2020-08-25, 15:51
Medlem
Hej hej.
Har precis fått en häktningsframställan skickad och undrar nu om man kan maila sin lokala tingsrätt igen om datum för åtal. Går detta ens?
Handlar om en snubbe som är misstänkt för flera misshandlar på en flickvän, grov fridskränkning och övergrepp i rättssak. Suttit häktad i 2 veckor, släpptes för ett par dagar sedan.

Finns det sådan framförhållning att datum för åtal står i kalendern?
Vet att förundersökning måste bli klar etc. Bara kollar läget.
Första gången jag bett om underlag från tingsrätten.
Citera
2020-09-02, 16:59
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Hej hej.
Har precis fått en häktningsframställan skickad och undrar nu om man kan maila sin lokala tingsrätt igen om datum för åtal. Går detta ens?
Handlar om en snubbe som är misstänkt för flera misshandlar på en flickvän, grov fridskränkning och övergrepp i rättssak. Suttit häktad i 2 veckor, släpptes för ett par dagar sedan.

Finns det sådan framförhållning att datum för åtal står i kalendern?
Vet att förundersökning måste bli klar etc. Bara kollar läget.
Första gången jag bett om underlag från tingsrätten.

Nej, åtal väcks när åtal väcks s.a.s. Det finns ingen tid när åtalet är inplanerat att väckas, men ännu inte väckts. Åtal kan i normalfallet väckas ända fram till dess att brottet preskriberas.

När åtal däremot väl väckts kan du höra med tingsrätten om när huvudförhandlingen är inplanerad. Eftersom den misstänkte inte längre är häktad kan tiden mellan åtalet och huvudförhandlingen ibland vara ganska långt.
Citera
2020-09-02, 17:01
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Räcker det med namn (väldigt ovanligt namn) och de 6 första siffrorna i personnumret vid förfrågan om fup och dom till dömande tingsrätt?

Ja.
Citera
2020-09-03, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Nej, åtal väcks när åtal väcks s.a.s. Det finns ingen tid när åtalet är inplanerat att väckas, men ännu inte väckts. Åtal kan i normalfallet väckas ända fram till dess att brottet preskriberas.

När åtal däremot väl väckts kan du höra med tingsrätten om när huvudförhandlingen är inplanerad. Eftersom den misstänkte inte längre är häktad kan tiden mellan åtalet och huvudförhandlingen ibland vara ganska långt.

Ok, tack för svar!
Citera
2020-09-03, 17:59
Medlem
De är kanske dags att uppdatera FAQ:en då man varken kan vara anonym eller få det kostnadsfritt längre per mejl.
Citera
2020-09-03, 20:06
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av September2k
De är kanske dags att uppdatera FAQ:en då man varken kan vara anonym eller få det kostnadsfritt längre per mejl.
De domar och FUP som jag begärt ut så sent som i sommar har det gått alldeles utmärkt att både vara anonym samt få ut de jag varit intresserad av via mail. Möjligt att vissa domstolar inte är lika tjänstvilliga att dock.

Är det någon särskild domstol som nekat dig att ta del anonymt? Vad har de angett som orsak till att inte göra det?
Citera
2020-09-03, 20:20
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
De domar och FUP som jag begärt ut så sent som i sommar har det gått alldeles utmärkt att både vara anonym samt få ut de jag varit intresserad av via mail. Möjligt att vissa domstolar inte är lika tjänstvilliga att dock.

Är det någon särskild domstol som nekat dig att ta del anonymt? Vad har de angett som orsak till att inte göra det?

Upp till nio filer är gratis via mejl. Tio filer och fler kostar. För att fakturera måste de veta vem man är. Detta regleras av avgiftsförordningen (1992:191).
Citera
2020-09-03, 20:31
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Upp till nio filer är gratis via mejl. Tio filer och fler kostar. För att fakturera måste de veta vem man är. Detta regleras av avgiftsförordningen (1992:191).
Menar du sidor? De dokument jag fått ut utan problem har bestått av klart fler sidor än så även om jag vet att de i teorin har rätt att avgiftsbelägga dem.

Och givetvis går det inte att fakturera anonymt, det förstår till och med jag.
Citera
2020-09-03, 20:55
Medlem
Aja, de är väl bara att lägga ner det hela då om man nu inte kan säga att jag bara vill ha nio sidor. Och iom att de är offentliga handlingar så kan varenda en se det och även den åtalade.
Citera
2020-09-03, 21:54
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Menar du sidor? De dokument jag fått ut utan problem har bestått av klart fler sidor än så även om jag vet att de i teorin har rätt att avgiftsbelägga dem.

Och givetvis går det inte att fakturera anonymt, det förstår till och med jag.

Citat:
Aja, de är väl bara att lägga ner det hela då om man nu inte kan säga att jag bara vill ha nio sidor. Och iom att de är offentliga handlingar så kan varenda en se det och även den åtalade.

Nej, filer. Dvs en dom är gratis även om den är på ex 30 sidor, då det bara är en PDF. Beställer du alla handlingar i ett mål är det dock nästan alltid över tio filer och då kostar det.
Citera
2020-09-03, 22:26
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Nej, filer. Dvs en dom är gratis även om den är på ex 30 sidor, då det bara är en PDF. Beställer du alla handlingar i ett mål är det dock nästan alltid över tio filer och då kostar det.
Tack, då är jag med.

Jag har beställt ut FUP, dagboksblad och domar men det har som mest rört sig om sju filer så antar att det är därför jag inte stött på några problem.
Citera
2020-09-04, 10:14
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Tack, då är jag med.

Jag har beställt ut FUP, dagboksblad och domar men det har som mest rört sig om sju filer så antar att det är därför jag inte stött på några problem.

Ja, då är det inga problem!

Eftersom du kan begära ut filerna anonymt (om det inte ska faktureras) kan man ju beställa dagboksbladet. Då ser man hur många filer det är i ett mål, och så skickar du flera beställningar på specifika filer (högst nio åt gången) flera gånger. Alltså först en beställning på filerna 1-9, sedan en ny på filerna 10-19 o.s.v. Om man nu verkligen vill vara anonym och/eller slippa betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in