2012-02-05, 20:36
Medlem
wellerockss avatar
Jag skulle vilja påstå att chanserna för F-35 i Indisk tjänst har ökat starkt under de senaste veckorna. Vid sidan om de 126 Rafales man kommer köpa har man uttryckt att man kan komma att skaffa 80 st. stridsflyg där flygplan som tidigare blivit eliminerade kan komma att utvärderas.

Indiens Marinchef uttryckte nyligen sitt stora missnöje till den hangarfartygsbaserade HAL Tejas:
Citat:
Speaking to The Hindu at Port Blair, Admiral Verma has been quoted as saying, "They [ADA] focused largely on the Air Force programme and the LCA [Navy] did fall behind…. There have been many promises made by the ADA but they failed us... It is often said that there is only 15 per cent difference between both versions. The Navy has always maintained that it may be 15 per cent in terms of material and systems, but it is a substantial part. And they [ADA] underestimated it."

The LCA Navy effort battles huge odds, and has come in for some pretty harsh criticism recently. Last week, former IAF chief Air Chief Marshal Srinivasapuram Krishnaswamy wrote in a newspaper column, "A naval variant of the LCA seems unlikely to ever land on a ship’s deck. It may probably need a new engine apart from lots of testing and modifications. There is little demonstrated stamina to take these risks."

Ha även i åtanke att Indiens flotta idag består av MiG-29K och BAE Sea Harrier. MiG-29K, som varit ett riktigt stort bekymmer då man frös leveranser efter en krasch som dödade två piloter, vilket gjort att endast 11 stycken finns i inventariet av totalt 45 på beställning och BAE Sea Harrier där de yngsta planen är från 1985 och kommer behöva ersättas någon gång efter 2012.

F-35 finns ju trots allt i en STOVL-version och skulle kunna komma att ersätta Indiens Harriers medan C-versionen skulle kunna komma att ersätta Indiens MiG-29K.

Citera
2012-02-05, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Effekten jag försökte översätta nämns ganska bra här även om jag är väldigt skeptisk till fartbegränsningarna som de satt upp... Tittar man på klassisk vindkylningseffekt så går det att räkna vad effekten blir för temperaturen. Om omgivande temperatur är 24 grader och man färdas i 500km/h så är kyleffekten blygsamma 1 grad celsius. Dvs planet får en "omgivande temperatur" på 23 grader, men friktionen lär värma upp flygplanet betydligt mer. Om temperaturen istället är 10 grader så blir kyleffekten högre (11 grader) men det beror även på lufttrycket. Passagerarplan har ju en del problem med isbildning som delvis kommer av nämnda effekt.
Det är svårt att använda friktion till att kyla något. Sedan måste jag fråga hur du har gjort dina beräkningar, det verkar som att du har missförstått något fundamentalt.

Citat:
Gällande kylningsbiten så kan jag absolut tänka mig att flygplanet till viss del luftkyls, iaf i underljudsfart även om (mig veterligen) alla stridsflyg använder bränsle som kylningsmedium i någon omfattning.

Jo, så är det naturligtvis. Sen finns även exempel på situationer och konstruktioner där luften passerar i betydligt högre fart när den leds till motorn. Friktionseffekten är jag inte man nog att räkna ut när det kommer till F35, kanske kan man approximera det.
Självfallet är en jetmotor till stor del luftkyld, vad nu det hade med något att göra.

Hur snabbt luften passerar genom en jetmotor varierar naturligtvis massor, men det går typiskt att beskriva som subsoniskt. Annars har man en scramjet.

Hela min poäng när jag startade den här diskussionen var att en gas blir varmare när den komprimeras, något som alla inte verkar vara på det klara med.
Citera
2012-02-05, 22:21
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obeskrivlig
Det är svårt att använda friktion till att kyla något. Sedan måste jag fråga hur du har gjort dina beräkningar, det verkar som att du har missförstått något fundamentalt.
Citat:
Tittar man på klassisk vindkylningseffekt så går det att räkna vad effekten blir för temperaturen. Om omgivande temperatur är 24 grader och man färdas i 500km/h så är kyleffekten blygsamma 1 grad celsius. Dvs planet får en "omgivande temperatur" på 23 grader, men friktionen lär värma upp flygplanet betydligt mer. Om temperaturen istället är 10 grader så blir kyleffekten högre (11 grader) men det beror även på lufttrycket. Passagerarplan har ju en del problem med isbildning som delvis kommer av nämnda effekt.
Hoppas det fetmarkerade tydliggör det hela. Kyleffekten fungerar som vanlig värmeledning. Friktionen bör däremot kunna ha större påverkan på låg höjd. Som exempel: På högre höjd blir lufttätheten lägre (mindre friktion) och temperaturen också blir lägre får man en kyleffekt när man flyger. Är den omgivande temperaturen -10 grader celsius och du färdas i 500km/h så är kyleffekten ca -25 grader. Frågan är då om friktionsvärmen är stor nog för att motverka detta eller inte. Mitt argument är att denna effekt kommer hålla planen förhållandevis svala i låga hastigheter.
Citat:
Hela min poäng när jag startade den här diskussionen var att en gas blir varmare när den komprimeras, något som alla inte verkar vara på det klara med.
Jag har inte argumenterat mot det. Jag ställer dessutom öppet frågan hur mycket friktionen ensam bidrar till värmen.
Citera
2012-02-06, 00:22
Medlem
Citat:
Hoppas det fetmarkerade tydliggör det hela. Kyleffekten fungerar som vanlig värmeledning. Friktionen bör däremot kunna ha större påverkan på låg höjd. Som exempel: På högre höjd blir lufttätheten lägre (mindre friktion) och temperaturen också blir lägre får man en kyleffekt när man flyger. Är den omgivande temperaturen -10 grader celsius och du färdas i 500km/h så är kyleffekten ca -25 grader. Frågan är då om friktionsvärmen är stor nog för att motverka detta eller inte. Mitt argument är att denna effekt kommer hålla planen förhållandevis svala i låga hastigheter.Jag har inte argumenterat mot det. Jag ställer dessutom öppet frågan hur mycket friktionen ensam bidrar till värmen.
Du redogör förstås fortfarande inte för hur du har räknat ut det. Om du gör det ska jag förklara var du har tänkt fel.
Citera
2012-02-06, 10:35
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Du redogör förstås fortfarande inte för hur du har räknat ut det. Om du gör det ska jag förklara var du har tänkt fel.
http://www.csgnetwork.com/windchillcalc.html

Det är en ganska känd effekt. Titta ut genom fönstret nästa gång du flyger till Thailand eller Spanien sommartid. Du kommer garanterat att se frostbildning på glaset, något som inte skulle ske om friktionen var tillräcklig för att värma upp planet till över 0 grader.
Citera
2012-02-06, 10:42
Medlem
Citat:
Det skiljer förstås typ 70 grader i temperatur också jämfört med hög höjd. För att verkligen förstå varför flygplan blir varma av att flyga fort misstänker jag att det krävs en kurs i termodynamik.

Nej, så krångligt är det inte. Det är luftens friktion som skapar värmen - mer värme givet samma hastighet på lägre höjd, mindre värme på högre höjd pga den minskade tätheten på luften.

Temperaturskillnaden på olika höjd kan man bortse ifrån i detta sammanhang, det kan vara kallare nere på marken än på 10.000m höjd vintertid...
Citera
2012-02-06, 10:46
Medlem
Kyleffekten vid vind har med kondensering att göra, tex av fuktig hud. För en plåtbit som en bil eller flygplan är det i princip ingen som helst kyleffekt av vind. Dock ökad värmeavledning från varma ytor, så funkar ju tex kylare.

Ett varmt flygplan släpper förstås värme till omgivande luft men om friktionen mot luften VÄRMER planet så går ju värmen åt andra hållet, dvs mot det kalla området (inåt i planet). Termodynamikens andra lag är det väl.
Citera
2012-02-06, 11:06
Medlem
Italy committed to F-35 programme but may cut order
http://www.flightglobal.com/news/articles/italy-committed-to-f-35-programme-but-may-cut-order-367733/

Citat:
Italy is aiming to slash €1.45 billion ($1.9 billion) from its defence procurement spending in 2012, with its plan to acquire 131 Lockheed Martin F-35 Lightning IIs likely to be in the firing line.

It previously indicated it would order a total of 131 of the type - 69 conventional take-off and landing F-35As and 62 of the short take-off and vertical landing variant F-35B. However, more recently, defence sources have suggested a reduction to the total order of between 20-30 units, with the majority of these F-35Bs.
Citera
2012-02-06, 11:18
Medlem
F-35: Out of Altitude, Airspeed, and Ideas — But Never Money
http://battleland.blogs.time.com/2012/01/30/f-35-out-of-altitude-airspeed-and-ideas-but-never-money/

Citat:
The F-35 in on track to be the most expensive program in the history of the Defense Department, and it has repeated just about every mistake we invented since Robert McNamara concocted the multimission, multi-service TFX — a program conceived with the same kind of fanciful one-shoe fits all imaginings as the F-35.

Technical problems, cost overruns, and schedule slippages caused the TFX to implode into one of the most infamous debacles in Pentagon’s history. The result was the super-costly single-mission (deep strike), single service, swing-wing F-111. Planes were delivered without mission essential avionics and sat on the runway for two years awaiting parts. Production rates were slowed and total production quantities were reduced from 1,500 to 500. That cutback would have worked materially to wreck tactical fighter aviation in the Air Force, had it not been for the intervention of a brilliant iconoclastic band of military officers and civilians, who became known in the Pentagon and industry as the Fighter Mafia (their exploits are described here).

Citat:
But the F-35 program is not at serious risk, despite all the hysterical hype in the trade press — not by a long shot. The F-35′s political safety net has been front- loaded and politically engineered (the general practices of the power games are explained here) with exquisite malice of forethought. Domestically, the F-35 employs 130,000 people and 1300 domestic suppliers in 47 states and Puerto Rico. The only states missing the gravy train are Hawaii, Wyoming, and North Dakota. Internationally, there are already cooperative development/production plans involving nine countries, and more are in the offing. Given the intensity of the geographic carpet-bombing of contracts around the globe, can there be any question why the Secretary of the Air Force said in September, “”Simply put, there is no alternative to the F-35 program. It must succeed.” If you think that is an accident, dear reader, I have a Brooklyn Bridge to sell you.

Tar även upp varför STOVL är en dålig idé.

Läs hela!
Citera
2012-02-07, 02:29
Medlem
Ligger kinesisk spionage bakom förseningarna?

Åtminstone antyds det så i defense tech:
http://defensetech.org/2012/02/06/did-chinese-espionage-lead-to-f-35-delays/#more-16336

Själv är jag vaksamt skeptisk till utspelet..
Citera
2012-02-07, 12:13
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Ligger kinesisk spionage bakom förseningarna?

Åtminstone antyds det så i defense tech:
http://defensetech.org/2012/02/06/did-chinese-espionage-lead-to-f-35-delays/#more-16336

Själv är jag vaksamt skeptisk till utspelet..
Du behöver inte vara vaksamt skeptisk. Det är 100% bs, en röd sill (red herring) alltså.

Förseningarna beror på att flygplanskroppen inte levererar ren fysisk prestanda. Dvs att den inte kan nå mach 1,5 utan att ytmaterialet börjar smälta runt motorn, att det uppstår sprickor för tidigt etc.

Till det har vi den fantastiska hjälmen som gör piloterna åksjuka. Effekten kommer av det som kallas "Simulator sickness" när det gäller just simulatorer.

Jag tror inga av dessa brister går att skylla på kinesiska hackers.
Senast redigerad av Dr.Spin 2012-02-07 kl. 12:15.
Citera
2012-02-07, 18:51
Medlem
Tydligen offrar man A10 för att för att rädda F35, oklokt.
http://www.flightglobal.com/news/articles/usaf-proposes-to-cut-a-10s-defers-questions-on-f-35a-fleet-size-367823/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in