalt missar.

Nej. Vad du "förstår" är just tolkningarna, inte vad skriften i sig själv säger, vilket borde vara det enda för en sann muslim att lyssna på om muslimen accepterar att Koranen är Allahs verk.
Citera
2009-04-18, 20:23
Avslutad
Citat:

Egentligen är det nog inte vad jag skriver, men du kanske tolkar det så? ?

Jag har inte tolkat något som helst.. endast återgivit dina ord..

Citat:
På sätt och vis kan jag se något bra i begreppet 'att inte vittna' även om nu inte det är aktuellt, så är ändå tanken intressant. För det är verkligen ett stort ansvar att avge vittnesmål, då allt en muslim gör noteras av Allah (swt) och beivrar man situationen, så blir det bakslag i slutändan. Så vittnar man inte alls, ställs man inte inför 'frestelsen' att vittna falskt och sedan ta de konsekvenser som det medför. Bara en tanke, menar inte att människor i allmänhet begår mened, men i alla fall. Kalla det kanske för att 'slippa ställas inför frestelsen' eller nåt sånt?

Jaså?

Jag kan inte se något bra i begreppet 'att inte vittna'.. men men..
Senast redigerad av Tubbo 2009-04-18 kl. 20:26. Anledning: Trix..
Citera
2009-04-19, 12:50
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Nej. Vad du "förstår" är just tolkningarna, inte vad skriften i sig själv säger, vilket borde vara det enda för en sann muslim att lyssna på om muslimen accepterar att Koranen är Allahs verk.
Profeten Muhammad (fvmh) förklarade ju Koranen för sina samtida och det är vad vi har fått i arv via hans Sunnah som är en del av Islams läror.

Sen är det väl inte du som avgör vem som är mulsim eller inte, inte enligt Allah (swt) i alla fall, så där får du nog inse du inte har någon talan.
Citera
2009-04-19, 12:52
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Jag har inte tolkat något som helst.. endast återgivit dina ord..

Jaså?

Jag kan inte se något bra i begreppet 'att inte vittna'.. men men..
Kan vara för att du har en annan syn på individens ansvar inför Allah (swt)/Gud. För du anser ju att Jesus (fvmh) redan har betalt för ditt syndande och felsteg som du gör, medan en muslim själv får ta ansvar för sitt syndande och felsteg inför Allah (swt) och därmed konsekvenserna av det.Och att därför t.ex. vittna falskt är en synd som man får bära med sig tills det är dags att möta Allah (swt).
Citera
2009-04-19, 12:57
Avslutad
Citat:
Kan vara för att du har en annan syn på individens ansvar inför Allah (swt)/Gud.

Nej, absolut inte.. det har väl snarare att göra med en uppfattning om individens rätt till att vittna.

Annars bryter ju hela rättssystemet samman, de mänskliga rättigheterna kränks och det demokratiska styrelseskicket omöjliggörs..
Citera
2009-04-19, 13:09
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Nej, absolut inte.. det har väl snarare att göra med en uppfattning om individens rätt till att vittna.

Annars bryter ju hela rättssystemet samman, de mänskliga rättigheterna kränks och det demokratiska styrelseskicket omöjliggörs..
Kvinnor har rätt att vittna, nu verkar du har kommit fram till att de inte har det. Men det har vi och det står i Koranen. Så du gör en höna av en fjäder nu.

Kvarstår att muslimer är ansvariga inför Allah (swt) vilket jag tycker är det viktiga, vare sig man nu råkar hamna i vittnesbåset vid något tillfälle eller aldrig gör det. Ännu bättre är givetvis att ta det ansvaret på allvar och inte begå handlingar som är brottsliga. Det är det bästa ansvaret att ta här och nu.
Citera
2009-04-19, 13:15
Avslutad
Citat:
Kvinnor har rätt att vittna, nu verkar du har kommit fram till att de inte har det. Men det har vi och det står i Koranen. Så du gör en höna av en fjäder nu.

Ja.. du nämnde att kvinnor har rätt att dra en våldtäktsman inför domstol och ifall mannen erkänner så är det kvinnan som är "vittnet" som så att säga fäller brottslingen.

Kanske var det därför du började yra om att du på sätt och vis kan se något bra i begreppet 'att inte vittna' .. jag vet inte..

Det är i varje fall tänkvärt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in