2017-06-30, 05:17
Medlem
praeteritums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snikvard
Försökte ta del av en dom från min lokala tingsrätt, men fick detta svar:

Vad menas egentligen? Googlade lite på utgivningsbevis men blev inte särskilt mycket klokare. Menas det att jag måste ha ett utgivningsbevis från t.ex. någon tidsskrift eller liknande publikation eller vad fan?

Det betyder att du måste kunna visa upp ett utgivningsbevis. Det kan personer som jobbar inom media göra men går också att lösa ett privat för sin egen blogg eller liknande.

Eftersom du inte verkar veta vad ett sånt är tror jag knappast du äger ett.
Citera
2017-07-25, 10:36
Medlem
Finns det någon central man kan maila till om man inte vet vilken tingsrätt som håller domen, men har ett personnummer? Det känns som att man medvetet vill göra det svårt att begära ut domar genom att segmentera det så och sen låta varje tingsrätt bara svara om de har något eller inte. Det måste ju finnas en central databas som man kan slå i istället för att leta runt efter en nål i en höstack? Jag vet att man kan använda lexbase, men det känns som ett systemfel att man ska behöva använda en tredjeparts-tjänst för en sån sak.
Citera
2017-07-26, 22:41
Medlem
snikvards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av praeteritum
Det betyder att du måste kunna visa upp ett utgivningsbevis. Det kan personer som jobbar inom media göra men går också att lösa ett privat för sin egen blogg eller liknande.

Eftersom du inte verkar veta vad ett sånt är tror jag knappast du äger ett.
Jag fattade åtminstone att jag inte kunde få ut domen per email. Men jag undrar snarare över om detta är något nytt som tillämpas i alla fallna domar? Det var visserligen ett bra tag sen man satt i högstadiesalen och SO-läraren förklarade att offentlighetsprincipen är näst intill helig, brottsmålsdomar kan hämtas av vem som helst osv. Känns lite surt om man ska behöva hittepå-bevis för att ta del av offentliga handlingar, även om det bara är över email. Jag behöver ju t.ex. inte legitimera mig när jag tar del av materialet personligen. Nåja, blev ett besök till tingsrätten där jag fick läsa det jag var intresserad av.
Senast redigerad av snikvard 2017-07-26 kl. 22:46.
Citera
2017-09-04, 13:27
Medlem
Aramidhearts avatar
Hej alla!

Ystad tingsrätt vägrar att ge ut en dom i elektroniskt format (pdf) och hänvisar till att dom ej är skyldiga till detta,

Dom vill dock gärna ge ut domen i pappersformat mot en kostnad enl den vanliga prislistan, det tar dock emot att göda pappa staten mer än nödvändigt, så.

Frågan lyder, har dom laglig rätt att neka mig domen i pdf format?

Nu hittade jag själv svaret, och ja. det har dom tydligen full rätt att göra.

Och ang detta, så är det Ystad tingsrätt som ställer sig på tvären.
Senast redigerad av Aramidheart 2017-09-04 kl. 13:43.
Citera
2017-09-07, 15:56
Medlem
Troians avatar
Jag är på jakt efter dagboksbladet för ett mål från 1981. Vet datum och domstol för häktningsförhandlingen, men verkar inte räcka för att hitta papprena. Något tips? Vet inte målnummer, försvarare eller åklagare.
Citera
2017-09-16, 18:37
Medlem
Någon som har FUP eller dom på Nikola Rushiti, träningsprofil tydligendömd för sex med minderårig ?!?!
Citera
2017-09-25, 21:55
Medlem
Loquitas avatar
Jag har fått hem en dom, och det står såhär i slutet:

"ÖVRIG BEVISNING

Uppspelning av filmer från övervakningskameror utvisande händelsen och de tilltalandes ageranden."

Min fråga är, hur får man ut de filmerna och vad brukar sånt kosta?
Citera
2017-10-08, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loquita
Jag har fått hem en dom, och det står såhär i slutet:

"ÖVRIG BEVISNING

Uppspelning av filmer från övervakningskameror utvisande händelsen och de tilltalandes ageranden."

Min fråga är, hur får man ut de filmerna och vad brukar sånt kosta?
Vill också veta (dock ej samma typ av bevisning), så om jag hittar svaret återkommer jag direkt.
Citera
2017-10-09, 21:36
Medlem
Loquitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xiz
Vill också veta (dock ej samma typ av bevisning), så om jag hittar svaret återkommer jag direkt.

Mailade tingsrätten nyss så jag får säkert svar i morgon. Postar svaret här då!
Citera
2017-10-10, 16:49
Medlem
Loquitas avatar
Citat:
Mailade tingsrätten nyss så jag får säkert svar i morgon. Postar svaret här då!

Nu har jag fått svar, och i mitt fall var det bevisning i form av 12 cd-skivor till en kostnad av 1440:- 😐

Jag tror jag avstår..
Citera
2017-10-11, 03:38
Medlem
Citat:
Nu har jag fått svar, och i mitt fall var det bevisning i form av 12 cd-skivor till en kostnad av 1440:- 😐

Jag tror jag avstår..
Tack för svaret! Jag skulle också avstå ifrån den kostnaden för att se sig själv, om nu inte videon skulle kunna ha någon form av fel i sig som typ kan bevisa en oskyldig...
Citera
2017-10-11, 21:08
Medlem
LFCYNWAs avatar
Hur går jag tillväga om jag vill beställa ansökan om stämning men vet bara vilken tingsrätt som gäller, vilket typ av brott och när det inträffade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in