2009-04-12, 12:00
Medlem
Indics avatar
Han skrev

Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Men de flesta muslimer är inte terrorister eller stöder terrorism.

Vem är det som är bakfull igentligen?

Men stycket att de flesta terrorister är muslimer håller jag inte med om.
Senast redigerad av Indic 2009-04-12 kl. 12:04.
Citera
2009-04-12, 12:02
Medlem
Bajskaffes avatar
Har nära vänner som är troende muslimer från välutbildadehem.

Bra människor. Bara man undviker att prata om gud, eitk, jämnstäldhet, homosexuella, politik, vetenskp, fysik, astronomi, naturvetenskap eller konst och kultur.
Citera
2009-04-12, 12:43
Medlem
Enligt annans utsago stog man på krogen igår och skrek att alla muslimer skulle dö. Jag antar att jag inte tycker om dom.
Vakna upp hos nån polare me sår på vänster knoge och i ansiktet. Vet inte vad som hänt, men jag hoppas att jag fick nån av dem....
Citera
2009-04-12, 13:02
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indic
Han skrev

Vem är det som är bakfull igentligen?

Men stycket att de flesta terrorister är muslimer håller jag inte med om.

jag syftade mer på detta: " det är ju ett faktum att de flesta religiösa terrorister är muslimer" ?

Så om man är religiös muslim så kan man bli kopplad till terrorist??

Det är skillnad på att vara religiös muslim och fundamentalist.
Citera
2009-04-12, 13:13
Medlem
MaymuneNs avatar
Det handlar inte om religionen utan handlar om traditionen. Finns kristna araber som är samma sak. Många tror att det är islam det är fel på men det är det inte. Bara för araber är så som ni ser det betyder inte att bosniska och turkiska är så med?
Citera
2009-04-12, 13:28
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaymuneN
Det handlar inte om religionen utan handlar om traditionen. Finns kristna araber som är samma sak. Många tror att det är islam det är fel på men det är det inte. Bara för araber är så som ni ser det betyder inte att bosniska och turkiska är så med?

Tummen upp för dig . Du är en av som verkar förstå att det är skillnad mellan KULTUR och RELIGION
Citera
2009-04-12, 13:38
Medlem
Indics avatar
Citat:
jag syftade mer på detta: " det är ju ett faktum att de flesta religiösa terrorister är muslimer" ?

Så om man är religiös muslim så kan man bli kopplad till terrorist??

Det är skillnad på att vara religiös muslim och fundamentalist.

Och därifrån drar du slutsatsen att ts tycker alla muslimer är terrorister? 1,5 miljarder? Fast han direkt efter skriver att de flesta inte stödjer terrorism? Skillnad på att tro att alla religiösa terrorister är muslimer och alla muslimer är terrorister.

Nej, men du kan knappast säga att det inte finns stöd för terrorism i koranen. För annars hade dem inte kunnat rekrytera människor till sina organisationer. Handlar om hur man tolkar, de fundamentalister som finns i islam är rena sekten.
Citera
2009-04-12, 14:44
Medlem
Nickeps avatar
Till MaymuneN skrev du:
Citat:
Tummen upp för dig . Du är en av som verkar förstå att det är skillnad mellan KULTUR och RELIGION
Fast med det tydligaste undantaget (om man skall tala om undantag eller regel) i form av den mest konservativa ideologin som finns bland de mer kända - Islam. Större andelen av de kulturella kännetecken som finns i den muslimska världen ligger Islam bakom eller när det gäller att bibehålla äldre primitiva kulturelement (mer än 1400 år gamla) - därmed är även dessa hårt knutna till Islam.

Förnekandet av kombinationen religion/kultur brukar vara en av de vanligaste utvägarna för muslimer att dölja de värsta delarna av Islam. Vanligen det som har samband med våld i olika former, som annars lätt kan letas upp bland de mer än 400 våldsverserna i Koranen eller i sharia-lagen - grundläggande för muslimsk lagstiftning och för muslimens dagliga liv.
Senast redigerad av Nickep 2009-04-12 kl. 14:52.
Citera
2009-04-12, 14:46
Medlem
Citat:
Du menar att det inte finns något att kritisera i islam utan allt negativt kommer av kulturen? Är det inte en stor grej i islam att män och kvinnor har olika rättigheter och skyldigheter? Förkastligt.
Citera
2009-04-12, 14:56
Medlem
Lantbruks avatar
"Vad tycker ni om islam egentligen?"

Jag tycker att det är en politisk religion, som jag då naturligt motsätter mig eftersom den strider mot ett fungerande, sekulärt samhälle.

Jag tycker också att islam är ett arabiskt påfund, och en önskvärd situation vore om religionen endast fanns till på den arabiska halvön.

Dessutom strider islam, genom sin imperialistiska natur, mot etnopluralismen, som jag företräder.

Har inget emot minareter, moskeer, slöjor o.s.v., men islams totalitära tendenser (våld, absolutism m.m.) + dess kulturimperialism är det jag ogillar med religionen.

Mvh
Citera
2009-04-12, 15:29
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Déagol
Du menar att det inte finns något att kritisera i islam utan allt negativt kommer av kulturen? Är det inte en stor grej i islam att män och kvinnor har olika rättigheter och skyldigheter? Förkastligt.

Han menar nog att vissa inte kan urskilja religion, kultur och seder ifrån varandra.

Exempelvis om någon skulle skriva att kristendomen och alla kristna praktiserar och inte fördömer incest.

Sedan ta upp dessa fall som bevis för sin påstående ifrån den "kristna världen":

Koppla fallen till lite Bibelcitat om incest:

Och sedan hävda att kristendomen (den "kristna världen") lär ut och praktiserar incest.

Utan att ta hänmsyn till hur de kristna ser på de olika bibelcitaten, hur de tolkas ochvilken kontext de har osv och utan att ta hänsyn till vem som utfört incestgärningen och vilken bakgrund personen har ( psykisksjuk, praktiserande kristen-icke religiös osv).

Så gör vissa med islam och muslimer här, man tar vissa fall från den "muslimska världen" och sammankopplar de med Koranverser och vips så drara slutsatser om diverse saker och ting utan att ta hänsyn till de olika variabler som existerar tex kulturella företelser, individens status, seder osv!
Citera
2009-04-12, 15:30
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
"Vad tycker ni om islam egentligen?"

Jag tycker att det är en politisk religion, som jag då naturligt motsätter mig eftersom den strider mot ett fungerande, sekulärt samhälle.

Jag tycker också att islam är ett arabiskt påfund, och en önskvärd situation vore om religionen endast fanns till på den arabiska halvön.

Dessutom strider islam, genom sin imperialistiska natur, mot etnopluralismen, som jag företräder.

Har inget emot minareter, moskeer, slöjor o.s.v., men islams totalitära tendenser (våld, absolutism m.m.) + dess kulturimperialism är det jag ogillar med religionen.

Mvh
Problemet är bara att dessa symboler används i repressivt syfte bl.a. för att hålla muslimska kvinnor i schack. Därför har i varje fall jag mycket emot allt det du räknar upp. Moskéerna fungerar f.ö. som megafoner till att sprida djävulsbudskapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in