Citat:
Ursprungligen postat av
pronh
Men for å gjenta meg selv. Tror du virkelig at du er den første som har tenkt på dette, og at ingen andre vet mye mer på området slik at dette er tatt hensyn til under utviklingen? Når det gjelder MADL så er den i K-båndet med direktive antenner med høy forsterkning slik at energien som sendes kan være lav. Derfor må du være innen en liten LOS skal du ha noen som helst mulighet for å plukke den opp, og siden hastigheten er så høy kan også meldingen være meget korte ved behov.
Jag är utan vidare tillräckligt kunnig för att värdera om informationsdelning kan fungera, även om man använder microvågslänk med smala lober.
Det är I PRINCIP en svårupptäckbar kommunikationsform, men för att kunna sända med en smal (och därmed svårupptäckbar) lob måste man veta exakt var kompisarna finns. Annars får man öka lobbredd och -höjd (vi flyger ju i tre dimensioner).sprida sändningen. Sedan kan man notera att transmissionen är krypterad, så sådär alldeles säkra på att transmissionen inte detekteras är man nog inte.
En av parametrarna som Finland bör ha haft är att OM det blir allvar, så är allvaret på andra sidan Viborg (om man säger så) och den enda troliga fienden värd att bekymra sig om är (som vanligt) Ryssland. Om NÅGOT land kommer att försöka knäcka USA-planens skydd och kommunikation tror jag att jag (liksom varje finländare) har en aning om detta.
Givetvis är kvalificerad kommunikation av stort värde mer allmänt, men lägesdelning och säkra datalänkar är färskvara, liksom precis all informationsteknologi.
Som jag har föreslagit tidigare, jämför utvecklingstakten på elektronik och mjukvara gentemot hur snabbt man kan utveckla och förbättra realtidssystem. Du kan ju också notera att även om USA och Lockheed har tänkt på detta tidigare, så är det inte möjligt att uppgradera F22 med de senaste systemen, enligt uppgift därför att "teknologirisken är för hög" ((=Omskrivning, i detta fall för "Vi tror inte att vi kan fpå det att fungera därför att vi måste ändra så förjordat mycket i det gamla").
När man talar om "optimerade system" betyder det ofta att "nu kan vi inte förbättra mer, för vi kan inte överblicka alla systemparametrar längre". Det här drabbas också flygplan av, vilket Super Hornet och 39E är bevis på. Enklare att bygga nytt än att fixa med det gamla.