2009-04-12, 09:33
Medlem
Hejsan. Jag heter Jonas och är 19år gammal. Jag går sista året på burgårdens gymnasium och jag har alltid sett på islam som en dålig/förstörande religion... dock sa jag det aldrig till någon utan höll bara tyst om det. Det kan ju hända att man blir kallad för rasist om man säger någonting negativt om islam.

Islam precis som kristendom och andra religioner ska kunna kritiseras. Det är ju ett faktum att de flesta religiösa terrorister är muslimer. Men de flesta muslimer är inte terrorister eller stöder terrorism. Om ni besöker länkarna jag bifogar i detta ämne så kommer ni få er syn på islam ändrar helt. I guarantee you.

...och ska man kritisera en religion och dess utövare får man faktiskt anstränga sig att skaffa kunskap och försöka vara nyanserad om man ska bli trovärdig. Det gäller givetvis även kritik mot kristendomen. Bloggägaren är en föredetta muslim som kan hela koranen i huvudet.

Jag har alltid försökt hålla mina åsikter för mig själv, men nu vet jag inte om jag kan hålla mig mer. Jag har fått nog!

Jag hittade en blogg, om en kille som endast var 16år gammal och blev misshandlad & fick sitt liv förstört av sin pappa. Under tiden hans pappa gjorde allt detta så bloggade han om det. Killen lever fortfarande som tur är, och han skrev ett inlägg i bloggen igår kväll.

Nu kan detta ses som spam eller reklamering, men det är inte vad jag vill åstadkomma. Jag bifogar härmed två länkar till två av hans tusentals inlägg. Dessa två inläggen är de två värsta inläggen jag någonsin läst om islam - någonsin. Men, han har rätt att kritisera islamen så grovt eftersom han själv varit muslim en gång i tiden. Han är påläst, till skillnad från mig & de flesta andra. Läs inläggen och säg vad ni tycker. Om ni tittar lite i kommentarerna så hittar ni mina kommentarer under namnet "Jonas".

Till ägaren av bloggen; Du är sjukt bra på att skriva. Sluta aldrig skriva, det hade varit ett brott!
Citera
2009-04-12, 09:36
Medlem
Lasermannen2009s avatar
"Islamen" är inget ord. Islam heter det.
Citera
2009-04-12, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasermannen2009
"Islamen" är inget ord. Islam heter det.

Whatever, två bokstäver bara... kan vi istället fokusera på ämnet?
Citera
2009-04-12, 09:40
Medlem
Indics avatar
Skillnad på att vara kritisk till en religion och göra narr av den, kan vara värt och tänka på. Dem flesta som är insnöade i en religion är ju väldigt defensiva och blir mer eller mindre upprörda för det minsta lilla. Hålls ju civiliserade debatter utan kravaller mellan syster religionerna t.ex.

Synd om killen du berättar, men det där är ju inget unikt för islam direkt.
Citera
2009-04-12, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indic
Skillnad på att vara kritisk till en religion och göra narr av den, kan vara värt och tänka på. Dem flesta som är insnöade i en religion är ju väldigt defensiva och blir mer eller mindre upprörda för det minsta lilla. Hålls ju civiliserade debatter utan kravaller mellan syster religionerna t.ex.

Synd om killen du berättar, men det där är ju inget unikt för islam direkt.

Jag håller med dig, det var faktiskt smart sagt. "Skillnad på att vara kritisk till en religion och göra narr av den, kan vara värt och tänka på." Verkligen.

Jag känner rätt mycket folk som är muslimer och om man säger något i stil med "jag tycker regeln om att man inte får träffa tjejer är dum" så brukar man få alla deras bröder på sig. Och ja, jag tycker verkligen synd om killen. Finns det någonting man kan göra för att hjälpa honom?
Citera
2009-04-12, 10:00
Medlem
jag har inget mot Islam men jag hatar terrorister
och det finns kristna som dödar mer än terrorister såsom Bush osv
Citera
2009-04-12, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freshbacken
jag har inget mot Islam men jag hatar terrorister
och det finns kristna som dödar mer än terrorister såsom Bush osv

Terrorister är det värsta som finns.
Citera
2009-04-12, 10:07
Medlem
Titus pollos avatar
Islam i sig, eller vilken religion som helst, är varken bra eller dåligt.
Religionen definieras av dess utövare.
När utövarna börjar tro att deras religion gäller någon annan än utövaren själv så har det spårat ur. Tyvärr har Islamisterna tillåtits att sätta sinnesbilden av Islam utan alltför stort motstånd från andra muslimer som kanske är lite mer normala.

Precis som USA har blivit sinnesbilden för västerlandet för muslimer.
Precis som västerlännigar i allmänhet får klä skott för vad USA gör så får muslimer i allmänhet klä skott för extremisterna.
Så fördomar finns i båda lägren. Alla är lika stora kålsupare.
Kanske skulle vi verka för en FN-resoultion där det är förbjudet att kränka västerlänningar så att det blir lite jämvikt.
Citera
2009-04-12, 10:13
Medlem
Indics avatar
Nja tror inte det är så illa att deras bröder hoppar på dig pgd ett påstående. Om det är så, diskutera en och en. Då brukar de flesta vara rätt chill och öppna. Om det inte hjälper, prata med någon mer civiliserad muslim om du är sugen och diskutera.

Angående killen, läste bara lite snabbt på hans blogg... verkar ha problem med sina päron, han kommer inte vara den första eller sista med det problemet direkt. Tror utbildning är nyckeln för att hjälpa framtida generationer, vilket det råder brist på hos muslimska invandrare på senaste dagarna.
Citera
2009-04-12, 10:15
Medlem
metaknights avatar
Jag uppfattar religion som något för svaga individer. Det är väll rent sunt förnuft idag att inte tro på någon bok som skrevs för ca 1500 år sedan?
Citera
2009-04-12, 10:17
Medlem
metaknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indic
Nja tror inte det är så illa att deras bröder hoppar på dig pgd ett påstående.

rednecks?
Citera
2009-04-12, 10:19
Medlem
Indics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metaknight
Jag uppfattar religion som något för svaga individer. Det är väll rent sunt förnuft idag att inte tro på någon bok som skrevs för ca 1500 år sedan?

Vad du finner är logiskt och sunt förnuft behöver inte vara det för en annan. Att vi och världen ens existerar är ju en himla slump, som är väldigt osannolik ur ett vetenskapligt perspektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in