2011-05-21, 00:40
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Air Forces Monthly räknas ju väldigt högt som tidning i de militära kretsarna, och de har ju milt sagt inte varit särskilt översvallande i sina omdömen över varken f-35 eller f-22. Därenot har de ju plikttroget rapporterat om problem i nästan varje nummer.

@Mikael666;
Om du tror du kan få ett erkännande ens ett litet fel, så kan du glömma det. Kommer nog inte hända. Jag har tappat räkningen på användare som tror de kan få en krokofjant att erkänna sig överbevisad. Tro mig, det är ju knappast sällan det har getts tillfällen. Därav min ignore, ganska bekvämt.
Men du läser ändå mina inlägg din pajas, vad du anser spelar även mindre roll du har exakt noll kunskap i det vi diskuterar.
Citera
2011-05-21, 00:50
Medlem
Mikael666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Air Forces Monthly räknas ju väldigt högt som tidning i de militära kretsarna, och de har ju milt sagt inte varit särskilt översvallande i sina omdömen över varken f-35 eller f-22. Därenot har de ju plikttroget rapporterat om problem i nästan varje nummer.

Det är en tidning som fokuserar väldigt mycket på amerikansk materiel, och nej, F-22 och F-35 brukar få en del kritik.

Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Dr.spin kan inte köra över någon, då han tar sina räkneexempel från luften (inte alltid passande i en flygtråd ).
Sedan att han helt saknar kunskap angående modern radarteknik, eller det helt grundläggande hur en modern radarjaktrobot fungerar.

Men varför berättar du inte exakt vilka siffror det är han använder som är fel?

Och det är du som saknar kunskap i radarteknik om du på allvar menar att sensorer inte kan plocka upp signaler som belyser dessa, oavsett årsmodell på radarn.

Erkänner du att du överdrev ditt påstående som vi diskuterade tidigare?
Citera
2011-05-21, 00:58
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael666
Det är en tidning som fokuserar väldigt mycket på amerikansk materiel, och nej, F-22 och F-35 brukar få en del kritik.
Finns betydligt fler medier som gör samma sak, men med annan slutstats.

Citat:
en varför berättar du inte exakt vilka siffror det är han använder som är fel?
Hela hans räkneexempel är fanatasiberäkningar, att han sedan påstår att en gammal radar från 1960-talet ger samma spår som en modern AESA, eller att en Radarjaktrobot går på egen målsökare från start, visar att han har noll kunskap i ämnet.

Han vet inte ett skit på ren svenska,

Citat:
Och det är du som saknar kunskap i radarteknik om du på allvar menar att sensorer inte kan plocka upp signaler som belyser dessa, oavsett årsmodell på radarn.

Erkänner du att du överdrev ditt påstående som vi diskuterade tidigare?
Modern AESA-radar fungerar på annat sätt jämfört med tradionell radar, det kan vara mycket svårt att upptäcka att man blivit belyst.

Personer med mycket god kunskap inom radartekniken finns det bla i USA då det landet är världsledande på AESA-teknik.

Nej, igen - jag har nog sagt detta 2-3 gånger till dig nu. Jag postade länken om USMC och den står jag för.
Senast redigerad av krokodil 2011-05-21 kl. 01:00.
Citera
2011-05-21, 01:45
Medlem
wellerockss avatar
Citat:
Nu bevisar du vilken nolla du är - F-22 är ett av världens absolut bästa flygplan om man ser till manöveregenskaper, sök lite på nätet och du kommer att finna en del fina filmklipp.

Mja, där får jag allt säga emot (svarar på det andra vid ett nyktrare tillfälle), men F-22 har 2-D vectoring och har ett skrov anpassat efter stealth egenskaper. Sukhoi Su-35 däremot har 3-D vectoring och ett skrov anpassat för bättre flygegenskaper. Su-37 hade ännu mer avancerade kontroller, men går inte att använda då Su-37'an aldrig togs i tjänst.
Citera
2011-05-21, 01:55
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerocks
Mja, där får jag allt säga emot (svarar på det andra vid ett nyktrare tillfälle), men F-22 har 2-D vectoring och har ett skrov anpassat efter stealth egenskaper. Sukhoi Su-35 däremot har 3-D vectoring och ett skrov anpassat för bättre flygegenskaper. Su-37 hade ännu mer avancerade kontroller, men går inte att använda då Su-37'an aldrig togs i tjänst.
F-22 kan ta intern vapenlast, vilket då är viktigt del i sammanhanget.

Även stealt är viktigt vid luftstrid.
Citera
2011-05-21, 02:14
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
100 NM.

AIM-120D är i princip en helt ny robot, inte konstigt att man då hamnar i +180 km segmentet gällande räckvidd.
Fel svar. Hur kom jenkarna fram till strax under 180km i teoretisk maxdistans? (Sista chansen)
Enligt alla siffror som finns tillgängliga från upphandlingar och kända data hamnar den nämligen på <110km. Dvs det baserar sig på Raytheons egna utsago om 50% längre räckvidd tillsammans med tillgängliga data på AIM120A som det jämförs mot.

Det finns två olika sätt man kan komma fram till det, ett av dessa går an om man är amatör (dvs det är fel) och det andra är halvrätt och således det enda alternativet för en seriös debattör.

Det räcker med att du anger ett av ovanstående alternativ så kan jag lägga ner diskussionen (fast du bommade i ditt svar).

Om du tittar i mina källor så ser du att de officiella statliga siffrorna är något i underkant, och att deagles siffror är ganska spot on (inom 5% marginal från majoriteten av källor) på tidigare system. Roboten gasar inte på längre än 110km.

Så hur blir <110km nästan 180km?
Citera
2011-05-21, 02:21
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Fel svar. Hur kom jenkarna fram till strax under 180km i teoretisk maxdistans? (Sista chansen)
Enligt alla siffror som finns tillgängliga från upphandlingar och kända data hamnar den nämligen på <110km. Dvs det baserar sig på Raytheons egna utsago om 50% längre räckvidd tillsammans med tillgängliga data på AIM120A som det jämförs mot.

Det finns två olika sätt man kan komma fram till det, ett av dessa går an om man är amatör (dvs det är fel) och det andra är halvrätt och således det enda alternativet för en seriös debattör.

Det räcker med att du anger ett av ovanstående alternativ så kan jag lägga ner diskussionen (fast du bommade i ditt svar).

Om du tittar i mina källor så ser du att de officiella statliga siffrorna är något i underkant, och att deagles siffror är ganska spot on (inom 5% marginal från majoriteten av källor) på tidigare system. Roboten gasar inte på längre än 110km.

Så hur blir <110km nästan 180km?
Egen utsago är 50% av siffror som man inte anger exakt.

180 km i räckvidd kommer från ett krav på 100 Nm för flottan som då räknar med just sjömil istället för kilometer.

AIM-120D är en helt ny robot jämfört med orginalet.

Nej jag bommar inget svar, men man kan inte göra som du och hitta på egna beräkningar och verka seriös, vilket du då inte är.
Citera
2011-05-21, 02:30
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Egen utsago är 50% av siffror som man inte anger exakt.

180 km i räckvidd kommer från ett krav på 100 Nm för flottan som då räknar med just sjömil istället för kilometer.

AIM-120D är en helt ny robot jämfört med orginalet.

Nej jag bommar inget svar, men man kan inte göra som du och hitta på egna beräkningar och verka seriös, vilket du då inte är.
Ok, då har du bekräftat att du inte vet hur de räknade ut siffrorna och under vilka förutsättningar de gäller. Jag gjorde misstaget att lägga ner tid på att räkna och undersöka för att ha något att komma med men du har härmed bevisat att du är ute och cyklar. En skillnad mellan 100/110 och 180 är 63-80%. Det är för stor felmarginal och förutsätter en viss ändring i omständigheterna.

Förstår man grundläggande fysik och sambandet mellan acceleration, friktion i luft och energiåtgång så förstår man hur siffran 180km uppstod och under vilka omständigheter den stämmer.

Du gör det bevisligen inte utan läser bara saker som stödjer din tes. Sov gott och dröm sött om AIM120D:s räckvidd. Kanske hajjar du sambandet jag fetmarkerat när du drömmer och då kommer du förstå och kunna argumentera ordentligt. Räkna på friktionen, energiåtgången, accellerationen/decellerationen och titta på vad som är rimligt under vilka förutsättningar så kommer du se att roboten kan nå 180km och träffa ett mål dessutom samt under vilka unika förutsättningar det gäller.
Citera
2011-05-21, 02:34
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ok, då har du bekräftat att du inte vet hur de räknade ut siffrorna och under vilka förutsättningar de gäller. Jag gjorde misstaget att lägga ner tid på att räkna och undersöka för att ha något att komma med men du har härmed bevisat att du är ute och cyklar. En skillnad mellan 100/110 och 180 är 63-80%. Det är för stor felmarginal och förutsätter en viss ändring i omständigheterna.

Förstår man grundläggande fysik och sambandet mellan acceleration, friktion i luft och energiåtgång så förstår man hur siffran 180km uppstod och under vilka omständigheter den stämmer.

Du gör det bevisligen inte utan läser bara saker som stödjer din tes. Sov gott och dröm sött om AIM120D:s räckvidd. Kanske hajjar du sambandet jag fetmarkerat när du drömmer och då kommer du förstå och kunna argumentera ordentligt. Räkna på friktionen, energiåtgången, accellerationen/decellerationen och titta på vad som är rimligt under vilka förutsättningar så kommer du se att roboten kan nå 180km och träffa ett mål dessutom samt under vilka unika förutsättningar det gäller.
Ursprunget med 180+ kommer från 100 NM, dvs 100 ggr 1,852 km.

Blir jobbigt för dig nu ser jag.
Citera
2011-05-21, 02:55
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprunget med 180+ kommer från 100 NM, dvs 100 ggr 1,852 km.

Blir jobbigt för dig nu ser jag.
Tack för att du förtjänade ignoren. Läs lite fysik så klarnar bilden. Ovanstånde misstag är så efterblivet att ingen seriös debattör skulle använda det. Vad har du för källor? Uppenbarligen kan de inte skilja på km och nm vilket jag, Raytheon, senaten (alltså i USA) med flera kan. Jag ska nog rama in ditt citat då det på något sätt är gulligt i all sin ynklighet.

Hoppas du är medveten om att du erkänner att en förväxling mellan 100NM och 100KM är ursprunget till dina siffror (läs igenom mina länkar till källorna igen). Med en snabb dubbelkoll hade du sluppit sitta och skämmas. Och ja, jag fnissar faktiskt på riktigt.
Senast redigerad av Dr.Spin 2011-05-21 kl. 02:57.
Citera
2011-05-21, 03:06
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Tack för att du förtjänade ignoren. Läs lite fysik så klarnar bilden. Ovanstånde misstag är så efterblivet att ingen seriös debattör skulle använda det. Vad har du för källor? Uppenbarligen kan de inte skilja på km och nm vilket jag, Raytheon, senaten (alltså i USA) med flera kan. Jag ska nog rama in ditt citat då det på något sätt är gulligt i all sin ynklighet.

Hoppas du är medveten om att du erkänner att en förväxling mellan 100NM och 100KM är ursprunget till dina siffror (läs igenom mina länkar till källorna igen). Med en snabb dubbelkoll hade du sluppit sitta och skämmas. Och ja, jag fnissar faktiskt på riktigt.
Kanske missuppfattat dig nu, men om du nu väljer att sätta mig på Ignore, så är nog ändå ditt syfte att komma bort från verkligheten, då den verkar bli för tuff för dig och dina fantasisiffror ( fast du fick en fanclub bestående av bla Micke666).
Nej, jag erkänner inte att jag förväxlat 100 km och 100 NM, därför att jag då inte gjort detta.

100 NM kommer från USN krav att ersätta AIM-54, och har inget med 100 km att göra, inte ens i dina fantasier.
Senast redigerad av krokodil 2011-05-21 kl. 03:11.
Citera
2011-05-21, 10:01
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Hela hans räkneexempel är fanatasiberäkningar, att han sedan påstår att en gammal radar från 1960-talet ger samma spår som en modern AESA, eller att en Radarjaktrobot går på egen målsökare från start, visar att han har noll kunskap i ämnet.
På ett grundläggande plan gör dem det. Har jag skrivit att en robot startar sin egen målsökare från start? Mig veterligen har jag bara skrivit att den avslöjar planet, dels genom att F22 blir ostealthigt genom öppnade luckor, dels för att en robot som accelererar till mach4 lämnar tydliga spår och dels är planet avslöjat iom att den måste hitta Gripen, om det sker via radar som opererar i exakt samma spektrum som Gripens EWS39 så känner Gripen av belysningen. Jag har ju till och med hittat vilket band APG77 opererar inom och jämfört med Gripens sensorer som kan geotagga källan.

Efter att ha läst mer om det så erkände jag att det rent tekniskt fanns en skillnad men att det fortfarande inte påverkar mer än marginellt i slutändan, särskilt iom att Gripen NG och övriga under MLU.n ska få AESA.

Du däremot räknar på den sista roboten i AIM120-serien som ska ut på förband. Den roboten kommer att nå närmare 180km. AIM120D är dock uppgradering 2 i serien om 3 som är beställd.

Ge mig bättre indata så kan du få exakta svar, men gällande AIM120D så är du helt ute och cyklar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in