Citat:
Ursprungligen postat av
Megaforce
USAF anger 3,8 miljarder som anskaffningskostnad för 26 stycken f-35 under 2015. Det är något mindre än vad brasilien betalar för 36 st gripen. Men då ingår inte de bitarna som simulatorer, stridsstöd etc som är med i Brasilienaffären. Och driftskostnaderna är över huvudtaget inte med då de ännu inte är fullt kända, men initierade bedömare säger att det rör sig om minst 3 gånger högre för f-35 än Gripen och då är inte bränslet inräknat.
Jeg regner med at du forsto at det ikke var noen sammenligning av epler mot epler, men mer av typen som mange her har drevet med i mange år. Hvor du har tallene dine fra vet jeg ikke, men mine er de som gjelder for LRIP-8.
Total cost for the 43 single-engine, stealthy fighters in LRIP 8, including $500 million for advance procurement, is
$4.7 billion. This does not include the price of the Pratt & Whitney F135 engine, which is purchased under a separate contract. Pratt does not disclose its prices, claiming this is standard process in the competitive engine market, despite being the monopoly engine provider for the F-35.
http://aviationweek.com/defense/pentagon-lockheed-sign-f-35-lrip-8-deal