2016-03-19, 09:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Från Windows 95 till XP tog det 6år men däremellan kom NT, 98, 2000 och ME. Så de körde knappast fast med något OS som inte fungerade i 15år.
Det var precis det dom gjorde alla dessa versioner var skit, inte föränn de senaste Windows 7 och uppåt har man städat upp och gjort rent hus ala Apple.
Citera
2016-03-19, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Det var precis det dom gjorde alla dessa versioner var skit, inte föränn de senaste Windows 7 och uppåt har man städat upp och gjort rent hus ala Apple.

Dette er med all respekt bare tull. Flere av de OS som du hevder var skit hadde helt klart et ufortjent dårlig rykte, og mye av det kom av at det var mye dårlig maskinvare og komponenter på den tiden.
Citera
2016-03-19, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Dette er med all respekt bare tull. Flere av de OS som du hevder var skit hadde helt klart et ufortjent dårlig rykte, og mye av det kom av at det var mye dårlig maskinvare og komponenter på den tiden.

Jag håller med. 95 var skit i början men i slutet helt ok. NT, 98, 2000 och XP hade jag inga problem med.

Det största "problemet" som MS haft med sina OS är egentligen att de varit alldeles för generösa med vad man låtit användarna kunnat göra i förhållande till användarnas kompetens.
Apples "stabilitet" har alltid kommit främst från det faktum att det alltid varit extremt begränsat vad användarna kunnat göra med OSet.
Den "stabilitet" som man upplevt med win 7 och framåt kommer sig mycket från att MS nu gått in och spärrat en extrem mängd åtgärder.
Att komma förbi vissa spärrar i win 7, 8 och 10 kan vara extremt frustrerande och tidskrävande.
Citera
2016-03-19, 18:43
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
eh...sitter det Windows/OSX av någon variant i F35 eller ALIS och andra supportsystem!? Tveksamt, kanske har desktops/workstations Win7/10.

Har ingen aning och vad de använder i ALIS. Kan tänka mig att de använder UNIX/Linux...men jag vet inte. @Pronh, Dr.Spin et al...någon som vet?
Citera
2016-03-19, 19:10
Medlem
I cockpit så vet vi at Green Hills Integrity-178 real-time operating system (RTOS) brukes. Kanskje også andre steder i flyet. Samme OS brukes i F22 og B2, og sikkert flere andre fly.

Alis består av mange komponenter, og som du sier så er sikkert Linux brukt. Og jeg vil tro at deler av det også kjører på Windows.
Citera
2016-03-19, 20:13
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
Har ingen aning och vad de använder i ALIS. Kan tänka mig att de använder UNIX/Linux...men jag vet inte. @Pronh, Dr.Spin et al...någon som vet?
Ser ut som om delar körs på Win XP, Service pack 3.

http://www.adsadvance.co.uk/bae-systems-wins-f-35-trilogi-software-contract.html

Produktspecifikation:
http://www.baesystems.com/en-sa/download-en-sa/20151124120146/1434555556374.pdf

I skärmdumpen så syns win XP.
Citera
2016-03-19, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Ser ut som om delar körs på Win XP, Service pack 3.

http://www.adsadvance.co.uk/bae-systems-wins-f-35-trilogi-software-contract.html

Produktspecifikation:
http://www.baesystems.com/en-sa/download-en-sa/20151124120146/1434555556374.pdf

I skärmdumpen så syns win XP.

Det er interactive technical manuals som leveres av Trilogi.
Alis integrerer flere commercial-off-the-shelf applications i tillegg til mye egen kode.
Citera
2016-03-19, 22:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
eh...sitter det Windows/OSX av någon variant i F35 eller ALIS och andra supportsystem!? Tveksamt, kanske har desktops/workstations Win7/10.

ALIS körs under Windows, vet dock inte i vilken version men det skulle inte förvåna mig om de ännu sitter fast i NT4 eller nåt. Det finns dock olika komponenter i ALIS och arbetsstationerna t.ex. kanske inte kör samma OS som servrarna.

Planet i sig kör något helt annat, men är mestadels baserat på vanliga konsument Intel-processorer. som kör någon realtidsOS.

Gripen t.ex. använder PowerPC i de nyare maskinerna och nån RT/OS (minns ej vilket men jag läste det nånstans för länge sen) för huvuddatorn och Linux i presentationssystemen.
Citera
2016-03-19, 22:55
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
I cockpit så vet vi at Green Hills Integrity-178 real-time operating system (RTOS) brukes. Kanskje også andre steder i flyet. Samme OS brukes i F22 og B2, og sikkert flere andre fly.

Även Gripen A/B använde samma realtidsoperativ, men med en egentillverkad 32-bits processor (D80) som inte fanns nån annanstans. Senare bytte man till PowerPC.
Citera
2016-03-19, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
ALIS körs under Windows, vet dock inte i vilken version men det skulle inte förvåna mig om de ännu sitter fast i NT4 eller nåt. Det finns dock olika komponenter i ALIS och arbetsstationerna t.ex. kanske inte kör samma OS som servrarna.
.
Ja, og Gripen kjører på Windows 95?

Selvsagt bare tull - akkurat som du skriver. Alis brukte Windows XP fra start av, men gikk over til Win7 med Alis 2.0. Hva som kjøres på servere vet jeg ikke, men de kjører i alle fall ikke på noe OS som ikke er støttet.
Citera
2016-03-20, 00:00
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ja, og Gripen kjører på Windows 95?

Selvsagt bare tull - akkurat som du skriver. Alis brukte Windows XP fra start av, men gikk over til Win7 med Alis 2.0. Hva som kjøres på servere vet jeg ikke, men de kjører i alle fall ikke på noe OS som ikke er støttet.

Frågan är väl vad ALIS-programvaran på F-35ans omborddator kör för OS. Är det också windows 7?
Citera
2016-03-20, 00:08
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Att man kör Windows för klienterna är väl inget chokerande...men att de skulle utveckla ALIS i Windowsservermiljö...DET tycker jag nog är galet i så fall. Med tanke på att t.ex. mer än hälften av alla mail/webservers är Linux. Microsoft själva är ju på g med SQL-server till Linux. Det om något borde ju ge en fingervisning att WinServer knappas är på väg att ta Linux position som serverprogramvara no1.

Personligen borde Linux/Unix i botten vara mer attraktivt gällande speed/stabilitet än en windowsmiljö. Även om WinServers har blivit mångdubbelt bättre...

Personligen tror jag nog att det har blivit för komplext. För instabilt. T.o.m. Baghdad Bogdan vill ha overrides i systemen för att komma runt alla falska fel(>80% av alla ALIS felrapporter) som rapporteras. Det har satt rejäla käppar i hjulet för tester, då de får ställas in för att planet rapporterar att det inte fungerar. Det största problemet är ju att det inte har blivit bättre över tiden utan tvärt om sämre. Läste i den senaste DTO&E-rapporten att för varje bug som löstes ökade antal buggar med 5%! Det innebär att man får fler buggar än man lagar allteftersom. Det är ungefär som strängteoridårarna som alltid efter en lösning på en fråga får 2-3 nya att tacka som resultat av lösningen.

Men...som sagt...too big to fail!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in