Citat:
Jag har specat ganska ordentligt så jag trodde inte du skulle kunna missuppfatta det. >2200 stämmer väl överens med mina angivna siffror (och deagles, och wikipedias) på 2220km. Avrundat till två värdesiffror är det dock fortfarande 2200km som jag använt som närmevärde då det är vad SAAB använder i sin marknadsföring. 2200 gäller för F35A, för B och C varianterna är det andra siffror som gäller (som även dessa är specade i förra inlägget).
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Och fortfarande så anger SAAB Gripen NG:s 1300km-räckvidd vid jaktlast
med yttre bränsletankar, och med yttre bränsletankar är NG fortfarande
oförmögen till supercruise.
Vad gäller F-35:ans räckvidd så anges den inte till 2200km, utan till >2200km.
med yttre bränsletankar, och med yttre bränsletankar är NG fortfarande
oförmögen till supercruise.
Vad gäller F-35:ans räckvidd så anges den inte till 2200km, utan till >2200km.
Gripens 2500km är dessutom mer än F35 klarar i A och B-varianterna och de 1300km som du hänvisar till är egentligen närmare >3100km (T&R+>500km).
Citat:
Fast bevisligen är det ju inte så när man tittar hur mycket längre F35 kommer med fälltankar osv. beroende på vad man vill uppnå så får man olika resultat.
Vidare så innebär F-35:ans möjlighet till invändig vapenlast
och dess större storlek att dess övertag i räckvidd ökar
ju mera vapen man hänger på de båda flygplanen.
och dess större storlek att dess övertag i räckvidd ökar
ju mera vapen man hänger på de båda flygplanen.
Ja, F35 är större och kan bära fler vapen hängande. Om F35A ökar mängden bränsle med 18% så når den 8% längre. Dvs F35 som max kan bära två fälltankar kan inte flyga längre än 2590km utan lufttankning mot Gripens 4075. Tvärt om ökar snarare Gripens övertag i räckvidd och flygtid ju mer man hänger på den. Fortfarande är Gripen med hängande last (6 robotar) mycket snabbare än F35A och har likvärdig eller längre räckvidd (utan fälltankar).
Det man inte får glömma är att det är olika typer av flygplan som är olika stora (F35A (minstingen) väger ca dubbelt så mycket som Gripen NG). Självklart kommer den kunna bära mer last precis som en buss kan bära fler folk en Audi A6.
F35 kallas dock för just F35 och inte FA35. Och i F-rollen är den undermålig med alla sätt att mäta förutom scenario kemikaze-BVR.
Citat:
Och vi pratar om det i A2A-rollen. Inte vem som med A2G-vapen är den bästa fightern då det är en efterbliven jämförelse, lite som att fråga vilken bergsklättrare med simfötter och HAZMAT-dräkt är bäst på att köra bil?
Och varför skulle man bara jämföra kärrorna i jaktrollen?
Vi pratar trots allt om JAS 39 Gripen vs. JSF.
Inte J39 Gripen vs. JF.
Vi pratar trots allt om JAS 39 Gripen vs. JSF.
Inte J39 Gripen vs. JF.
Jag har nu varit snäll och i vanlig ordning presenterat källor som styrker det jag påstår, jag har svarat på det du har skrivit och pedagogiskt visat var du har fel. Kan vi nu gå vidare utan breddning av ämnet och OT? Tråden handlar om F35
Vi kan även kika på A2G-biten men då är det den som ska jämföras och inte A2A-rollen med utrustning för A2G.