Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
So? Gripen NG, Rafale, Su35, F35 mfl har det. En del ryska flygplan har bakåtseende radar medan de övriga nöjer sig med IRST-bakåt.
Och USA använder inte Gripen NG, Rafale, Su-35 eller för den delen F-35 på aktiva förband.
Citat:
Se det som ett försök till ironi/aspergertest. Ett flygplan som kommer ut 2007 bör ha lite nyare teknik kan man ju tycka... iaf om det marknadsförs som superavancerat med smarta system. Att välja RISC-arkitektur är ett sundhetstecken men det är en annan diskuss. Problemet de har du är att det inte längre går att få tag på i960-processorn.
Alla flygplan använder den elektronik som fanns tillgänglig när man frös konstruktionen.
Datorerna på F-15C är t.ex. rena stenåldern jämfört med vad som finns på F-22
och just datorernas begränsade kapacitet på F-15C är anledningen till
att de inte kan använda markmålsvapen.
Vad gäller elektronik så handlar det inte heller bara om prestanda,
utan även om extremt höga krav på tillförlitlighet.
I fallet F-22 så handlade det således om att under mitten av 1990-talet
välja elektronik som dels gav bra prestanda, men f.f.a. extremt hög tillförlitlighet.
Citat:
F22 är som jag redan skrivit ett i grunden bra flygplan. Handikappet är dock avsaknad av IRST. Manövermässigt är det fenomenalt. Men du kan uppnå samma stealtheffekt genom att ha tillräckligt bra sensorer som varnar i tid för ett fientligt flygplan om inte RCS:en är alldeles för hög.
Nej, bättre sensorer gör inte ett dugg för att minska IR och radarsignatur,
och därmed minska risken för upptäckt frånn AEW, markbaserad spaningsradar, jaktflyg
och luftvärnsradar, eller för den delen minska risken att bli träffad av robotar med radar eller IR-målsökare.
Citat:
Om du utrustar t.ex. en MIG21 med tillräckligt bra sensorer (som kan 3D-tagga sändare), bättre avionik (360 graders IRST bla), bättre kommunikationssystem och viss signaturdämpning så har du ett flygplan som slår F35 i de flesta situationerna och i en hel del fall även en F22. Det handlar om att nå samma resultat/fylla en funktion och inte om att jämföra hur många bomber av typ A man kan bära i vilken hastighet.
Bortsett då från att dessa sensorer inte får plats i ett så litet skrov, bortsett från att MiG-21
inte kan generera tillräcklig ström till sensorerna eller för den delen kyla bort överskottsvärmen
och bortsett från att startsträckan skulle ta kärran oroväckande nära
kanten på betongbanan innan hjulen lättar.
Det sistnämnda vore dock ett mindre problem, då allt skrov som du vill skohorna in i detta lilla skrov,
(på bekostnad av den redan från början lilla bränslemängden)
skulle ge kärran en taktisk aktionsradie till banänden och tillbaka.
Citat:
Vill du ha luftherravälde så behöver du vapen i luften. Varje Mig21 skulle ha tillräcklig vapenlast för att kunna ta hand om 1-2 F22

r.
Och en karolinersoldat skulle ha eldkraft nog att hantera tiotals moderna skyttesoldater...
Citat:
Genom att undvika upptäckt/upptäcka F22:an först så har du ett system som per plan ger bättre kontroll av luftrummet med en Mig21.
Borrtsett från att F-22:an med sina vida överlägsna sensorer och smygegenskaper
kommer att upptäcka fienden först.
Citat:
Personligen hade jag dock valt ett mer manöverdugligt flygplan, t.ex. eurocanarderna av gen 4+. I fallet F35 så har Mig21 betydligt mindre IR-signatur och har i alla vinklar utom framifrån med egen radar påslagen en fördel i duell. En MIG21 utanför radarkonen på en F35 hittar F35-an först.
Om det inte vore att MiG-21 har en motor med mycket lägre verkningsgrad
och att F-35 har världens mest avancerade IRST-system.
Citat:
Så i vilket fall är funktionen som F22 eller F35 erbjuder bättre än t.ex. Mig21 med alla nämnda åtgärder? Bombning? Jakt? Spaning? I attack och spaningsrollen förstår jag signaturdämpningens syfte men i jaktrollen är betydelsen mindre.
Därför att en F-35 kommer att flyga i cirklar runt en MiG-21 med de sensorer som du fantiserar
om att MiG-21 skulle kunna bära och eftersom F-35 kaan flyga mycket, mycket längre,
med myckket, myccket mera vapen.
Citat:
Vad ger F22/F35 för fördelar mot Gripen NG, Rafale eller EF2000? (Räknat per krona och i valfritt syfte)
Smygegenskaper och vapenlast.
Citat:
Men mot moderna flyg så blir avstånden ändå tillräckliga för att passiva system ska vara avgörande och där har F35 ett handikapp.
Om det nu inte vore för att F-35 har världens mest kapabla IRST-system.
Citat:
Spelar fortfarande bara roll mot markradar och andra radarbaserade system. Mot IR är stealth ofta dåligt då färgen absorberar fotoner vilket gör kroppen varmare. Med tanke på vilka avstånd det rör sig om så bör man fundera på nyttan.
Nej, smygegenskaper ger en fördel mot alla radar och IR-baserade system.
Både mot spaningssensorer och mot målsökare.
Citat:
1 Bra sensorer ger samma stealtheffekt som att förlita sig enbart på låg RCS. (Dvs du ser fienden först utan att avslöja dig)
Om det inte vore för att bättre sensorer inte gör ett dugg för att minska IR och radarsignatur,
och därmed minska risken för upptäckt frånn AEW, markbaserad spaningsradar,
jaktflyg och luftvärnsradar, eller för den delen minska risken att bli träffad av robotar
med radar eller IR-målsökare, samt att samma sensorer kan bäras
av flygplan med smygegenskaper.
Citat:
2 Radarabsorberande material blir varmare, dålig aerodynamisk formgivning ökar friktionen vilket leder till högre värme.
Absorberad energi från radar en fullkomligt försumbart i sammanhanget,
jämfört med den enorma mängd värme som kommer från egna sensorer,
motorer, samt friktion från skrov och utvändig vapenlast.
I flygplan med smygegenskaper försöket man dock minska signaturen från de värsta
IR-signaturskällorna, t.ex. som i F-22, men avskärmade motorer,
kylda vingframkanter och vätskekyld radar
(kommer inte ihåg ifall de dumpar överskottsvärmen från radarn in i luftintaget eller bränsletankarna.)
Citat:
IRST är inte byggt på ett sätt utan det finns flera olika. Vissa använder vidvinkellins och andra använder snabba sökarhuvuden och vissa system kompenserar bristerna i synfältet med flera kameror.
Och vill man se föremål på långt avstånd så krävs ett snävt synfält.
Citat:
För att upptäcka och korrekt identifiera ett flygplan behövs en upplösning på 6 pixlar i bredd enligt FOI. Att förbättra upplösningen i IR-kameror görs ständigt och de blir mindre hela tiden. Med tanke på hur begränsad radartäckning F22 och F35 har så borde det vara självklart att ha ett bra IR-system som i duellsituation planen emellan har överlägsen räckvidd mot en radar.
För F-22 så har ytterliga radarantenner varit inplanerade
och F-35 har som jag redan nämnt världens mest kapabla IRST-system
och IR-sensorer som täcker hela hemisfären.
Citat:
Jag får en känsla av att du aldrig använt försvarets undermånliga värmekamera (handburna varianten) som ganska tydligt ger en känsla av hur fort man med värmekamera kan söka av ett område. IR är snabbt och upplösningen/bildkvalitén förbättras hela tiden.
Jo tack, jag har använt IRV både på Strf 9040,
både gamla och nya IRV-siktet till Rb56, samt handhållen IRV.
Och det är en enorm skillnad mellan att upptäcka ett mål på någon kilometer
och att upptäcka det på många mils håll.
Särskilt om vädret inte är tillfyllest.
Jag har varit med om väder där IRV inte ens fungerade på 100m,
samtidigt som målet kunde ses med blotta ögat.
Och allt mindre elekronik gör inte ett dugg åt de fundamentala begränsningarna
och fysiska lagarna som styr optikens möjligheter.
Det är knappast en slump att t.ex. F-14 behöll sitt optiska (inom det visuella spektrat)
siktessystem, när de fick ett mycket modernare IRST-system.
Det gamla systemet gav nämligen mycket bättre upplösning.