Citat:
Ursprungligen postat av
pronh
Jeg regner med at du forsto at det ikke var noen sammenligning av epler mot epler, men mer av typen som mange her har drevet med i mange år. Hvor du har tallene dine fra vet jeg ikke, men mine er de som gjelder for LRIP-8.
Total cost for the 43 single-engine, stealthy fighters in LRIP 8, including $500 million for advance procurement, is
$4.7 billion. This does not include the price of the Pratt & Whitney F135 engine, which is purchased under a separate contract. Pratt does not disclose its prices, claiming this is standard process in the competitive engine market, despite being the monopoly engine provider for the F-35.
http://aviationweek.com/defense/pentagon-lockheed-sign-f-35-lrip-8-deal
@Pronh - Jag tycker att ditt svammel om pris och att försöka försvara detta vansinne med det som kommer från LM är lite löjeväckande. Det finns en miljon frågetecken på F35 som ska besvaras som inte behöver besvaras i Gripenfallet.
Däremot kan jag inte se några problem med resonemanget att man köper sig en synergi och politiskt beskydd från USA (vilket oftast är bra). Så geopolitiskt är ni smarta. Det är ju bara det att F35 är designad att hanteras av en supermakt, i stora antal och kommer att passa illa till små flygvapen. Ni har dessutom inga rena "interceptors" kvar. F35 är tämligen oduglig för den saken om den ska upp mot su35 och andra snabba liknande plan.
Jag såg en bild på F35C, som ska utgå från hangarfartyg. Den har lite större vingar. Kan säga att den versionen såg betydligt bättre ut estetiskt än A och B-versionen. De ser ut som...jag vet inte vad...feldesignade pygméer...