2017-03-30, 18:38
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
Ok...we shall see.

Vad det gäller prislappen på F35 så kommer alla rekord slås med råge. Åt fel håll. Allt under $50k/flygtimme är en ren vinst. Ignorera ALLT som LM/DoD med Baghdad Bogdan i spetsen basunerar ut.

Klart man kan konspirera om man vill, det brukar dock sällan leda till något gott eller att personen som konspirerar blir tagen på särskilt stort allvar.

Citat:
Vad det gäller inköp kontra drift. I beg to differ. Det är en sak att köpa in och en sak att driva. Inköpspriset är ju oavsett om den samlar damm i hangaren eller flyger dygnet runt. Enkel aritmetik. Gripen är by far billigast. Ingen är ens i närheten. Håller som sagt inte med dig.

Nu snackar du bara skit igen. Det kostar lika mycket för flygvapnet att hålla uppe Gripen som det gör för norrbaggarna med F-16.

Citat:
Eftersom att F35 inte visat en korrekt siffra sen...sen älven brann, så får vi helt enkelt se. Om ca 5-8 år får vi veta på riktigt.

Vi behöver inte vänta, vi ser det i alla övningar som den deltagit i hittills, att den vinner upphandling efter upphandling och att kontrakten blir billigare och billigare.

Citat:
Medveten om T1, men det spelar ju ingen roll. För problemen är ju vad de är med DE SOM DE HAR! Nja, det är möjligt. SMå flygvapen brukar inte vilja dola ut degen. Särskilt när de är dyra som skrutt att flyga. men men...

Nej problemet är inte vad de har, problemet är att de är snåla. Jämför flygbudgeten för Österike med ex Danmark så ser du.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
För 20 år sedan var C/D toppmoderna, med din logik hade det varit bäst om Gripen kom strax efter flygande tunnan.

Inget fel på min logik. Gripen E borde har tagits fram när Gripen C gjorde entré, då hade den legat rätt i tiden. Nu står vi med ett dyrt uppgraderat 4e generationens plan när alla andra gått vidare.

Citat:
En stigande dollar gör Gripen dyrare, men ett flygplan i tråden tillverkas i ett land med dollar som valuta, gissa hur det påverkar det flygplanets pris?

Nu är det inte dollarkursen som är problemet, utan att nya Gripen kostar väldigt mycket mot vad man får. Kursen gör den dyrare, men den var redan dyr från början.

Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Undrar om det är en slump att det kommer uppgifter om att Tyskland nu skall ta fram ett eget gen 6 jaktplan. Kort tid efter ett katastrof möte mellan Merkel och Trump där Trump menar att Tyskland är skyldig USA 300 miljarder USD. Påtryckning, slump, hoax eller ny strategi?

Direkt efter valet i USA ändrade man inriktningen.

Fast nu pratade tyskarna om att man vill ta fram en ersättare till Tornadon redan ett år innan Trump vart vald. Sedan är det inte en chans att det blir något av det i min mening.

Tyskarna klarar inte av det projektet ensamt. Ledningen i brittiska flygvapnet är inte intresserade av att jobba med tyskarna igen utan har flyttat fokus till andra länder. Italien har F-35an och även Spanien lär har den inom några år.

Det bästa tyskarna kan göra i min mening är att starta ett samarbete med fransmännen. Det är dock väldigt mycket kulturella skillnader som måste överkommas. Men det är dock logiskt, tyskarna behöver kompetens och borde inte ha några problem att låta Frankrike ta den ledande rollen så länge de industriella fördelarna är tillräckligt stora. Frankrike å sin sida får nog ekonomiska problem att utveckla ett nytt plan helt på egen hand ännu en gång. Rafale funkar ännu, men även den lär omsättas.

Kanske kan det planerade gemensamma projektet för en ny stridsvagn bana väg för något.

Citat:
F22 går inte köpa och åldras, F35 är säkerligen bra på mycket men inte luftstrid mot PAK-KL antagligen.

Tror nog att de flesta västerländska piloter skulle föredra F-35an om de ska upp i strid med ryska plan.
Senast redigerad av koppen89 2017-03-30 kl. 18:40.
Citera
2017-03-30, 19:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Klart man kan konspirera om man vill, det brukar dock sällan leda till något gott eller att personen som konspirerar blir tagen på särskilt stort allvar.

Nu snackar du bara skit igen. Det kostar lika mycket för flygvapnet att hålla uppe Gripen som det gör för norrbaggarna med F-16.

Vi behöver inte vänta, vi ser det i alla övningar som den deltagit i hittills, att den vinner upphandling efter upphandling och att kontrakten blir billigare och billigare.

Nej problemet är inte vad de har, problemet är att de är snåla. Jämför flygbudgeten för Österike med ex Danmark så ser du.

Inget fel på min logik. Gripen E borde har tagits fram när Gripen C gjorde entré, då hade den legat rätt i tiden. Nu står vi med ett dyrt uppgraderat 4e generationens plan när alla andra gått vidare.

Nu är det inte dollarkursen som är problemet, utan att nya Gripen kostar väldigt mycket mot vad man får. Kursen gör den dyrare, men den var redan dyr från början.

Fast nu pratade tyskarna om att man vill ta fram en ersättare till Tornadon redan ett år innan Trump vart vald. Sedan är det inte en chans att det blir något av det i min mening.

Tyskarna klarar inte av det projektet ensamt. Ledningen i brittiska flygvapnet är inte intresserade av att jobba med tyskarna igen utan har flyttat fokus till andra länder. Italien har F-35an och även Spanien lär har den inom några år.

Det bästa tyskarna kan göra i min mening är att starta ett samarbete med fransmännen. Det är dock väldigt mycket kulturella skillnader som måste överkommas. Men det är dock logiskt, tyskarna behöver kompetens och borde inte ha några problem att låta Frankrike ta den ledande rollen så länge de industriella fördelarna är tillräckligt stora. Frankrike å sin sida får nog ekonomiska problem att utveckla ett nytt plan helt på egen hand ännu en gång. Rafale funkar ännu, men även den lär omsättas.

Kanske kan det planerade gemensamma projektet för en ny stridsvagn bana väg för något.

Tror nog att de flesta västerländska piloter skulle föredra F-35an om de ska upp i strid med ryska plan.
Mycket tror och tycker i dina inlägg.
För 20 år sedan var processorer som dagens bärbara datorer en våt dröm, det har hänt mycket gällande elektronik och digitalisering. Betydligt mindre gällande motorer, flygkropp jämförelsevis.
Vi får se vad F35 klarar av i luftstrid, BWR med länk säkerligen toppklass, mot andra stealthkärror? Inte lika imponerande.
Citera
2017-03-30, 19:27
Medlem
koppen89s avatar
Citat:

Nej, knappast.

Citat:
För 20 år sedan var processorer som dagens bärbara datorer en våt dröm, det har hänt mycket gällande elektronik och digitalisering. Betydligt mindre gällande motorer, flygkropp jämförelsevis.

Ja, planet hade självklart varit av sin tid elektronikmässigt. Nu talar jag om det uppenbara d.v.s F414 och större skrov. Man hade också kunnat be NG ta fram en AESA så som man nu bett Selex att göra.
Citera
2017-03-30, 23:02
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Vi får se vad F35 klarar av i luftstrid, BWR med länk säkerligen toppklass, mot andra stealthkärror? Inte lika imponerande.

Vilka andra stealthkärror? PAK-FA alias T-50 har en undermålig motor och ingen stealth att prata om. Indierna som betalat en stor del är missnöjda över dessa och har låtit det läcka.

Kinesernas stealtkärror ser visserligen lite bättre ut än den ryska kärran, men i signaturdämpning är inte bara formen det som avgör, utan även ytmaterialet. Jag är tveksam över att kineserna skulle ha lyckats stjäla tekniken och tillverkningsmetoderna till ytbeläggningen. Ryssarna har inte klarat att framställa dylikt material som jänkarna nu använder på F-35.

Och, här är en hel del tror med i vad jag skriver om kineserna, men dock inte om ryssarna.
Citera
2017-03-30, 23:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Vilka andra stealthkärror? PAK-FA alias T-50 har en undermålig motor och ingen stealth att prata om. Indierna som betalat en stor del är missnöjda över dessa och har låtit det läcka.

Kinesernas stealtkärror ser visserligen lite bättre ut än den ryska kärran, men i signaturdämpning är inte bara formen det som avgör, utan även ytmaterialet. Jag är tveksam över att kineserna skulle ha lyckats stjäla tekniken och tillverkningsmetoderna till ytbeläggningen. Ryssarna har inte klarat att framställa dylikt material som jänkarna nu använder på F-35.

Och, här är en hel del tror med i vad jag skriver om kineserna, men dock inte om ryssarna.
Indierna är verkliga experter, tveksam till all buzz.
F35 var värdelös påstods det tills den verkar klara sig rätt bra, samma lika med ryskt flyg, ett ojande och jämnrande. Vi får se när det förbandsätts.
Citera
2017-03-30, 23:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nej, knappast.

Ja, planet hade självklart varit av sin tid elektronikmässigt. Nu talar jag om det uppenbara d.v.s F414 och större skrov. Man hade också kunnat be NG ta fram en AESA så som man nu bett Selex att göra.
Nej det kunde man inte, då flera av de system E får inte fanns för 20 år sedan.
Och vilka robotar skulle man hängt på tycker du? Sidewinder och Amram?
Citera
2017-03-30, 23:23
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Indierna är verkliga experter, tveksam till all buzz.
F35 var värdelös påstods det tills den verkar klara sig rätt bra, samma lika med ryskt flyg, ett ojande och jämnrande. Vi får se när det förbandsätts.

Indierna har insyn till PAK-FA programmet för att de betalar för utvecklingen. De har tillgång till mätdata och behöver inte läsa Sputniks vanliga sagor om ryska Wunderwaffen.
Citera
2017-03-30, 23:25
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Nej det kunde man inte, då flera av de system E får inte fanns för 20 år sedan.
Och vilka robotar skulle man hängt på tycker du? Sidewinder och Amram?

Nu skrev jag att den skulle varit ett barn av sin tid elektronikmässigt.

Du kan fortsätta spamma allt du vill, du kommer inte ändra på fakta. Nya gripen är väldigt dyr för vad den är. Det hade varit logiskt om den kom tidigare, nu är det enbart för att hålla Saab om ryggen som man gick vidare med en gammal design.
Citera
2017-03-31, 00:42
Medlem
Discgears avatar
Citat:

Patetiskt inlägg som i sig är ett bevis på en bristande svensk grundskola där elever (huvudsakligen unga män) tror sig få sanningarna serverade via Hollywood.

Inte en enda verifierbar källa, bara en massa grundlöst tyckande och westernromantiserat trams. BS.
Citera
2017-03-31, 00:54
Medlem
koppen89s avatar
Då tackar vi för dina högt kvalificerade åsikter.
Citera
2017-03-31, 07:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nu skrev jag att den skulle varit ett barn av sin tid elektronikmässigt.

Du kan fortsätta spamma allt du vill, du kommer inte ändra på fakta. Nya gripen är väldigt dyr för vad den är. Det hade varit logiskt om den kom tidigare, nu är det enbart för att hålla Saab om ryggen som man gick vidare med en gammal design.
Alla stridsflyg är dyra, Gripen E är dock det billigaste " västliga" fplsysystemet som går att köpa och drifta de moderna system som finns.
Senast redigerad av Sonnenwende 2017-03-31 kl. 07:20.
Citera
2017-03-31, 07:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Indierna har insyn till PAK-FA programmet för att de betalar för utvecklingen. De har tillgång till mätdata och behöver inte läsa Sputniks vanliga sagor om ryska Wunderwaffen.
Wunderwaffe är det väl ingen som tror, men med tanke på indiernas katastrofala usla upphandlingssystemet som är nedlusat med politiska intriger är jag lite skeptisk.
Det finns starka intressen som vill styra över mer resurser till Indiens hobbyflyg Tejas.

Jag tycker man skall vara lite försiktig med sågande och hyllande baserat på internetkällor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in