Citat:
Ursprungligen postat av
Trollkung
Några frågor (har läst första inlägget)...
Om jag har blivit förhörd i ett ärende där jag inte är den misstänkte/åtalade, vem får då tillgång till detta? Kommer detta vara en del av förundersökningen som vem som helst kan beställa ut. Om så är fallet, kan någon i så fall kräva att få ta del av alla mål jag har varit involverad i på något sätt, eller måste de veta vilket specifikt mål det rör sig om först?
FUP kommer att innehålla förhör med dig, ja. Vem som helst får begära ut det. Om det inte leder till åtal kommer det ju såklart inte att offentliggöras.
Sedan så fungerar det inte riktigt att säga att man vill ha
allt beträffande person X. Det sysslar inte TR, HR eller HD med. För att begära ut något ska man söka specifikt fall, och då inkomma med Mål nr, datum för dom, GM eller BO och så vidare.
Detta hindrar dock inte en person eller för den delen arbetsgivare att skrapa fram allt rörande en viss person. Det finns ett belastningsregister t.ex.
Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Var kan man hitta info om olösta mordfall? Har ett fall i en norrländsk stad, 1984?, som jag skulle vilja veta mer om.
Genom att kontakta den polismyndighet som handlade det ärendet. Alternativt vända sig till TR i området. Om inte polis eller TR har dokumenten har dessa arkiverats. Se citat nedan för information.
Citat:
Ursprungligen postat av
m11080
Jag skulle vilja ha tag i FuP och domen för ett mord som skedde 1998
(Mordet på Sara Andersson i Örebro)
Vet någon vart jag kan få tag i dem såhär lång tid efteråt?
Jag provade för ett par år sedan med ringa tingsrätten men fick då höra
att de ej hade den kvar.
Att jag vill ha tag i dessa är för att mordet på Sara är något jag något
som jag är intresserad att läsa mer om och vad man kom fram till.
Sveriges Domstolar:
Citat:
Äldre handlingar som domstolen inte längre har i sina arkiv finns hos Riksarkivet, RA,
www.riksarkivet.se. Undantag är arkiv från tingsrätterna och förvaltningsrätten i Stockholm, som finns hos Stockholms stadsarkiv och arkiv från Malmö tingsrätt som finns på Malmö stadsarkiv. - See more at:
http://www.domstol.se/Ladda-ner--bestall/Domar-beslut-och-handlingar/#sthash.LSGleEkj.dpuf
Samt, från
(FB) Mordet på Sara Andersson i Örebro, 1998 (Sammanfogad)
Citat:
Ursprungligen postat av
Quoter
Domen finns hos Örebro tingsrätt - vilken skräll! Har vederbörande tingsrätt kastat förundersökningen så finns den i arkivet hos polisen i Örebro. Jag tror dock inte den kommer finnas kvar där för all framtid, eventuellt kommer den hamna hos Landsarkivet.