2011-08-27, 23:38
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Du väljer att läsa det du vill....

Klockfrekvensen ligger på 60 Mhz ( men där vissa delar i systemet använder 120-240 Mhz).

D96/MACS har även 64 MB RAM och 320 MB hårddisk.
Hittade mina siffror här: http://www.airpower.at/news02/nfg_vergleich/avionic.htm gällande hastigheten, men även här: http://www.x-plane.org/home/urf/aviation/gripen/gripen-network.html

Citat:
Prozessoren: SDS 80 mit D96/MACS Prozessoren (3 x paralell 266 MHz PowerPC)
Citat:
The MACS has three 266 MHz PowerPC processors working in parallell, 160 MB disk (extensible to 320 MB), 32 MB PROM and 64 MB RAM. Mass 13.5 kg...
...All computations are performed in pipelined runbursts, which are governed by a central 60Hz clock, which is the basic frequency, although some processes are run 120 to 240 times per second and less demanding ones can be run 15, 8, 4 or 1 times per second and some in the background. The FCS executes processes for all runburst frequencies and in the background continously.
Dvs propparna kör på 266Mhz i klockfrekvens. Vill du få svar på vad ovanstående betyder så kan du ställa frågan i rätt forum. Ang att det instruktionerna kommer i frekvenser på 60Hz betyder inte mer än att det skickas batchar med instruktioner klumpvis var 1/60dels sekund om jag uppfattat det korrekt.

Var har du letat för att komma fram till att det står 60Mhz och inte 60hz? Eller skit samma, jag kommer väl få ett skitsvar som vanligt. Eller källhänvisa 4 once.

EDIT: Ang att läsa det man vill... är det inte ditt expertisområde? Försök minnas debatten om FADEC och namnen på RM12A och B-familjen...
Senast redigerad av Dr.Spin 2011-08-27 kl. 23:49.
Citera
2011-08-27, 23:47
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Hittade mina siffror här: http://www.airpower.at/news02/nfg_vergleich/avionic.htm gällande hastigheten, men även här: http://www.x-plane.org/home/urf/aviation/gripen/gripen-network.html

Dvs propparna kör på 266Mhz i klockfrekvens. Vill du få svar på vad ovanstående betyder så kan du ställa frågan i rätt forum.

Var har du letat för att komma fram till att det står 60Mhz och inte 60hz? Eller skit samma, jag kommer väl få ett skitsvar som vanligt. Eller källhänvisa 4 once.
Enligt din källa så är klockfrekvensen 60 ( står Hertz, men givetvis menar man Mega).

Du startar diskussionen med att F-22 använder gamla processorer med en klockfrekvens på 100 Megahertz ( enligt dig), och så visar det sig att Gripen har en klockfrekvens på 60 Mhz ( enligt din källa).

Att militära system i de flesta fall har äldre processorer/elektronik än vad som används civilt, beror på att det tar många år att utveckla de militära vapensystemen.

Som ett exempel så lade Intel ner tillverkningen av sin 486 processor 2007.

Edit: tillverkaren av RM12 använder fortfarande bara en huvudbeteckning på sin motor, sedan att du har personangrepp riktat mot mig i din signatur är din sak.
Senast redigerad av krokodil 2011-08-27 kl. 23:49.
Citera
2011-08-27, 23:57
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Enligt din källa så är klockfrekvensen 60 ( står Hertz, men givetvis menar man Mega).

Du startar diskussionen med att F-22 använder gamla processorer med en klockfrekvens på 100 Megahertz ( enligt dig), och så visar det sig att Gripen har en klockfrekvens på 60 Mhz ( enligt din källa).

Att militära system i de flesta fall har äldre processorer/elektronik än vad som används civilt, beror på att det tar många år att utveckla de militära vapensystemen.

Som ett exempel så lade Intel ner tillverkningen av sin 486 processor 2007.
Du har återigen bevisat att min signatur är korrekt. I Techworld skriver de följande.
Citat:
Ursprungligen postat av http://techworld.idg.se/polopoly_fs/1.174315.1252453876!jas-gripen.pdf
Alla beräkningar körs i runburstar med olika tidsintervall (frekvenser) med en grundfrekvens på 60 Hertz (eller i vissa fall 120-240 Hertz). De processer som kräver snabb respons exekveras alltså 30-60 gånger per sekund, medan mindre krävande processer kan köras 15, 8, 4 eller 1 gång per sekund
Dvs de förklarar för dig att det är Hertz som avses hela 4 gånger. Är du efterbliven som inte kan läsa det?

Runbursts innebär att det är frekvensen på hur ofta beräkningar skickas, dvs hur ofta instruktionerna ska beräknas av processorerna. Du kan antingen erkänna direkt att du i vanlig ordning hade fel (då tar jag bort min signatur iom att du kan erkänna misstag). Tills dess så stämmer den och kommer stå kvar.

EDIT: Techworld förklarar det för dig fem gånger.
Citat:
All datatrafik i hela flygplanet synkroniseras därför med hjälp av en central klocka på 60 Hertz.
Senast redigerad av Dr.Spin 2011-08-28 kl. 00:00.
Citera
2011-08-28, 00:02
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
So? Gripen NG, Rafale, Su35, F35 mfl har det. En del ryska flygplan har bakåtseende radar medan de övriga nöjer sig med IRST-bakåt.

Och USA använder inte Gripen NG, Rafale, Su-35 eller för den delen F-35 på aktiva förband.

Citat:
Se det som ett försök till ironi/aspergertest. Ett flygplan som kommer ut 2007 bör ha lite nyare teknik kan man ju tycka... iaf om det marknadsförs som superavancerat med smarta system. Att välja RISC-arkitektur är ett sundhetstecken men det är en annan diskuss. Problemet de har du är att det inte längre går att få tag på i960-processorn.

Alla flygplan använder den elektronik som fanns tillgänglig när man frös konstruktionen.
Datorerna på F-15C är t.ex. rena stenåldern jämfört med vad som finns på F-22
och just datorernas begränsade kapacitet på F-15C är anledningen till
att de inte kan använda markmålsvapen.

Vad gäller elektronik så handlar det inte heller bara om prestanda,
utan även om extremt höga krav på tillförlitlighet.

I fallet F-22 så handlade det således om att under mitten av 1990-talet
välja elektronik som dels gav bra prestanda, men f.f.a. extremt hög tillförlitlighet.

Citat:
F22 är som jag redan skrivit ett i grunden bra flygplan. Handikappet är dock avsaknad av IRST. Manövermässigt är det fenomenalt. Men du kan uppnå samma stealtheffekt genom att ha tillräckligt bra sensorer som varnar i tid för ett fientligt flygplan om inte RCS:en är alldeles för hög.

Nej, bättre sensorer gör inte ett dugg för att minska IR och radarsignatur,
och därmed minska risken för upptäckt frånn AEW, markbaserad spaningsradar, jaktflyg
och luftvärnsradar, eller för den delen minska risken att bli träffad av robotar med radar eller IR-målsökare.

Citat:
Om du utrustar t.ex. en MIG21 med tillräckligt bra sensorer (som kan 3D-tagga sändare), bättre avionik (360 graders IRST bla), bättre kommunikationssystem och viss signaturdämpning så har du ett flygplan som slår F35 i de flesta situationerna och i en hel del fall även en F22. Det handlar om att nå samma resultat/fylla en funktion och inte om att jämföra hur många bomber av typ A man kan bära i vilken hastighet.

Bortsett då från att dessa sensorer inte får plats i ett så litet skrov, bortsett från att MiG-21
inte kan generera tillräcklig ström till sensorerna eller för den delen kyla bort överskottsvärmen
och bortsett från att startsträckan skulle ta kärran oroväckande nära
kanten på betongbanan innan hjulen lättar.

Det sistnämnda vore dock ett mindre problem, då allt skrov som du vill skohorna in i detta lilla skrov,
(på bekostnad av den redan från början lilla bränslemängden)
skulle ge kärran en taktisk aktionsradie till banänden och tillbaka.

Citat:
Vill du ha luftherravälde så behöver du vapen i luften. Varje Mig21 skulle ha tillräcklig vapenlast för att kunna ta hand om 1-2 F22r.

Och en karolinersoldat skulle ha eldkraft nog att hantera tiotals moderna skyttesoldater...

Citat:
Genom att undvika upptäckt/upptäcka F22:an först så har du ett system som per plan ger bättre kontroll av luftrummet med en Mig21.

Borrtsett från att F-22:an med sina vida överlägsna sensorer och smygegenskaper
kommer att upptäcka fienden först.

Citat:
Personligen hade jag dock valt ett mer manöverdugligt flygplan, t.ex. eurocanarderna av gen 4+. I fallet F35 så har Mig21 betydligt mindre IR-signatur och har i alla vinklar utom framifrån med egen radar påslagen en fördel i duell. En MIG21 utanför radarkonen på en F35 hittar F35-an först.

Om det inte vore att MiG-21 har en motor med mycket lägre verkningsgrad
och att F-35 har världens mest avancerade IRST-system.

Citat:
Så i vilket fall är funktionen som F22 eller F35 erbjuder bättre än t.ex. Mig21 med alla nämnda åtgärder? Bombning? Jakt? Spaning? I attack och spaningsrollen förstår jag signaturdämpningens syfte men i jaktrollen är betydelsen mindre.

Därför att en F-35 kommer att flyga i cirklar runt en MiG-21 med de sensorer som du fantiserar
om att MiG-21 skulle kunna bära och eftersom F-35 kaan flyga mycket, mycket längre,
med myckket, myccket mera vapen.

Citat:
Vad ger F22/F35 för fördelar mot Gripen NG, Rafale eller EF2000? (Räknat per krona och i valfritt syfte)

Smygegenskaper och vapenlast.

Citat:
Men mot moderna flyg så blir avstånden ändå tillräckliga för att passiva system ska vara avgörande och där har F35 ett handikapp.

Om det nu inte vore för att F-35 har världens mest kapabla IRST-system.

Citat:
Spelar fortfarande bara roll mot markradar och andra radarbaserade system. Mot IR är stealth ofta dåligt då färgen absorberar fotoner vilket gör kroppen varmare. Med tanke på vilka avstånd det rör sig om så bör man fundera på nyttan.

Nej, smygegenskaper ger en fördel mot alla radar och IR-baserade system.
Både mot spaningssensorer och mot målsökare.

Citat:
1 Bra sensorer ger samma stealtheffekt som att förlita sig enbart på låg RCS. (Dvs du ser fienden först utan att avslöja dig)

Om det inte vore för att bättre sensorer inte gör ett dugg för att minska IR och radarsignatur,
och därmed minska risken för upptäckt frånn AEW, markbaserad spaningsradar,
jaktflyg och luftvärnsradar, eller för den delen minska risken att bli träffad av robotar
med radar eller IR-målsökare, samt att samma sensorer kan bäras
av flygplan med smygegenskaper.

Citat:
2 Radarabsorberande material blir varmare, dålig aerodynamisk formgivning ökar friktionen vilket leder till högre värme.

Absorberad energi från radar en fullkomligt försumbart i sammanhanget,
jämfört med den enorma mängd värme som kommer från egna sensorer,
motorer, samt friktion från skrov och utvändig vapenlast.

I flygplan med smygegenskaper försöket man dock minska signaturen från de värsta
IR-signaturskällorna, t.ex. som i F-22, men avskärmade motorer,
kylda vingframkanter och vätskekyld radar
(kommer inte ihåg ifall de dumpar överskottsvärmen från radarn in i luftintaget eller bränsletankarna.)

Citat:
IRST är inte byggt på ett sätt utan det finns flera olika. Vissa använder vidvinkellins och andra använder snabba sökarhuvuden och vissa system kompenserar bristerna i synfältet med flera kameror.

Och vill man se föremål på långt avstånd så krävs ett snävt synfält.

Citat:
För att upptäcka och korrekt identifiera ett flygplan behövs en upplösning på 6 pixlar i bredd enligt FOI. Att förbättra upplösningen i IR-kameror görs ständigt och de blir mindre hela tiden. Med tanke på hur begränsad radartäckning F22 och F35 har så borde det vara självklart att ha ett bra IR-system som i duellsituation planen emellan har överlägsen räckvidd mot en radar.

För F-22 så har ytterliga radarantenner varit inplanerade
och F-35 har som jag redan nämnt världens mest kapabla IRST-system
och IR-sensorer som täcker hela hemisfären.

Citat:
Jag får en känsla av att du aldrig använt försvarets undermånliga värmekamera (handburna varianten) som ganska tydligt ger en känsla av hur fort man med värmekamera kan söka av ett område. IR är snabbt och upplösningen/bildkvalitén förbättras hela tiden.

Jo tack, jag har använt IRV både på Strf 9040,
både gamla och nya IRV-siktet till Rb56, samt handhållen IRV.
Och det är en enorm skillnad mellan att upptäcka ett mål på någon kilometer
och att upptäcka det på många mils håll.
Särskilt om vädret inte är tillfyllest.

Jag har varit med om väder där IRV inte ens fungerade på 100m,
samtidigt som målet kunde ses med blotta ögat.

Och allt mindre elekronik gör inte ett dugg åt de fundamentala begränsningarna
och fysiska lagarna som styr optikens möjligheter.
Det är knappast en slump att t.ex. F-14 behöll sitt optiska (inom det visuella spektrat)
siktessystem, när de fick ett mycket modernare IRST-system.
Det gamla systemet gav nämligen mycket bättre upplösning.
Citera
2011-08-28, 00:45
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Text
F22 har bara bra smygegenskaper mot radar och ok smygegenskaper i övrigt. För sin vikt har det en väldigt låg IR-signatur, men det är ett flygplan på ca 30 ton när det bär vapen och är tankat...

F22 ser bara framåt och sensorerna hjälper bara mot aktiva system eller robotar som är extremt nära om det är IR-jaktrobot. Dvs den har en kon på 120 grader framåt där den ser på distans. I övrigt hoppas den på att fi använder egen radar. En 360 graders IRST väger in på 160 kg (2xOLS), sensorer etc väger in på <200kg och allt får plats i tvåsitsaren men kommer innebära två små bulor fram och bak, men med övriga åtgärder är det inget problem.

Bra sensorer dämpar inte signaturen. Helt korrekt. Men det ger samma effekt om du kan positionera källan till strålningen och undvika den. Du förblir då osynlig. Funktionsmässigt samma sak som stealth, men med skillnaden att fiendeplanet är upptäckt utan att veta om det.

Nu är det dock ett teoretiskt exempel som inte bör ältas.

Det felet jag tror att du gör är att du fastnar för mycket på tekniken istället för på funktionen/tillämpningen. Bra sensorer skyddar mot aktiva system och ger dig möjligheten att undvika dem. Bra passiva system gör dock att striden kommer närmare. F22 saknar dessa passiva system och F35 syns jättebra i dessa.

Citat:
Alla flygplan använder den elektronik som fanns tillgänglig när man frös konstruktionen.
Nej. Vissa flygplan har smart design som tillåter relativt enkla uppgraderingar, t.ex. Gripen. Många RISC-proppar har extrem tillförlitlighet, t.ex kunde de använda D96.

Citat:
Borrtsett från att F-22:an med sina vida överlägsna sensorer och smygegenskaper kommer att upptäcka fienden först.
Men NEJ det kommer den inte om den förlitar sig på aktiva system! Ett flygplan som har bra sensorer upptäcker när det blir belyst och varifrån belysningen kommer. Jagas en F22 av ett fpl med passiva system så har F22 inte en susning om vad som händer förrns roboten är nära.

Passiva system skickar inte ut signaler/strålning utan läser bara av strålning som finns ute. Antingen radarvågor eller värmestrålning. Precis lika lite som du kan känna av om någon filmar dig kan en F22 "känna" om någon tittar på den i värmekamera.

Hänger du med? F22 hittas inte av radar men skickar ut radarsignaler. Dvs den upptäcks av sensorer på andra flygplan.

Det andra planet kan då undvika F22rna och komma från sidan/bakifrån.

De andra planen behöver inte belysa F22 utan bara titta på det. Skickar man då två snabba robotar efter varandra så är det antagligen godnatt för F22:an som dels får varningen sent (mot IR-robot) och dels måste lura två robotar.

Hänger du med nu? Sensorerna hjälper först när robotarna är inkommande och ganska nära resp om någon annan använder radar mot dem.
Citat:
Och en karolinersoldat skulle ha eldkraft nog att hantera tiotals moderna skyttesoldater...
I ditt karolinerexempel så är det att jämföra med att karloinersoldaterna använder moderna automatkarbiner och bildförstärkare/värmekamera medan fienden endast kan leta med ficklampa och alla strider sker nattetid.

Citat:
Smygegenskaper och vapenlast.
Återigen skippar du funktion/tillämpning. Smygegenskaper mot ficklampa spelar ingen roll om fienden kan se dig med värmekamera. Där har du hela problematiken. Radar är en ficklampa (förenklat) som kan skicka ut svårupptäckt ljus, men den som blir belyst kommer med rätt sensorer ser strålkällan först och kan gömma sig. Därefter är det passiva system som kommer in vilket i detta fall är värmekamera.

Du får två snabba frågor.
Vem vinner följande duell (nattetid)?
1 Polisen på stora fältet som jagar busar med sin ficklampa eller busen med värmesikte på sin pistol? Just det, glömde säga att polisen har en mantel som gör honom osynlig i dagsljus/ficklampsljus men samtidigt gör att han blir väldigt varm under filten.

2 Polisen har också värmekamera men är två till tre gånger varmare än busen och dessutom betydligt större (2 meter lång) medan busen är en dvärg.
Hoppas att det förklarade varför funktion är viktigare än teknikens spec i sig. Det är precis som att whina över att en processor är långsam om inte minnesbussarna hänger med.

IR är bra, men det har sina begränsningar. (Gäller även för radar och optiska system). En bra IRST har idag väldigt bra upplösning och en vettirg värmekamera är snabb i uppdateringen.
Senast redigerad av Dr.Spin 2011-08-28 kl. 00:49.
Citera
2011-08-28, 01:33
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
F22 har bara bra smygegenskaper mot radar och ok smygegenskaper i övrigt. För sin vikt har det en väldigt låg IR-signatur, men det är ett flygplan på ca 30 ton när det bär vapen och är tankat...

Ska vi tro de ickeamerikanska ff som övat mot F-22 (britter)
så har F-222 fenomenalt låg IR-signatur, oavsett sin storlek.

Citat:
F22 ser bara framåt och sensorerna hjälper bara mot aktiva system eller robotar som är extremt nära om det är IR-jaktrobot. Dvs den har en kon på 120 grader framåt där den ser på distans. I övrigt hoppas den på att fi använder egen radar. En 360 graders IRST väger in på 160 kg (2xOLS), sensorer etc väger in på <200kg och allt får plats i tvåsitsaren men kommer innebära två små bulor fram och bak, men med övriga åtgärder är det inget problem.

Om det nu inte vore för att F-22 har en "radar", vilket då är ett system
som kan "upptäcka" flygplan även om dessa inte använder sina aktiva sensorer.

Hur det ser ut om 10-20 när PAK-FA börjar användas i rimliga antal återstår att se,
men ytterligare radarpaneler och IRST har funnits på tapeten till F-22 tidigare.

Citat:
Bra sensorer dämpar inte signaturen. Helt korrekt. Men det ger samma effekt om du kan positionera källan till strålningen och undvika den. Du förblir då osynlig. Funktionsmässigt samma sak som stealth, men med skillnaden att fiendeplanet är upptäckt utan att veta om det.

Vilket förutsätter att fienden beter sig som en idiot och sänder kontinuerligt med alla sändare.
Fienden kan lika gärna vara ett lvrobotbatteri som bara tänder upp radar under kort tid
eller ett stridsflygplan som flyger passivt och förlitar sig på radarddata från andra stridsflygplan
eller AEW.

Dina passiva sensorer ger dig inte någon glädje om den där fienden som du försöker undvika
förblir passiv fram till robotskott.

Citat:
Det felet jag tror att du gör är att du fastnar för mycket på tekniken istället för på funktionen/tillämpningen. Bra sensorer skyddar mot aktiva system och ger dig möjligheten att undvika dem. Bra passiva system gör dock att striden kommer närmare. F22 saknar dessa passiva system och F35 syns jättebra i dessa.

Och man använder fortfarande inte alla sina aktiva system kontinuerligt.
Fienden kommer självfallet att försöka undvika bekämpning genom att bra använda sensorer
intermittent, eller för den delen lura in dig i ett bakhåll, genom att lämna ett område "fritt"
från luftvärn, när det aktuella området i själva verket är nedlusat med för tillfället passivt luftvärn,
som bara väntar på att fienden ska passera över.

Citat:
Nej. Vissa flygplan har smart design som tillåter relativt enkla uppgraderingar, t.ex. Gripen. Många RISC-proppar har extrem tillförlitlighet, t.ex kunde de använda D96.

Och Gripen har likafullt inte tillnärmelsevus samma volym, strömgenereringskapacitet
eller kylkapacitet som F-22 och F-35 och kan därför inte förser med lika kapabla sensorer.

Citat:
Men NEJ det kommer den inte om den förlitar sig på aktiva system! Ett flygplan som har bra sensorer upptäcker när det blir belyst och varifrån belysningen kommer.

Om det inte vore för att fienden med F-22:or sannolikt beter sig som kompetenta yrkesmänniskor
och således går med många av flygplanen radartysta,
samtidigt som den som blir belyst med radar inte har någon aning om hur långt bort
det belysande flygplanet är.

Citat:
Jagas en F22 av ett fpl med passiva system så har F22 inte en susning om vad som händer förrns roboten är nära.

Vilket förutsätter att flygplanet med strider mot F-22:an inte målinmäter med laser
och således inte vet hur långt bort, eller med vilken hastighet målet rör sig.

Citat:
Det andra planet kan då undvika F22:orna och komma från sidan/bakifrån.

Och hur ska du komma åt ett flygplan bakifrån,
när du inte har skuggan av en chans att hinna ifatt det aktuella flygplanet.

Citat:
De andra planen behöver inte belysa F22 utan bara titta på det. Skickar man då två snabba robotar efter varandra så är det antagligen godnatt för F22:an som dels får varningen sent (mot IR-robot) och dels måste lura två robotar.

Och då kastar man bort 2st robotar på ett mål, vars avstånd och hastighet är okända.
Får vi tro de brittiska piloter som mött F-22, så är sannolikheten
att existerande IR-jaktrobotar skulle få låsning på F-22 mycket, mycket låg.
Citera
2011-08-28, 04:18
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ska vi tro de ickeamerikanska ff som övat mot F-22 (britter)
så har F-222 fenomenalt låg IR-signatur, oavsett sin storlek.

Och då kastar man bort 2st robotar på ett mål, vars avstånd och hastighet är okända.
Får vi tro de brittiska piloter som mött F-22, så är sannolikheten
att existerande IR-jaktrobotar skulle få låsning på F-22 mycket, mycket låg.
F22 ligger bra till, jämför detta med t.ex. F18.
F22 http://www.youtube.com/watch?v=58N6Plr17GU (verkar vara svårt för mig att hitta de andra flygen just nu... Vet att F18 legat något lägre på de bilder jag sett.

Sinussatsen är fortfarande vår vän och är enkel att lägga in mekaniskt. I princip handlar det om att känna hur sensorn blir belyst och vilket tidsintervall som är mellan sensorerna. Då får du reda på vinkeln som belysningen kommer ifrån. Vet man dessutom om att det är en radar från en F22, F35 eller ett annat plan som USA använder så kan man utefter det få ett hum om var sändaren finns baserat på hur tät/intensiv belysningen är. Slumpmässigheten i APG77 gör detta lite svårare, men man kan fortfarande få reda på riktning och därmed undvika flyget. Detta gäller även om de bara flashar lite med ficklampan då och då och från ledarplanet.

På samma sätt delar de belysta planen med sig av informationen och kan således se till att andra flygplan kan undvika hotet.
Citat:
Om det nu inte vore för att F-22 har en "radar", vilket då är ett system
som kan "upptäcka" flygplan även om dessa inte använder sina aktiva sensorer.

Hur det ser ut om 10-20 när PAK-FA börjar användas i rimliga antal återstår att se,
men ytterligare radarpaneler och IRST har funnits på tapeten till F-22 tidigare.

Vilket förutsätter att fienden beter sig som en idiot och sänder kontinuerligt med alla sändare.
Fienden kan lika gärna vara ett lvrobotbatteri som bara tänder upp radar under kort tid
eller ett stridsflygplan som flyger passivt och förlitar sig på radarddata från andra stridsflygplan
eller AEW.

Dina passiva sensorer ger dig inte någon glädje om den där fienden som du försöker undvika
förblir passiv fram till robotskott.
Med radar måste man söka aktivt för att hitta en fiende. Visst kan man använda olika taktiker för att bättre på oddsen men nu pratar vi inte om luftvärn utan om stealthens vara eller ickevara. För att upptäcka att ett flygplan kommer in i ett område så behöver man antingen höra det, se det (antagligen IR) eller belysa det (radar).

Den uppfinningen du pratar om, radarn, har nämligen en tendens att avslöja sin existens när den skickar ut ljus. Med sensorer så är det extremt mycket enklare att upptäcka detta än för planet som skickar ut strålarna att hitta reflektionen. Om du har ett stålrör i handen och skickar ut radarstrålar mot den så kommer endast en bråkdel av strålarna hamna rätt (dvs tillbaka i din mottagare). Lek med tanken att vinkeln som ger reflektion tillbaka är ~1% av sidan som är vänd mot dig (gravt förenklat på höjden och inte arean i cylindern). Du behöver då belysa 100ggr större yta för att få tillbaka något du kan se än vad som krävs för att uppfatta signalen. Det i sin tur innebär att endast 15T/R-moduler ger samma effekt som 1500 i sändar/mottagarenheten i en APG-77. Bra sensorpaket har betydligt fler sensorer (R-moduler/antenner) än så som dessutom täcker in ett större ljusspektrum. Omvänd matematik (bedömning av intensiteten i belysningen, vinkelberäkningar och tidtagning mellan när sensorerna blir träffade etc gör att man kan få riktningen väldigt fort, avståndet blir mer osäkert då det handlar mycket om att bedöma intensiteten i belysningen osv). Riktningen räcker egentligen för att man ska undvika flygplanen som sänder ut radarstrålar och sedan anfalla dem bakifrån eller från sidan.

Citat:
Vilket förutsätter att flygplanet med strider mot F-22:an inte målinmäter med laser och således inte vet hur långt bort, eller med vilken hastighet målet rör sig.
Sinussatsen ger tillräckligt bra data (inom 85% rätt vid maxdistans á 6 pixlar i bredd). Distansmässigt pratar vi avstånd om ca 40-60km vilket med avvikelsen blir 40km+/-3km till 60km +/-4,5km. Detta är fullt tillräckliga avstånd för att en modern IR-sökare i en fire and forget robot ska kunna ta över. Och detta förutsätter att man går på maxdistansen om 6 pixlar. Är man lite strängare och sätter standarden till 10 pixlar så blir det betydligt mer exakt. Farten är inte så relevant då roboten rör sig dubbelt så snabbt som målets maxfart och dessutom klarar tillräckliga G-krafter för att hänga med på distans.

Citat:
Och hur ska du komma åt ett flygplan bakifrån, när du inte har skuggan av en chans att hinna ifatt det aktuella flygplanet.
F35 är rätt enkel att komma upp i baken på, även för en Mig21. Mot F22an skulle Mig21:an behöva använda sin EBK alt vara smart och genskjuta F22:an. Man vet vilken riktning planet kommer från, man vet vilka upptäckstavstånd som gälller och således kan man approximera sig fram. F22orna använder dessutom med största sannolikhet LPI-läget vilket gör att man vet uteffekten, därmed har man koll på vad distansen kan vara med hyffsad sannolikhet. Fördelen här är att F22an saknar IRST och F35 flyger som en glödande boll (F22 är dock snygg på det sättet att den har hög supercruisefart, bra formgivning, smarta utblås, bra bränsleekonomi osv, egenskaper som F35 saknar).

Är dessutom Mig21an signaturdämpad mot IR och radar någorlunda så har den goda möjligheter att vinna luftstrider mor båda planen. (förutsätter alla andra uppgraderingar och ev. starkare motor).
Citat:
Får vi tro de brittiska piloter som mött F-22, så är sannolikheten att existerande IR-jaktrobotar skulle få låsning på F-22 mycket, mycket låg.
Nej. Målet blir upptäckt, roboten leds in av flygplanet som skickade dem och behöver bara ta över sista biten. Som du ser i videon så är den lååångt ifrån osynlig i IR även om de gjort ett bra jobb med att framför allt dölja svansen och göra fronten kall. Dessvärre kommer flyget att upptäckas på ett par mils avstånd bakifrån och från sidan. F35 må ha det bästa IRST-systemet idag, men det är ett klumpigt, törstigt och bränslekonsumerande flygfä som inte kan gömma sig mot annat än radar. En signaturdämpad Mig21 skulle i duell se F35 först, antingen genom radarsensorerna (upptäcka belysning) eller IRST tack vare att det är ett mindre flygplan och för att F35 tycker om att synas på IR-kameror (pga friktion, bränslekonsumtion och storlek).

En blipp räcker för att man ska veta ungefär var en fiende är. Vet man det kan man undvika upptäckt.

Jag upprepar det igen. Bra sensorer minskar behovet av stealth då samma effekt (undvika upptäckt) nås ändå genom att undvika sändare. Dessutom satsar framför allt Ryssland på L-bandsradar etc vilket i sig gör stealth mindre effektivt. CARABAS är ett annat steg utvecklingen rör sig i och stealth hjälper inte mot belysning i alla våglängder. Så kontentan är att radar bör undvikas och passiva systems räckvidd blir mer avgörande då man kan använda dem till att hitta fi utan att avslöja sin position, något som är poängen med stealth idag.
Citat:
Det var ett ironi/aspergertest som du misslyckades med att ta dig igenom. Dessutom är det inte enligt mig som du vill få det till.
Läs vad Raytheon skriver. http://www.raytheon.com/capabilities/products/f22_cip/
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
The modular, fault-tolerant F/A-22 CIP configuration employs up to 66 PowerPC and i960-based signal and data processor modules, all interconnected for efficient sharing of computational tasks.
Och wikipedia om processorn:
Citat:
Ursprungligen postat av Wiki
Produced From 1984 to late 1990s
Common manufacturer(s): Intel
Max. CPU clock rate: 10 MHz to 100 MHz
Visst var jag snäll som bara utgick ifrån att de använde det snabbaste shittet? Men släpp det nu, det var som sagt ett aspergertest och att stoppa 100Mhz-proppar i världens modernaste stridsflyg såg bara lustigt ut (även om det är upp till 66st).
Senast redigerad av Dr.Spin 2011-08-28 kl. 04:28.
Citera
2011-08-28, 05:45
Medlem
Klockfrekvenen har ingen betydelse för hur vapensystemet fungerar, om du skriver på en dator med 1 ghz eller 2 ghz processor så så kommer siffrorna upp lika snabt på tangentbordet ändå.

Ska du däremot spela med tung grafik eller starta program så spelar det roll men man får nog anta att alla behövliga program i F22 ej behöver startas upp innan man avfyrar en robot.
USA har trots allt lite erfarenhet av IT-teknik och för en gångs skull håller jag med en vissa användare.
Citera
2011-08-28, 07:11
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Klockfrekvensen har ingen betydelse för hur vapensystemet fungerar, om du skriver på en dator med 1 ghz eller 2 ghz processor så så kommer siffrorna upp lika snabt på tangentbordet ändå.

Du jämför mjukvaran i ett modernt stridsflygplan med en PCs tangentbordsdrivrutin?
Citera
2011-08-28, 09:36
Medlem
Jag tror ni blandar ihop en del saker rent tekniskt. Jag tror att frekvensen som har nämnts, 60hz, är kommunikationsfrekvensen. I ett stridsflygplan får inte de olika systemdatorerna börja jobba med olika hastigheter då man kan få lagg i systemet som en konsekvens av att ena styrdatorn helt plötsligt börjar processa annorlunda äldre information. Därför behöver flygplanet ett frekvens med vilken alla datorer skall synkronisera sitt informationsutbyte.

Behöver inte ha något som helst att göra med systemets kapacitet. Dessutom så är inte hastigheten viktigast, utan tillförlitligheten. Därför bygger man system med dubbel, trippel och ibland femdubbel redundans. Bluescreen-fenomenet är jobbigt för piloter, får lite större effekter än när speldatorn lägger av.

Som en konsekvens av detta så är det många gånger onödigt att ha för snabba enskilda komponenter i ett stridsflygplan, då de oftast begränsas av andra långsammare processer. (dr. Spin har således helt rätt)
Senast redigerad av scheele 2011-08-28 kl. 09:39.
Citera
2011-08-28, 11:29
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Det var ett ironi/aspergertest som du misslyckades med att ta dig igenom. Dessutom är det inte enligt mig som du vill få det till.
Läs vad Raytheon skriver. http://www.raytheon.com/capabilities/products/f22_cip/

Och wikipedia om processorn:
Visst var jag snäll som bara utgick ifrån att de använde det snabbaste shittet? Men släpp det nu, det var som sagt ett aspergertest och att stoppa 100Mhz-proppar i världens modernaste stridsflyg såg bara lustigt ut (även om det är upp till 66st).
Man har 66 st processorer i varje CIP ( Common Integrated Processor), eller då totalt det dubbla antalet då F-22 använder sig av 2 st CIP ( en tredje CIP kan även anslutas vid framtida uppgradering av flygplanet).
Som du ser så använder man sig av 66 st processorer som är baserade på de nämnda processorerna, om du någonsin har sysslat med datorer på lite högre nivå, så vet du att man kan öka klockfrekvensen ganska lätt.
Därför har du ingen källa som anger maxhastigheten till 100 Mhz.

100 Mhz betyder alltså 100 000 000 cykler i sekunden.

Citat:
Dvs de förklarar för dig att det är Hertz som avses hela 4 gånger. Är du efterbliven som inte kan läsa det?

Runbursts innebär att det är frekvensen på hur ofta beräkningar skickas, dvs hur ofta instruktionerna ska beräknas av processorerna. Du kan antingen erkänna direkt att du i vanlig ordning hade fel (då tar jag bort min signatur iom att du kan erkänna misstag). Tills dess så stämmer den och kommer stå kvar.

Din källa angående Gripens senaste centraldator skriver 60 hertz, men menar givetvis 60 miljoner cykler i sekunden ( 60 Mhz).
60 hertz är den frekvens som växelströmen har i USA:s elnät ( 50 hertz i Sverige).

Intels första moderna processor, 8086 som kom i slutet av 1970-talet hade en klockfrekvens på 5-10 Mhz ( dvs 5 000000-10 000000 cykler/sekund)

Ganska kul att man trackar ner på centraldatorn på F-22 ( som är enormt kraftfull pga sin storlek och uppbyggnad)när det sedan visar sig att Gripens centraldator är långsammare och mindre kraftfull ( givetvis).
Senast redigerad av krokodil 2011-08-28 kl. 12:27.
Citera
2011-08-28, 12:37
Medlem
Citat:
Man har 66 st processorer i varje CIP ( Common Integrated Processor), eller då totalt det dubbla antalet då F-22 använder sig av 2 st CIP ( en tredje CIP kan även anslutas vid framtida uppgradering av flygplanet).
Som du ser så använder man sig av 66 st processorer som är baserade på de nämnda processorerna, om du någonsin har sysslat med datorer på lite högre nivå, så vet du att man kan öka klockfrekvensen ganska lätt.
Därför har du ingen källa som anger maxhastigheten till 100 Mhz.

100 Mhz betyder alltså 100 000 000 cykler i sekunden.

Din källa angående Gripens senaste centraldator skriver 60 hertz, men menar givetvis 60 miljoner cykler i sekunden ( 60 Mhz).
60 hertz är den frekvens som växelströmen har i USA:s elnät ( 50 hertz i Sverige).

Intels första moderna processor, 8086 som kom i slutet av 1970-talet hade en klockfrekvens på 5-10 Mhz ( dvs 5 000000-10 000000 cykler/sekund)

Ganska kul att man trackar ner på centraldatorn på F-22 ( som är enormt kraftfull pga sin storlek och uppbyggnad)när det sedan visar sig att Gripens centraldator är långsammare och mindre kraftfull ( givetvis).
Nej, det är 60 hertz, du har fel.
Skall detta urarta till ännu en krokodil-historia, där du inte kan erkänna att du har fel. Jag blir matt, finns egentligen ingen anledning att bry sig. Försök att förstå att de inte har skrivit fel, det skall vara 60 Hz i uppdatering för informationsflödet, sk. runbursts.

Anledningen till att du kräver att det skall vara 60MHz, är för att du inte förstår vad runbursts är. Skriv inte en massa jidder igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in