Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-15, 15:12
  #421
Medlem
Manu79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Kastas gör den ju inte, men den blir ju inte offentlig.

vad beror detta på?
Citera
2017-03-15, 15:21
  #422
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manu79
vad beror detta på?

Läs här t.ex:

http://lawline.se/answers/ta-del-av-forundersokning

Det vore ju bevärande om FUP från ett nedlagt fall skulle vara offentligt om målet skulle tas upp på nytt.
Citera
2017-03-15, 15:22
  #423
Medlem
Manu79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Läs här t.ex:

http://lawline.se/answers/ta-del-av-forundersokning

Det vore ju bevärande om FUP från ett nedlagt fall skulle vara offentligt om målet skulle tas upp på nytt.

fantastiskt tack så mycket
Citera
2017-05-26, 16:31
  #424
Medlem
Jag har en fråga, för ganska länge sedan (mindre än 10 år sedan, om det har betydelse) så ingrep jag under ett pågående allvarligt brott, där den misstänkte sedan satt häktad under en lång tid.

I samma veva blev jag anmäld för bl.a grov misshandel av den misstänkte, och blev själv under utredning.

I slutändan så gick jag i alla fall fri, och även den person som satt häktad frisläpptes efter rättegång, även fast det faktiskt fanns vittnen, förstår än idag inte hur fan det kunde gå till så, bevis på brottplatsen hittades även.

Men det hör väl inte hit utan det jag undrar är, finns det något som jag kan begära ut, eller gäller det endast om en person blivit dömd? Även fast jag också varit under utredning sas?

Minns att jag fick brev hem där jag meddelades att jag gick fri från straff, och att med tanke på omständigheterna så hamnade detta under ''nödvärnsexcess''.

Jag har inte kvar några papper, minns inte om jag fick fler papper. Kan jag på något sätt begära ut något alls? Detta var en ganska stor händelse och jag minns inte själv allt som hände riktigt.
Citera
2017-06-07, 18:57
  #425
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsyn
Jag har en fråga, för ganska länge sedan (mindre än 10 år sedan, om det har betydelse) så ingrep jag under ett pågående allvarligt brott, där den misstänkte sedan satt häktad under en lång tid.

I samma veva blev jag anmäld för bl.a grov misshandel av den misstänkte, och blev själv under utredning.

I slutändan så gick jag i alla fall fri, och även den person som satt häktad frisläpptes efter rättegång, även fast det faktiskt fanns vittnen, förstår än idag inte hur fan det kunde gå till så, bevis på brottplatsen hittades även.

Men det hör väl inte hit utan det jag undrar är, finns det något som jag kan begära ut, eller gäller det endast om en person blivit dömd? Även fast jag också varit under utredning sas?

Minns att jag fick brev hem där jag meddelades att jag gick fri från straff, och att med tanke på omständigheterna så hamnade detta under ''nödvärnsexcess''.

Jag har inte kvar några papper, minns inte om jag fick fler papper. Kan jag på något sätt begära ut något alls? Detta var en ganska stor händelse och jag minns inte själv allt som hände riktigt.

Hmm. Om det finns en dom lär ju någon tingsrätt ha den i sitt arkiv. En förundersökning finns också då. Var det en grov misshandel på liten ort tror jag du har god chans att hitta rätt, om du har tid att bläddra i diverse böcker/pärmar. Hände det här kring Stockholm/Göteborg/Malmö blir jobbet svårare för dig.
Citera
2017-06-13, 23:07
  #426
Medlem
Norsk pedofil - hur hittar jag domen?

En norsk gubbe blev dömd för något år sedan för övergrepp på en 5-åring. Samma gubbe var på mig för 40 år sedan och jag vill så gärna gå tag i domen. Eller FUP om det finns. Det verkar inte gå få fram. Någon som vet?
Citera
2017-06-27, 13:56
  #427
Medlem
Tampiss avatar
Hur tar man reda på att det existerar ett förundersökningsprotokoll?

Den 19:e upprättades en polisanmälan och jag är nyfiken på vad de involverade personerna heter (samt vad som skett). Både de som anmält samt de som blivit anmälda.

Jag har bara ort och plats, samt namnet på en av de som blev polisanmälda.

Mailar man sin lokala tingsrätt en gång i veckan och kollar läget, eller hur går man tillväga?
Citera
2017-06-27, 20:40
  #428
Medlem
Hur går jag tillväga för att få fram en dom på en person där jag inte vet var brottet begåtts?
Finns inte på Lexbase.
Citera
2017-06-27, 21:02
  #429
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norna
Hur går jag tillväga för att få fram en dom på en person där jag inte vet var brottet begåtts?
Finns inte på Lexbase.

http://www.domstol.se/Sok/?tab=contact&courttype=0

Runt 50-60 Tingsrätter att maila.

Skriv ett mail och skicka det till samtliga tingsrätter. Tar väl 20 minuter.
Citera
2017-06-27, 21:32
  #430
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norna
Hur går jag tillväga för att få fram en dom på en person där jag inte vet var brottet begåtts?
Finns inte på Lexbase.

Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
http://www.domstol.se/Sok/?tab=contact&courttype=0

Runt 50-60 Tingsrätter att maila.

Skriv ett mail och skicka det till samtliga tingsrätter. Tar väl 20 minuter.

Tack. 😊
Räcker det med personnummer på personen?
Citera
2017-06-27, 21:42
  #431
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norna
Tack. 😊
Räcker det med personnummer på personen?

Japp. Fullständigt helst.
Citera
2017-06-29, 18:25
  #432
Medlem
snikvards avatar
Försökte ta del av en dom från min lokala tingsrätt, men fick detta svar:
Citat:
Med hänsyn till integritetsskyddsaspekter och för att förhindra att personuppgifter sprids i strid med

personuppgiftslagen (1998:204) lämnar tingsrätten endast ut allmänna handlingar i elektronisk form, såsom via e-post till den som kan uppvisa ett utgivningsbevis. För att erhålla en allmän handling via e-post måste alltså först ett utgivningsbevis uppvisas.

Saknas utgivningsbevis lämnas handlingen ut på plats på tingsrätten, via fax eller papperskopia med post.

Vad menas egentligen? Googlade lite på utgivningsbevis men blev inte särskilt mycket klokare. Menas det att jag måste ha ett utgivningsbevis från t.ex. någon tidsskrift eller liknande publikation eller vad fan?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback