2016-02-02, 22:20
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Hvor gammel er du egentlig?
Prøv å lese hva jeg skrev en gang til, og da er det kanskje et vist håp at du forstår hva jeg skrev.
Ok, vad har jag sagt som inte stämmer?! Du kommer med en massa strunt som är tydligt försvar från en dåre. Men men...vi får väl se vem som står med rumpan bar om ett par år.

Har du ens läst rapporterna?! Har du ens tittat på vad de verkliga kostnaderna är. Varje gång jag frågat dig har jag inte fått något svar. Ta av dig ditt norska cyklop och börja titta på det hela ur objektivt fågelperspektiv. Då slipper vi pinsamma upptäckter.

Troligtvis äldre och med betydligt mer koll än vad du har eller kommer få.

Jag tycker att du bör börja läsa lite annat än LMs pamfletter.

Du kan ju börja med att förklara hur du tror att priset når $80M ink motor när R&D kostnaden idag är över $40M per plan om alla plan som är projekterade tillverkas. Börja här.
Senast redigerad av Lt.Col.Kilgore 2016-02-02 kl. 22:26.
Citera
2016-02-03, 01:58
Medlem
Del av artikel i Janés.
Brister med Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighter (JSF) flaggade i den senaste amerikanska regeringen rapporter femte generationens stridsflygplan är redan "välkända" och kommer som "ingen överraskning", det gemensamma programkontoret (JPO ) sade den 29 januari.

I sitt uttalande, som utfärdades före lanseringen av Office of Secretary of Defense (OSD) 2015 Direktör av det operativa Test och utvärdering (DOT & E) rapport JPO sade att alla de frågor som lyfts fram i den oberoende granskningsprogrammet var " välkänt till JPO, den amerikanska tjänster, internationella partner, och vår bransch team ", och att det" inte fanns några överraskningar i rapporten ".

Frågor som nämns bland annat problem med flygplanets katapultstol; långa underhållstider på grund av värmehanteringsproblem, särskilt när det gäller vapen vikar; vibrations- och akustiska spänningar påverkar vapen vikar; mekanisk gnidning av vapnet; manöverbarhet problem upptäcktes under luftstrids försök; manövrerings frågor på tidiga Block flygplan när den är helt drivs; under flygning tanka begränsningar för slang och-drogue F-35B och F-35C; hastighetsbegränsningar för användningen av de interna vapen vikar och motåtgärder för F-35A; och strukturella sprickor bland annat.

Även rapporten konstaterades att den nuvarande tidtabellen för att ha System utveckling och demonstration (SDD) kompletteras av augusti 2017 i tid för inledningen av första funktionstest och utvärdering (IOT & E) "är orealistisk".

Även om många av frågorna har redan blivit offentligt erkänts av JPO ett antal har inte, trots den försäkran om att det inte finns några överraskningar som finns i. I stället för att ta itu med de hittills okända frågor direkt i sitt svar, JPO i stället valt att framhäva programmets positiva.
Citera
2016-02-03, 03:06
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Lite o/t,

1.a sidan på Jane's, konfirmerar en fortsatt framtid för A-10!
Citera
2016-02-03, 08:33
Bannlyst
Citat:
Altså bare tullprat med andre ord.
Ordren ble inngått sommeren 2013 med levering fra LRIP 7. Altså samme serie som Norge har fått to fly fra.
Nja, inte alls något tullprat fundering skulle jag säga möjligen men vad får dig att tro att de som gjort maskinvaran map FPGA skulle få mindre problem än de som gjort maskinvaran till processorkorten?

I mjukvaran så har allt växt till den graden att man behövde nya snabbare processorkort med mera minne och det har gett nya problem, tror du att FPGA sidan är vassare än CPU gruppen eller vad?
Citera
2016-02-03, 09:00
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Hvor gammel er du egentlig?
Prøv å lese hva jeg skrev en gang til, og da er det kanskje et vist håp at du forstår hva jeg skrev.
Till skillnad mot dig håller jag mig till vad som är relevant gällande F35 och andra plan för den delen också. Har jag rätt i allt, nope, jag försöker bilda mig en uppfattning som bygger på lång egen erfarenhet av tekniska projekt och att jag försöker ta in information från flera källor.

Gällande F35 så ÄR det en studie i Kafka. Ett typexempel på hur man INTE gör ett projekt.

Om du tror att jag hackar på dig för att du är norrman har du fel. Har mer respekt för norsk försvarspolitik än för svensk, om jag ska vara mild.

Men tills jag ser något positivt från JSF så kommer jag fortsätta att stampa min fot på detta missfoster över lång tid.
Citera
2016-02-03, 11:08
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Nej, några sådana har jag inte och ej heller någon information utan det var rent hypotetiskt men såklart baserat på hur det brukar se ut i större projekt.

Däremot så stämmer informationen om att man inte kan använda den senaste utvecklingsmjukvaran till äldre FPGA:er, och jag gissar att F-35 har rätt gamla sådana men jag kan han fel.

Problemet ligger mest i att de FPGAer som används ursprungligen inte längre tillverkas utan är ersatta av i princip likadana, men som är tillverkade med modernare metoder. Men man kan inte direkt byta ut dessa utan att det hela måste genomgå en massa tester. Dessa tester behöver egentligen inte ta så lång tid, men det verkar som utvecklingsgrupperna måste fokusera på att få programvaran att fungera, och därför har skjutit upp migreringsprojektet för nya FPGAer. Sen vill man kanske byta till nya kort med fler FPGAer för att få bättre kapacitet och detta finns med bland de uppgraderingar som är tänkta för framtida leveranser.
Citera
2016-02-03, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Lite o/t,

1.a sidan på Jane's, konfirmerar en fortsatt framtid för A-10!
Såg också det. Det är ett exempel på en bra produkt som är i bruk även över sin planerade tid.
Citera
2016-02-03, 13:26
Medlem
Dr.Spins avatar
Hmm, IOC verkar fortfarande inte vara nått enligt amerikanerna själva.

Förutom att vapnen inte går att använda (iaf inte om man vill träffa något) så kan den bara flyga i den begränsade envelopen med mindre än 40% bränsle i tanken (undantaget om de har direktlänk till servicetekniker som övervakar allting på distans). F35B som har förhållandevis liten bränsletank kan dock klara hela den begränsade envelopen vid 50% fyllda tankar.

Den skulle vara hela Block 2B vid IOC men inte ens hälften av det som ska fungera funkar.

Bland de roligaste punkterna är dock dessa tror jag...
Citat:
▪ For the F-35A, the airspeed at which the weapons bay
doors can be open in flight (550 knots or 1.2 Mach)

is less than the maximum aircraft speed allowable
(700 knots or 1.6 Mach). Such a restriction will limit
tactics to employment of weapons at lower speeds and
may create advantages for threat aircraft being pursued
by the F-35A.
Citat:
For the F-35A, the airspeed at which countermeasures
can be used is also less than the maximum speed

allowable, again restricting tactical options in scenarios
where F-35A pilots are conducting defensive maneuvers
Så... all stridssimulering där F35 är ett hot i hastigheter över mach 1,2 kan strykas direkt.

Därtill har den följande begränsningar.
Över 25'000 fot: mach 1.2 (eldgivning), mach 1.6 (teoretisk maxfart utan motmedelsfällning)
Över 15'000 fot: mach 0,96 < 0.99 (i max 10 minuter, beroende på höjd)
Över 5'000 fot: mach 0,85-0,88
Under 5'000 fot: mach 0,76-0,77 (Gripen E ligger här på ca mach 1,2 eller nästan 60% snabbare, misstänker att t.ex Eurofighter eller Rafale är dubbelt så snabba)

EDIT: Det intressantaste måste ju ändå vara att F35 från början var tänkt att använda COTS för att sänka kostnaderna, men istället blir allting nytt från början. -> inget funkar, allting blir dyrare och allting tar längre tid.
Citera
2016-02-03, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Problemet ligger mest i att de FPGAer som används ursprungligen inte längre tillverkas utan är ersatta av i princip likadana, men som är tillverkade med modernare metoder. Men man kan inte direkt byta ut dessa utan att det hela måste genomgå en massa tester. Dessa tester behöver egentligen inte ta så lång tid, men det verkar som utvecklingsgrupperna måste fokusera på att få programvaran att fungera, och därför har skjutit upp migreringsprojektet för nya FPGAer. Sen vill man kanske byta till nya kort med fler FPGAer för att få bättre kapacitet och detta finns med bland de uppgraderingar som är tänkta för framtida leveranser.
Så du menar att jag gissade rätt, eller gissar du också
Citera
2016-02-03, 15:15
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonkabonka
Än så länge har vi sett F-35:
- Flyga
- Starta
- Landa
- Svänga

Vi har inte sett F-35:
- Undvika fientlig jakt
- Avfyra vapen
- Effektivt kommunicera med andra flyg eller plattformar
- Använda den fantastiska hjälmen på ett funktionellt sätt
- Kombinera hög hastighet med vapenlast och kraftiga riktningsändringar

Saker jag vill se, men knappast kommer få se innan vi stöter på utomjordingar:

- F35 baserad och operativ i något kolonialkrig á la Afghanistan
- F35 efter en intensiv vecka, typ 3 uppdrag per dygn och underhåll i fält.
- F35 leverera närunderstöd för egen trupp á la A10.
- F35 besegra upproriska getherdar med Kalasjnikovs genom sina stealth-egenskaper
- US Air Forces budget för första året då F35 helt ersatt F16.
- Antalet F35 som kan anfalla Kina i förhållande till hur många kinesiska mål som behöver slås ut.
- En detaljerad granskning av inkomsterna för LMs lobbyister åren kring beslutet om F35.
- En granskning av hur många flygvapengeneraler som fått jobb inom LM.
Citera
2016-02-03, 17:23
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
F-35 kan bära 2st 907kg bomber (eller 8st SDB) och 2st AMRAAM invändigt,
vilket innebär att den kan slå ut 8st mål i lägen där t.ex. Gripen bara kan slå ut 2 mål
och den kan slå ut 2st mål som t.ex. Gripen inte ens kan verka mot.
Öh.. Som exempel kan Gripen utrustas med 1 st fälltank, 8 SDB, 2 RBS15, 2 Meteor och 2 IRIS-T.

Om du menar att man kan fälla SDB från distans mot mål som Gripen inte kan komma nära så gissar jag att du pratar om mål som skyddas av IADS. Mot dessa mål är SDB tämligen värdelöst iom att SHORAD som inte kan träffa mål som glidflyger ner i underljudsfart saknar förmåga att träffa någonting. Dessa mål skulle kunna träffas av en civilist som kastar handgranater ur ett glidflygplan.

Sedan är F35 inte särskilt osynligt heller. Modern långvågsradar har förmåga att se flygplanet på räckvidder över 100 km även med aktiv störning.

F35 med invändig last kommer aldrig upp i samma räckvidd, hastighet och/eller vapenlast som Gripen E (den minsta konkurrenten). Med de nya prestandasiffrorna så är det snarare så att Det finns betydligt fler mål som Gripen kan träffa medan F35 inte klarar det..
Citera
2016-02-03, 18:35
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Hmm, IOC verkar fortfarande inte vara nått enligt amerikanerna själva.

Förutom att vapnen inte går att använda (iaf inte om man vill träffa något) så kan den bara flyga i den begränsade envelopen med mindre än 40% bränsle i tanken (undantaget om de har direktlänk till servicetekniker som övervakar allting på distans). F35B som har förhållandevis liten bränsletank kan dock klara hela den begränsade envelopen vid 50% fyllda tankar.

Den skulle vara hela Block 2B vid IOC men inte ens hälften av det som ska fungera funkar.

Bland de roligaste punkterna är dock dessa tror jag...

Så... all stridssimulering där F35 är ett hot i hastigheter över mach 1,2 kan strykas direkt.

Därtill har den följande begränsningar.
Över 25'000 fot: mach 1.2 (eldgivning), mach 1.6 (teoretisk maxfart utan motmedelsfällning)
Över 15'000 fot: mach 0,96 < 0.99 (i max 10 minuter, beroende på höjd)
Över 5'000 fot: mach 0,85-0,88
Under 5'000 fot: mach 0,76-0,77 (Gripen E ligger här på ca mach 1,2 eller nästan 60% snabbare, misstänker att t.ex Eurofighter eller Rafale är dubbelt så snabba)

EDIT: Det intressantaste måste ju ändå vara att F35 från början var tänkt att använda COTS för att sänka kostnaderna, men istället blir allting nytt från början. -> inget funkar, allting blir dyrare och allting tar längre tid.

Det finns mer kul i läsningen...

for example:
Weapons bay temperature becomes excessive. Pilots are restricted from keeping the weapons bay doors closed for more than 10 cumulative minutes when flying at airspeeds equal to or greater than 500 knots at altitudes below 5,000 feet; 550 knots at altitudes between 5,000 and 15,000 feet; and 600 knots at altitudes between 15,000 and 25,000 feet.

and:
All variants of the fleet Block 2B aircraft are restricted from exceeding 3 gs in symmetric maneuvers when fully fueled in order to avoid exceeding the allowable pressure in the siphon fuel tanks. The allowable g increases as fuel is consumed.

and:
[on ejection of a typical 74 kg man] the probability of death being 23 percent, and the probability of neck extension (which will result in some level of injury) being 100 percent.

Hey, no problem, if you're in a high speed chase (or chased) at 20,000 feet just remember to open your bay doors after ten minutes, don't try any tight turns, and forget about ejection when you get hit.

Det är möjligt att LM och co lyckas komma igenom sina problem, även om jag inte tror de når hela vägen. För många grundläggande fel...det är där det spricker. Allt är bara en stor work around, en patch. Alla måste hela tiden hålla på med catch up.

Men om man inte kan få en kanon att fungera på B-modellen...förrän 2022 (6 år)...då är det något som är fel. (och det p.g.a. mjukvara?!). Att skriva mjukvara för en kanon tar 5 år?! WTF.
Senast redigerad av Lt.Col.Kilgore 2016-02-03 kl. 18:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in