2012-05-15, 11:00
Medlem
Senaste numret av AFM sågar B-kärran i Royal Navys tjänst.

Klen räckvidd och vapenlast. Kan inte hovra med tung vapenlast..
Senast redigerad av Macke85 2012-05-15 kl. 11:02.
Citera
2012-05-15, 11:32
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mein Teil
@Dr Spin, jag tror att du överdriver en del om hur enkelriktat det skulle bli men jag håller med om att F-35 ser ut att bli en återvändsgränd ungefär som tung kavalleri under 1600-talet (oavsett om de var bäst eller inte så var de för dyra i förhållande till konkurrerande vapensystem)
Det är fullt möjligt. Jag har tidigare försökt rada upp situationer där F35 har en fördel och hur det potentiellt kan falla ut. Det vi vet är att nyare Flankers har världens kraftfullaste störsändare + bakåtseende radar som också stör. Vi vet även att en modernare Su27 är totalt överlägsen i en dog fight jämför med F35. Skillnaden är större än Me262 vs Spitfire...

Så per F35 har de 4-6 försök på sig att få ner en Su27, Su27orna kommer vara numerärt överlägsna med en faktor om minst två och störsändningarna kommer göra det mycket svårt att få robotarna att träffa. Som jag nämnde innan så träffade AIM120 i ca 45% av fallen mot flyg utan varnare, motmedel etc. I det enda fall som finns av en Flanker som manövrerat så misslyckades de att skjuta ner den efter att ha avfyrat 3 st Amraams, trots att Flankern blev träffad. (RAND-rapporten, kan ha varit en mig29)

Om Flankerplanen överlever de initiala robotarna så kommer det bli en repetition av luftstriderna Me262 vs Spitfire... fast med större överlägsenhet för lag röd.
Citera
2012-05-15, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Precis, den tid då dog fights inte kommer finnas...

Men jag är faktiskt intresserad av det scenariot. Hur gör man när fienden har så många och kraftiga störsändare ute att den lilla sökaren i roboten villas bort gång på gång? Vad gör man när robotarna inte vill träffa mer än var tionde gång?

Då handlar det ju om att ha flest robotar per plan med varierade sökare samt om att vara den mest agila och stryktåliga dog fightern. (Indierna bevisade ju detta under Red Flag där ingen lyckades få låsning ens från egna flygplansradarn... hur ska då roboten klara det?)

Och vad gör en F-35 år 2030 mot 20 UAV där varje UAV har två robotar och har samma flygförmåga som vilket jaktplan som helst?

Vi kan nog anta att priset för flygplansteknik i ett mittensegment kommer bli oerhört billigt i framtiden. Off the shelf i stora volymer. Avancerade automatiserade förare (jaktförmåga) styrt från övervakare från markkontroll med informationsmatning från datalänkar från stationer på marken, i havet och i luften.

Inte like bra som tekniken i framkant, men vem behöver det när man kan få 20 för samma pris helt förarlöst.

En sidan förlorar handbyggda, handputsade "stealth"-farkoster med välutbildade förare och den andra sidan förlorar förarlösa massproducerade mini-flygplan.

Den senaste gissningen när F-35 kommer i bruk är 2019. 2030 är bara 11 år in på driftstiden vilket är kort för ett flygplan. Gå tillbaka 11 år från idag och vi hamnar 2001 och titta på vad som hänt sedan dess. Denna förändringstakt kommer bara att öka. Är sådana UAV:er en realitet år 2030?

Jag tror att F-35 är en extremt dyr återvändsgränd.

Edit: Korrekt är att gå tillbaka 18 år från idag, till 1994. Tiden när internet kom till.
Senast redigerad av mrpreben 2012-05-15 kl. 20:10.
Citera
2012-05-15, 21:57
Medlem
Jag måste säga att jag köper argumenten dr.spin, jag tror även att US defense är helt medvetna om problemet. Men utåt måste man hålla masken. F-35 riskerar att bli en episkt misslyckad försäljningshistoria. Fan tom. de egna leden ifrågasätter anskaffandet. Några köper man, men F-15 silenteagle kommer att få försäljningsframgång i US.

Edit
@mrpreben:
Jag ifrågasätter starkt siffrorna, så billiga är inte jaktdrönare i drift. Max halva driftskostnaden, var fick du siffran en tjugondedel ifrån?
Senast redigerad av scheele 2012-05-15 kl. 22:02.
Citera
2012-05-15, 22:39
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Jag blir förvirrad. Går britterna tillbaka till den halvt impotenta F-35B eftersom det kostar för mycket att installera katapult på deras nya hangarfartyg..

Eller vad händer?

Det var tydligen för dyrt att få plats med C kärrorna, vilket väl får tolkas som att modifieringen för katapult tar för stor plats. Tror jag, future carrier är ett större mysterium än Peter Jhide för mig.
Citera
2012-05-15, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
@mrpreben:
Jag ifrågasätter starkt siffrorna, så billiga är inte jaktdrönare i drift. Max halva driftskostnaden, var fick du siffran en tjugondedel ifrån?

En ren gissning om hur världen ser ut 2030. Men visst 20 var en överdrift.
Citera
2012-05-27, 00:12
Medlem
såg denna då jag satt och surfade, men det är väl rätt så känt att fler länder försöker dra sig ur

http://www.guardian.co.uk/uk/2012/mar/01/uk-aircraft-carrier-us-strike-fighter
Citera
2012-05-30, 17:14
Medlem
Dr.Spins avatar
http://www.cbc.ca/news/politics/story/2012/05/04/pol-the-house-alan-williams-f35.html
Citat:
The government not only misled Canadians regarding the costs of the F-35 but the procurement process was "manipulated" to achieve the government's objective, says a retired bureaucrat who has penned a new book titled Canada, Democracy and the F-35, which is due out on Monday.

In his new book, Alan Williams, the former assistant deputy minister (Material) for National Defence who signed Canada into the second phase of the F-35 program in 2002, challenges various government assertions surrounding the F-35 and details how the procurement process was rigged in favour of the F-35 deal.
...ouch. Ett nytt Norge alltså. 2 av 9 eller >22% av de inblandade parterna har nu kommit ut med fingrarna i kakburken med bevisat riggade upphandlingar. Även USA anklagas för detta (fast utan konkreta bevis mer än att Lockheed Martin tog fram båda alternativen vid upphandlingen...).

Hur många skandaler kan ett projekt som detta överleva innan man lägger ner?
Citera
2012-05-30, 17:20
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
http://www.cbc.ca/news/politics/story/2012/05/04/pol-the-house-alan-williams-f35.html
...ouch. Ett nytt Norge alltså. 2 av 9 eller >22% av de inblandade parterna har nu kommit ut med fingrarna i kakburken med bevisat riggade upphandlingar. Även USA anklagas för detta (fast utan konkreta bevis mer än att Lockheed Martin tog fram båda alternativen vid upphandlingen...).

Hur många skandaler kan ett projekt som detta överleva innan man lägger ner?

Skön titel han har: f.d assisterande biträdande minister för en del av någonting...
Citera
2012-06-11, 12:07
Medlem
Megaforces avatar
Eftersom leveranserna av F-35 sannolikt dröjer så vill Norge ha lite mer stöd från övriga norden för patrullering mm över Island:

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.973145-nordiskt-forsvarssamarbete-om-island

Sverige kan välj skicka några av lansenplanen från veteranflyget kanske..
Citera
2012-06-11, 14:13
Medlem
Dr.Spins avatar
F35 i Kanada ser ut att gå trögare och trögare...
Citat:
The F-35s may be overpriced, had no oversight, and the process to acquire them might have ignored every procurement rule in the Department of National Defence, but at least the photo op announcing them only cost $47,000.
http://www.care2.com/causes/overpriced-canadian-jets-get-overpriced-press-conference.html#ixzz1xU8CRtjt
47'000 $ för att ta lite foton gör ju projektet ännu mer poppis, detta trots att LM inte hade något med fotosessionen att göra.

Korea är lite putta också... Med F15SE och EF2000 får de flyga fritt inför upphandlingen, med F35 får de titta på någon annan som flyger och testa simulatorn...
http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Frg.ru %2F2012%2F06%2F08%2Ff35-site-anons.html
Själv håller jag tummarna för F15SE som är en helt fenomenal maskin och som ironiskt nog är budgetalternativet i upphandlingen.

Italien shows some balls:
Citat:
Among the proposals of the campaign is cutting 10 billion in three years of military expenditure, the reduction from 120 thousand in the organic 190mila Armed Forces, the cancellation of the construction and acquisition of the F35 fighter.
Förvisso bara ett av förslagen, kanske kommer de kika på F15SE istället?
http://www.vita.it/news/view/120806

USA:
http://in.reuters.com/article/2012/06/08/lockheed-fighter-idINL1E8H8GO520120608
För mycket slöseri med resurser, leveransproblem efter att ett par tusen arbetare gått i strejk, prestandaproblem, kvalitétsproblem, risk för skenande kostnader... IGEN.
Citera
2012-06-11, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Det var tydligen för dyrt att få plats med C kärrorna, vilket väl får tolkas som att modifieringen för katapult tar för stor plats. Tror jag, future carrier är ett större mysterium än Peter Jhide för mig.

Vilken sörja för britterna..

Hur de än gör blir det inte bra och det kommer att kosta en massa miljarder..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in