2013-04-01, 13:20
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
Jag undrar hur stor del av F35-budgeten som går till PR av ovanstående typ. Hälften eller mer?

Hur någon på fullt allvar kan föreslå att behålla VTOL-varianten och skrota den markbaserade varianten är för mig obegripligt, men det hänger antagligen på en massa pengar utbetalat till förespråkaren.

F35 ger oss två viktiga läxor som alla kommer att ignorera. För det första är "enhetlighet" mycket sällan en god idé. För det andra behöver försvarsgrenarna renodla sina uppdrag. Marinkåren ska inte tillåtas tro att de kommer sättas in mot annat än tredje rangens motståndare, och att de därför ska ha A1 som flygplan, inte F35.

Precis!

A-versionen är ju den som har bäst prestanda då den är lättare. Om någon version skall skrotas så är det ju B-varianten (STOVL).
Den är tung, dyr och har sämst prestanda. USA borde klara sig fint med A till flygvapnet och C till hangarfartygen. Eftersom ett fulltankat och beväpnat F-35B inte kan lyfta vertikalt så behövs det ju ändå katapult eller rullbana för att få upp skiten.
Och vill dom tvunget ha några stridsflyg med vertikal landningskapacitet så kan dom behålla ett mindre antal Harrier och modernisera dom, alternativt forska fram en mindre och lättare Ospray-variant med jetmotorer.
Citera
2013-04-01, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Precis!

alternativt forska fram en mindre och lättare Ospray-variant med jetmotorer.
Helikoptrar med hastigheter upp mot 500 km finns redan som flygande prototyper.

edit
Jag tror ett helt nytt flygplan som är renodlat för konventionell landning med hangarfartygkapacitet vilket innebär krok och starkare skrov är det bästa för USAF och flottan, ungefär som en stealthvariant av F16.

Marinkåren får som sagt nöjja sig med Harrier och flygunderstöd av övriga vapengrenar.
Senast redigerad av kroppskultur 2013-04-01 kl. 16:58.
Citera
2013-04-01, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Helikoptrar med hastigheter upp mot 500 km finns redan som flygande prototyper.
Vilka då om jag får fråga.
Citera
2013-04-01, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Vilka då om jag får fråga.
Sikorsky X2 max uppnådda hastighet 460 km/h planflykt.
Citera
2013-04-01, 17:06
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Och Westland Lynx har kommit upp i 400.87 kph
http://www.agustawestland.com/news/lynx-world-speed-record-helicopter-restored-25-years

Rätt grym helikopter f.ö http://www.youtube.com/watch?v=wLejE5vfV_o
Citera
2013-04-01, 17:15
Medlem
Citat:
Men mycket fortare än så kommer man nog inte uppnå.
V-22 som exempel kan på högre höjder (4500 m) flyga med last i 560 km/h.
Få helikoptrar har en marschfart som överstiger 350 km/h.
Citera
2013-04-01, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Och Westland Lynx har kommit upp i 400.87 kph
http://www.agustawestland.com/news/lynx-world-speed-record-helicopter-restored-25-years

Rätt grym helikopter f.ö http://www.youtube.com/watch?v=wLejE5vfV_o
Imponerande men jag tror att konventionellla helikoptrar får svårt att operera i dessa hastigheter, nya koncpet som X2 och Eurocopter X3 tror jag däremot kan göra det.
Citera
2013-04-01, 17:16
Medlem
Citat:
Marinkåren får som sagt nöjja sig med Harrier och flygunderstöd av övriga vapengrenar.
USMC kommer även att ha F-35C.
Citera
2013-04-01, 17:18
Medlem
Citat:
Men mycket fortare än så kommer man nog inte uppnå.
V-22 som exempel kan på högre höjder (4500 m) flyga med last i 560 km/h.
Få helikoptrar har en marschfart som överstiger 350 km/h.
Nu ja men X2 skiljer sig ju markant från vanliga helikoptrar då den har en påskjutande propeller, jag tror mer på det konceptet än tilltande propellrar som kräver mycket vikt och har visats sig farliga med många tillbud.

Om senare prototyper kan få bärande vingar kommer allt bli annorlunda.
Citera
2013-04-01, 17:25
Medlem
Citat:
Nu ja men X2 skiljer sig ju markant från vanliga helikoptrar då den har en påskjutande propeller, jag tror mer på det konceptet än tilltande propellrar som kräver mycket vikt och har visats sig farliga med många tillbud.

Om senare prototyper kan få bärande vingar kommer allt bli annorlunda.
V-22 hade främst problem i början av projektet, nu flygs det en hel del med få tillbud.

Sikorsky X2 är nedlagt, och har istället utvecklats till den långsammare S-97 Raider, en lätt attack/spaningshelikopter som ska tävla i upphandlingen om en ersättare till OH-58 Kiowa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_S-97_Raider
Citera
2013-04-01, 17:46
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Precis!

A-versionen är ju den som har bäst prestanda då den är lättare. Om någon version skall skrotas så är det ju B-varianten (STOVL).
Den är tung, dyr och har sämst prestanda. USA borde klara sig fint med A till flygvapnet och C till hangarfartygen. Eftersom ett fulltankat och beväpnat F-35B inte kan lyfta vertikalt så behövs det ju ändå katapult eller rullbana för att få upp skiten.
Och vill dom tvunget ha några stridsflyg med vertikal landningskapacitet så kan dom behålla ett mindre antal Harrier och modernisera dom, alternativt forska fram en mindre och lättare Ospray-variant med jetmotorer.
Egentligen så räcker ju C-varianten då den ger allt som man får med A fast längre räckvidd och fortsatt mediokra flygegenskaper. Stealth + räckvidd är ju som bekant det enda som F35 faktisk har att komma med och F35C verkar vara strået vassare på iaf en av delarna.
Citera
2013-04-01, 18:09
Medlem
Citat:
V-22 hade främst problem i början av projektet, nu flygs det en hel del med få tillbud.

Sikorsky X2 är nedlagt, och har istället utvecklats till den långsammare S-97 Raider, en lätt attack/spaningshelikopter som ska tävla i upphandlingen om en ersättare till OH-58 Kiowa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_S-97_Raider
Nu handlar det om själva konceptet med en lyftande rotor och en påskjutande propeller som både eurocopter och sikorsky anammat, det kommer inte sluta med Raider och raidern kommer nog få fler användningsområden än Kiowan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in