Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-12, 10:28
  #445
Medlem
Loquitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xiz
Tack för svaret! Jag skulle också avstå ifrån den kostnaden för att se sig själv, om nu inte videon skulle kunna ha någon form av fel i sig som typ kan bevisa en oskyldig...



Fast det handlade inte om mig!
Vill bara klargöra det.
Citera
2017-10-24, 22:09
  #446
Medlem
Hej, vet inte om det här är riktigt rätt ställe att posta det här men hittade inget som kändes mer lämpligt.

Är det möjligt att få dokument/brev med strafföreläggande, belastningsregister och sådant digitalt? Vill undvika att det dimper ner hemma.
Citera
2017-11-09, 23:10
  #447
Medlem
Hur får man tag på över 10 år gammal dom? [/Mod]

Om man VET att en person åkt dit för ett sjukt brott, även om det klassas som ringa i lagens mening, hur gör man då för att få tag på domen?

Personen finns inte på Lexbase, och brottet är nog 12-15 år gammalt, men av en sådan sort som aldrig ska glömmas, eller förlåtas.
Har personens namn och två tänkbara tingsrätter dör domen kan avhandlats men tyvärr har den ena slagits ihop med en större...

Finns det något sätt att komma åt gamla domar endast med hjälp av namn på den dömde?
Citera
2017-11-09, 23:16
  #448
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingus
Om man VET att en person åkt dit för ett sjukt brott, även om det klassas som ringa i lagens mening, hur gör man då för att få tag på domen?

Personen finns inte på Lexbase, och brottet är nog 12-15 år gammalt, men av en sådan sort som aldrig ska glömmas, eller förlåtas.
Har personens namn och två tänkbara tingsrätter dör domen kan avhandlats men tyvärr har den ena slagits ihop med en större...

Finns det något sätt att komma åt gamla domar endast med hjälp av namn på den dömde?

Domen finns i tingsrättens arkiv. Den är dock inte längre sökbar i den vanliga sökningen hos dem.
Citera
2017-11-09, 23:28
  #449
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingus
Om man VET att en person åkt dit för ett sjukt brott, även om det klassas som ringa i lagens mening, hur gör man då för att få tag på domen?

Personen finns inte på Lexbase, och brottet är nog 12-15 år gammalt, men av en sådan sort som aldrig ska glömmas, eller förlåtas.
Har personens namn och två tänkbara tingsrätter dör domen kan avhandlats men tyvärr har den ena slagits ihop med en större...

Finns det något sätt att komma åt gamla domar endast med hjälp av namn på den dömde?

Vad är det för brott som är så sjukt då?
Citera
2017-11-10, 05:17
  #450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingus
Om man VET att en person åkt dit för ett sjukt brott, även om det klassas som ringa i lagens mening, hur gör man då för att få tag på domen?

Personen finns inte på Lexbase, och brottet är nog 12-15 år gammalt, men av en sådan sort som aldrig ska glömmas, eller förlåtas.
Har personens namn och två tänkbara tingsrätter dör domen kan avhandlats men tyvärr har den ena slagits ihop med en större...

Finns det något sätt att komma åt gamla domar endast med hjälp av namn på den dömde?

Du kan begära ut domarna, kontakta den aktuella tingsrätten via mail / telefon
Citera
2017-11-10, 09:33
  #451
Moderator
blomvattnares avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2017-11-21, 19:11
  #452
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Domen finns i tingsrättens arkiv. Den är dock inte längre sökbar i den vanliga sökningen hos dem.

Okey, hur gör jag för att ändå kunna ta del av den, eller är det inte möjligt?
Citera
2017-11-27, 14:28
  #453
Medlem
F3ttans avatar
Skulle behöva lite hjälp.

Tänkte beställa en FUP men får besked att de endast lämnar ut den i pappersform. Man måste ju tänka på miljön

Det kan väl inte stämma?
Citera
2017-11-28, 11:41
  #454
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Skulle behöva lite hjälp.

Tänkte beställa en FUP men får besked att de endast lämnar ut den i pappersform. Man måste ju tänka på miljön

Det kan väl inte stämma?
Beror på vilken TR det gäller tyvärr. De brukar tolka reglerna lite efter eget huvud verkar det som.
Ibland kan man komma runt det genom att vända sig till polisen och begära ut den. Samarbetet är inte alltid det bästa så ibland har man tur.
Citera
2017-11-29, 11:34
  #455
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Skulle behöva lite hjälp.

Tänkte beställa en FUP men får besked att de endast lämnar ut den i pappersform. Man måste ju tänka på miljön

Det kan väl inte stämma?

Ibland kan man få den på CD, kostnad 120:-
Citera
2017-11-29, 13:17
  #456
Medlem
aggro47s avatar
Frågade efter FUP i ett fall, svaret jag fick då var:


"Hej
Jag har fått din begäran på mitt bord.
Ärendet är på över 120 sidor och myndigheten tar betalt per sida.
Jag undrar om det är någon särskild del av utredning du är intresserad av.
Hela ärendet kommer även att sekretessbedömmas innan den kan lämnas ut.

Mvh

NN
Förundersökningsledare"

Där svalnade det intresset....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback