2009-04-23, 21:58
Medlem
Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Det finns inga motsättningar. Man brukar säga att Koranen förklarar bäst Koranen, vilket brukar stämma väldigt väl.

Cirkelbevisning är inget tänkande människor använder sig av.

Den bästa och enda förklaring man behöver gällande din mordiska sagobok är att den baseras på yranden från en sinnessjuk, massmördande barnknullare, och att dess rätta plats är att torka arslet med.
Citera
2009-04-23, 22:39
Medlem
Lasermannen2009s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fascist
Cirkelbevisning är inget tänkande människor använder sig av.

Nu talar vi om muslimer, och muslimer tänker inte.
Citera
2009-04-24, 10:39
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Det intressanta med detta är att det rör sig om en förhållandevis kort period i islams historia.
Vad var det som gjorde att dessa sahaba behövde den tiden bättre än t.ex. en svensk som konverterar i nutid och därmed måste följa den senare regeln direkt?

En övergång skulle jag kunna se när Gud uppenbarar sig för Mose och därigenom lagen som sedan efter en övergångstid, som är förhållandevis lång, får sin uppfyllelse i Kristus Jesus och därmed träder vi ur lagens bokstav och in i lagens ande.

Det skulle jag kunna likna vid att krypa för att sedan lära sig gå. Inte att avvänja sahaba att dricka alkohol.
Jag tror att det beror på att samhället före Islams ankomst var mycket annorlunda, dvs i jämförelse med vad Islams lär. Det svenska lynnet lär ligga klart mycket närmare den islamiska tanken än vad lynnet före Islams inträde gjorde. Så därför är inte steget lika långt att i nutid bli muslim som det var då skulle jag vilja säga. Idag är det snarare annat som kan få en att tveka, 'vad ska omgivningen tycka?!' verkar vara en stoppkloss i en del fall.

Dock finns lärande till gående och stående inom Koranen självt. Det är det som är så livsgivande i den. Stegvis lärande, precis som vi människor fungerar.
Citera
2009-04-24, 10:45
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Intressant..
Vad anser Flygande mattan om detta?
Vet inte vilka ahadith de anser sig inte härröra från profetens tid som de måste arbeta med? Det arbetet är ju redan avslutat. De som inte är aktuella är klassificerade som da'if och ingen muslim behöver 'arbeta' med dem, de är bara att bortse från.

Jag har inget emot att kvinnorna tar tillbaka sina rättigheter som vi givits av Allah (swt) och som profeten (fvmh) följde i linje med. Det är väl värt att kämpa för. Men att börja sätta igång med arbeten för att reformera för man vill följa egna begär eller 'vara uppdaterad' och tror att texterna går att rumstera om i för att de ska anpassas till den troende istället för att den troende ska anpassa sig till det som givits, då är man ute i ogjort ärende.
Citera
2009-04-24, 10:48
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Det var ju det jag menade med att det inte kommer bli någon betydande revidering för gemene muslim kommer motsätta sig detta
Låter troligt ja. Turkiets muslimer får givetvis göra vad de vill, de viktiga är att ingen behöver följa dem som går vägar som man själv anser vara felaktiga och oislamiska. Dvs om det handlar om revidering av sahih ahadith, då borde man kanske börja fundera över vad man håller på med. För sitt eget bästa.
Citera
2009-04-24, 10:48
Medlem
flygande mattans avatar
Fascist

Har du någonsin skrivit ett inlägg som är intressant att läsa? Svar: nej.
Citera
2009-04-25, 22:11
Medlem
johaneses avatar
Citat:
Tubbo

Exakt, och alla frågor som det inte råder konsensus i är av samma art. Det kan finnas olika lösningar och de leder till samma rätta väg.

Hej,

Hoppas du mår bra.
Vid vissa av dina inlägg i denna tråd får jag en känsla av att du misshandlar
Islam, (läs att din skola är en liten, hårdare gren av tron).
Jag diskuterade detta igår efter fredagsbönen, vissa tolkningar vi diskuterat,
och jag anser inte att dina utvecklingar om Shari´ahs (Hudud) tillämpning är
alls korrekta eller i linje med majoriteten.
En vän (Shi'itisk Imam) pekar på konverteringen som svar. Så jag jämförde
med ett par nyfrälsta kristna jag känner. Samma sak där, han har rätt den
imamen, som också skulle vilja se ett Islam med fungerande kvinnliga förrättare
och religiösa ledare.
I övrigt är det bra och modigt att du skriver (bra) och försvarar din sida av
Islam, det är en del av vägen mot reformation.

Allt gott,
J
Citera
2009-04-25, 22:16
Medlem
johaneses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungOttokar
Angående reformation:
Se tex det arbete som nu görs i Turkiet för att se över haditherna. Turkiet anser att haditherna ofta står i vägen för en modernisering och att de skymmer islams ursprungliga värden. De anser att den islamiska traditionen har tagits över av olika konservativa krafter i syfte av social kontroll. Haditherna granskas kritiskt, med vetenskapliga metoder, och de som icke visar sig vara från Muhammed tid omklassificeras (om de tex vid en historisk granskning härrör från en senare tid, detta även om de traditionellt anses som riktig). Andra hadither omtolkas om de vid en kritisk granskning visar sig vara felaktiga, tex då ett förbud var tillfälligt och inte något som skulle vara permanent.

Vidare har 450 kvinnliga imamer (”senior imams”) utbildats och skickats ut i landet för att förklara vad som skall vara en mer ursprunglig islam.

Se: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7264903.stm

Se även de muslimska feministerna och den debatt om kvinnans ställning som började redan på 1800-talet.

TACK KUNG OTTOKAR,

Det är det här vi äntligen ser, ge det allt stöd och ge det tre generationer och saken är klar och utsekulariserad, förutom på ett par få, timida, dyrkande grupper.

J
Citera
2009-04-25, 22:23
Medlem
johaneses avatar
Citat:
Enligt Johanese så har det aldrig skett så litar du på hans svar så har du fått svar. Jag gör det inte däremot. Sen vilka och när var och hur har jag inte blekaste aning om, vi talar om ca 50 länder och domstolarna i dessa är rätt många. Så det borde vem som helst räkna ut att det inte är helt lätt att rakt av ge ett svar på.

Hej igen,

Så om det nu hänt borde ett exempel inte vara SÅ svårt att skaka fram eller?
Hududmål, kvinnligt rättsvinnande vittne (ev. våldtagen), finns inte i de praktiserande
sjukländerna i alla fall, jag har sökt dem, långt utanför något
Internet också. Jag har haft folk som sökt dem åt mig med, ett fall i Iran dök upp
via Amnesty, men var en folktraditionell bullshiträttegång som ändå slutade i
kvinnans bestraffning, det vill jag inte kalla islam.
Så kan vi alla inte låta de nya reformerta krafterna och femenismen inom islam
växa med bra understöd. Väst satsar enorma summor på det nu, så sprid bud-
skapet i dina kretsar, bland kvinnorna främst då.

Allt gott,
J
Citera
2009-04-26, 09:52
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanese
Hej,

Hoppas du mår bra.
Vid vissa av dina inlägg i denna tråd får jag en känsla av att du misshandlar
Islam, (läs att din skola är en liten, hårdare gren av tron).
Jag diskuterade detta igår efter fredagsbönen, vissa tolkningar vi diskuterat,
och jag anser inte att dina utvecklingar om Shari´ahs (Hudud) tillämpning är
alls korrekta eller i linje med majoriteten.
En vän (Shi'itisk Imam) pekar på konverteringen som svar. Så jag jämförde
med ett par nyfrälsta kristna jag känner. Samma sak där, han har rätt den
imamen, som också skulle vilja se ett Islam med fungerande kvinnliga förrättare
och religiösa ledare.
I övrigt är det bra och modigt att du skriver (bra) och försvarar din sida av
Islam, det är en del av vägen mot reformation.

Allt gott,
J
Då vet du nog inte vad majoriteten står för tror jag.
Konverteringen som ett svar på vad?
Jamenvisst, det är bara att se till Islams tidiga historia vilket framträdande roll kvinnor hade. Däremot att leda bönen för både män och kvinnor är inte aktuellt som kvinna, och har aldrig varit. Så det är faktiskt idag som många muslimer helt har tappat bort kvinnans roll i det religiösa rummet skulle jag vilja säga.

Knappast leder diskussioner på Flashback till reformation, vilket är bra tycker jag. Däremot kan det leda fram till vissa klargöranden, vilket å andra sidan är bra.
Citera
2009-04-27, 14:50
Medlem
johaneses avatar
Citat:
Då vet du nog inte vad majoriteten står för tror jag.
Konverteringen som ett svar på vad?
Jamenvisst, det är bara att se till Islams tidiga historia vilket framträdande roll kvinnor hade. Däremot att leda bönen för både män och kvinnor är inte aktuellt som kvinna, och har aldrig varit. Så det är faktiskt idag som många muslimer helt har tappat bort kvinnans roll i det religiösa rummet skulle jag vilja säga.

Knappast leder diskussioner på Flashback till reformation, vilket är bra tycker jag. Däremot kan det leda fram till vissa klargöranden, vilket å andra sidan är bra.

Hej,

Hur står det till?
Tyvärr leder detta inte direkt till reformation, men dialog på FB är en del av
vägen dit. Och vi är många som engagerar oss också i moskéerna för att
bryta med den patriarkaliska förbannelsen. Det pågår som bekant en stor
modernisering och totalförnyelse av islamtolkningen i väst, de som allstå lär
vara framtidens ledande muslimer i fråga om ekonomi, struktur och kontakter,
alltså makt.

Att inte reformera vore att döda islam, som till exempel: http://muslim.nu/?p=380
visar ju på personer vars vistelse i norden kan diskuteras. Jag håller Irans
otronge skitstövel till sk. president medskyldig till de mest fruktansvärda just
nu pågående brott mot mänskliga rättigheter. Jag föreslår att han och
George W, bin Abdul Aziz och den äckliga barndödaren (de toppar ju
barndödligheten nu) Saleh i Jemen får varsin k-pist och en sanddyna att
slåss på, för det verkar vara det enda som intresserar. Djuriskt patriarkaliskt
hedersmansdumheter.

Självklart ska islam reformeras, någon annan framtida möjlighet finns inte,
ja en jord fri från islam då. Och om islam ska fortsätta sin diktatoriska linje
vore det ändå det bästa.

DET KAN ALDRIG FÖRSVARAS: Att tro på ett system som lägger sig i folks
sexuella läggningar och reglerar könen, och med kroppstraff förbjuder HBT-
personers existens. NEJ TACK, inte på 2000-talet. Det där är bara dumheter.

Ha det bra
J
Senast redigerad av johanese 2009-04-27 kl. 14:57.
Citera
2009-04-27, 17:07
Medlem
flygande mattans avatar
johanese

Citat:
Hur står det till?
Tack bra och själv?

Citat:
Tyvärr leder detta inte direkt till reformation, men dialog på FB är en del av
vägen dit. Och vi är många som engagerar oss också i moskéerna för att
bryta med den patriarkaliska förbannelsen. Det pågår som bekant en stor
modernisering och totalförnyelse av islamtolkningen i väst, de som allstå lär
vara framtidens ledande muslimer i fråga om ekonomi, struktur och kontakter,
alltså makt.
Jag ser det ännu viktigare att muslimer diskuterar sinsemellan. För det är inte andra som ska bestämma vad vi ska tro på och få tro på utan det är vi själva. Så utomståendes diktatoriska självbelåtenhet att klampa runt i Islam och säga till muslimerna vad de ska tro på, tycka, tycka om, inte tycka om osv det kommer inte att hända.
Så de problem som finns har en möjlighet att lösas för muslimerna genom att hitta tillbaka till den islamiska läran som den har givits av Allah (swt) och förmedlats av Hans Sändebud (fvmh).

Citat:
Att inte reformera vore att döda islam, som till exempel: http://muslim.nu/?p=380
visar ju på personer vars vistelse i norden kan diskuteras. Jag håller Irans
otronge skitstövel till sk. president medskyldig till de mest fruktansvärda just
nu pågående brott mot mänskliga rättigheter. Jag föreslår att han och
George W, bin Abdul Aziz och den äckliga barndödaren (de toppar ju
barndödligheten nu) Saleh i Jemen får varsin k-pist och en sanddyna att
slåss på, för det verkar vara det enda som intresserar. Djuriskt patriarkaliskt
hedersmansdumheter.
Sen bör man kanske ta med i detta att många inte gillar honom som person, men just det som det här handlar om är yttrandefriheten. När islamofober och annat folk talar sig rent av rusiga i sin yttrandefrihet, så får inte muslimer säga sitt, även om det är en sanning som redan alla känner till. Det är hyckleri och dubbelmoral och inget annat.

Citat:
Självklart ska islam reformeras, någon annan framtida möjlighet finns inte,
ja en jord fri från islam då. Och om islam ska fortsätta sin diktatoriska linje
vore det ändå det bästa.
Så nej självklart är inte det lösningen, utan lösningen finns i Islam redan. Bort med gubbväldet som tagit andra vägar än vad Islam lär och in med andra som vet hur man handlar i enlighet med Islams läror. Det vore en reformation som det slog gnistor om.

Så Islam i sig är inte diktatoriskt, även om en del verkar ha fått för sig det. Grunden för det finns lagt i Shura, som är en total motvikt till att kunna driva en diktatoriskt stat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in