Citat:
Ursprungligen postat av Bagetti
Hej!
Jag skulle vela kolla på alla "hets mot folkgrupp" domar i Sverige de senaste åren men jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig till.
I Lexbase så kan man söka efter personer och företag men man kan inte (så vitt jag vet) söka efter ett typ av brott. Att söka efter vissa brott kanske man kan göra på SCB men där kan man inte se överblick eller detaljer över enskilda brott.
Finns det någonstans där man kan titta på en sammanfattning (eller detaljer) av alla domar för ett enskilt brott?
Du har et mödosamt jobb framför dig i så fall

Domstolarna kan inte heller söka på brott som "mord" eller "hets mot folkgrupp", dom måste i så fall kolla i långa listor över vilka mål som är avgjorda och det är inte helt säkert att stora domstolar riktigt prioriterar det... men om du betalar för deras arbetstid så kan dom nog leta fram allt material åt dig
Ett tips är att söka via BRÅs hemsida hur många fall som avgjorts varje år för hets mot folkgrupp... då kan du få en fingervisning om hur många domar det är.. tänk om att domar bara är tillgängliga fem år bak i tiden, äldre domar finns bara i arkiv
Om du verkligen är intresserad av att läsa om alla hets mot folkgrupp-åtal dom senaste åren så råder jag dig att göra en förteckning i Excel. Men något säger mig att du inte riktigt är fullt så intresserad...