2011-01-06, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Ja, det blir som nya flygplan.

Även de F-16 som tex USA uppgraderar "nollas" på flygtimmar, för att kunna vara i tjänst i många år till.

På tal om SAAB:s produktionslista så hade man i sommras byggt 15 av Sydafrikas 26 flygplan. Thailands 12 st flygplan och färre än 10 Gripar till Sydafrika borde väl finnas kvar då att bygga.
Ojoj, Skillnad mot 50/60 talet då man kunde spy ut en tunnan om dagen
Citera
2011-01-06, 18:54
Medlem
Citat:
Hur är det med produktionslinan på SAAB, måste väl vara ganska öde där nu?
Det går mot förväntningarna bra för SAAB, dom plockar ordrar ganska ofta och inte sällan säljer dom till USA. Gripen är inte hela SAAB.
Citera
2011-01-06, 22:35
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det går mot förväntningarna bra för SAAB, dom plockar ordrar ganska ofta och inte sällan säljer dom till USA. Gripen är inte hela SAAB.
Nej, SAAB säljer även andra sker, men nu pratade vi om Gripen-linan, som snart inte har några fler flygplan att bygga.
Citera
2011-01-06, 22:38
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAGARN69
då har jag fel uppgifter. Men vilket land vill köpa ett flygplan som inte håller måtte, Typ F 104
Det är USA svar på MIG 21 vill säga fattigmans flygplan
Vissligen var det på tal att vi skulle köpa in F 16 men i slutänden ville Fv ha F 18 vilket jag själv hade hellre sett. tror den dagen Baltikum får egna Jakt flygplan så är det F 16 som håller ihop med tejp å snören Portugal som vart ett av Europas fattigaste länder har köpt in F 16 och håller på fasa ut sina A-7 Corsair II .
Du hade även ganska fel när du skrev att alla F-16 som såldes i Världen var begagnade, mycket felaktigt då få av de F-16 som sålts har varit begagnade.

Motsvarigheten till F-16 i Sovjetunionen var MIG-29, inte MIG-21.
Citera
2011-01-06, 22:41
Medlem
krokodils avatar
Citat:
En del Svenska vapensystem är klart bättre än Jänkarnas å världs ledande
Orkar inte dra upp alla !! Vet att dom är gott avundsjuka på Torped 2000 bla
På vilket sätt är den bättre än senaste versionen av Mk48 ADCAP.
http://en.wikipedia.org/wiki/ADCAP
Citera
2011-01-06, 22:45
Medlem
Citat:
Undrar om SAAB kommer ta fram sådant flygplans system eller om flp 39 systemet är det sista ?

I denna pdf ser man lite i hur funderingarna går inom Svenskt flyg och dess framtidsfilosofi
Citera
2011-01-06, 22:45
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Det finns massor med info ute om hur länge till SAAB nuvarande Gripen lina kommer vara öppen
bara ut att läsa , istället för att fiska här.
Jag fiskar inte....

Du påstår att SAAB har fullt upp med Gripen ett bra tag till, och att F-16 linan snart är stängd.

Du bortser då från att 650 st F-16 uppgraderas i USA fram till 2014 + att det finns ordrar på nya F-16 i flera år till.

Kan inte vara så många Gripen kvar för Flygvapnet som ska uppgraderas, sedan har vi 12 äldre flygplan som ska byggas om för Thailands ordrar.
I sommras så var 15 av 26 flygplan levererade till Sydafrika.
Citera
2011-01-06, 22:47
Medlem
krokodils avatar
Citat:
En MLU på F-16 ger som bäst ~2500 till 3000 flygtimmar så någon nollning är det inte tal om
Slarvigt skrivet av mig, avsåg att man minskade på antalet befintliga flygtimmar, inte att ta ned det till 0.
De 650 F-16 som man uppgraderar tillhör de yngsta och de med lägst antal flygtimmar.
Citera
2011-01-06, 22:51
Medlem
Citat:
Nej, SAAB säljer även andra sker, men nu pratade vi om Gripen-linan, som snart inte har några fler flygplan att bygga.
Hur vet du det?
Citera
2011-01-06, 22:55
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Läs mitt tidigare inlägg, iofs ingen källa men t o m du kan väl lägga ihop
ett plus ett även om det tar emot ibland ?

Personligen är jag övertygad om att F-16 kommer avvecklas framöver i Thailand.

Nä det är inget krav , men så som man tänkt utnyttja systemet man köpt så är
Saab 340 EAW en del av det. Det plus att man har den gamla länken som vi i
Sverige valde bort framför Natostandard .

Så där rök din teori om att nyttja länken till F-16
Jag har inte skrivit att Thailand ska använda PS-890 tillsamans med F-16.
6 andra länder som då heller inte har Gripen har systemet ( eller beställt) , totalt 17 system jämfört med Flygvapnets 4 system ( där Thailand fått hälften).
Så du kan använda systemet för luftövervakning utan att kunna länka direkt till Gripen, sedan så kan man givetvis installera annan datalänk om man så vill.

Sedan så ska Gripen inte ersätta Thailands F-16, utan deras F-5.
Citera
2011-01-06, 22:56
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Hur vet du det?
Om man då inte får in några nya ordrar, eller vilka plan tror du man ska bygga.
Citera
2011-01-06, 22:57
Medlem
Citat:
Kan inte vara så många Gripen kvar för Flygvapnet som ska uppgraderas, sedan har vi 12 äldre flygplan som ska byggas om för Thailands ordrar.
I sommras så var 15 av 26 flygplan levererade till Sydafrika.

Det kanske ska tilläggas också att Sydafrika har valt att ha en lång leveranstid på sina så det är inte direkt något pressande schema för Saab. Det ska nog till att Saab får en ny beställning snart för att kunna sysselsätta sina flygplansbyggare, att det går bra för andra delar av koncernen hjälper ju inte dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in