2015-09-28, 22:16
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsanspung
Om jag har namnet på den dömde men vet inte var han dömdes. Går det att få tag på domen ändå?
Lexbase kan du prova på. Så vida inte domen föll för mer än 5 år sedan vill säga.
Citera
2015-09-28, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Lexbase kan du prova på. Så vida inte domen föll för mer än 5 år sedan vill säga.
Jo, han dyker upp i Lexbase. Tyder det på att han satt nyligen med andra ord?
Har ingen lust att pynta stålar för att se domen. Vill helst ha den gratis. .
Citera
2015-09-28, 23:13
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsanspung
Jo, han dyker upp i Lexbase. Tyder det på att han satt nyligen med andra ord?
Har ingen lust att pynta stålar för att se domen. Vill helst ha den gratis. .
Nej, det betyder egentligen bara att han har fällts i domstol, och inget om påföljden. Han kan med andra ord ha dömts till allt från dagsböter till fängelse.

Om du inte vet målsnummer eller vilken tingrätt som dömt han, så åker du nog på att betala för domen.
Citera
2015-10-05, 00:21
Avslutad
Går det att ringa till en tingsrätt och fråga vad en person (om man anger personnummer) har blivit dömd för? Dvs bara få det uppläst i telefonen lite snabbt?
Citera
2015-10-05, 01:09
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spaceistheplace
Går det att ringa till en tingsrätt och fråga vad en person (om man anger personnummer) har blivit dömd för? Dvs bara få det uppläst i telefonen lite snabbt?
Nej det går inte.
Citera
2015-10-14, 21:35
Medlem
Bagettis avatar
Hej!

Jag skulle vela kolla på alla "hets mot folkgrupp" domar i Sverige de senaste åren men jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig till.

I Lexbase så kan man söka efter personer och företag men man kan inte (så vitt jag vet) söka efter ett typ av brott. Att söka efter vissa brott kanske man kan göra på SCB men där kan man inte se överblick eller detaljer över enskilda brott.

Finns det någonstans där man kan titta på en sammanfattning (eller detaljer) av alla domar för ett enskilt brott?
Citera
2015-10-14, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bagetti
Hej!

Jag skulle vela kolla på alla "hets mot folkgrupp" domar i Sverige de senaste åren men jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig till.

I Lexbase så kan man söka efter personer och företag men man kan inte (så vitt jag vet) söka efter ett typ av brott. Att söka efter vissa brott kanske man kan göra på SCB men där kan man inte se överblick eller detaljer över enskilda brott.

Finns det någonstans där man kan titta på en sammanfattning (eller detaljer) av alla domar för ett enskilt brott?

Du har et mödosamt jobb framför dig i så fall Domstolarna kan inte heller söka på brott som "mord" eller "hets mot folkgrupp", dom måste i så fall kolla i långa listor över vilka mål som är avgjorda och det är inte helt säkert att stora domstolar riktigt prioriterar det... men om du betalar för deras arbetstid så kan dom nog leta fram allt material åt dig

Ett tips är att söka via BRÅs hemsida hur många fall som avgjorts varje år för hets mot folkgrupp... då kan du få en fingervisning om hur många domar det är.. tänk om att domar bara är tillgängliga fem år bak i tiden, äldre domar finns bara i arkiv

Om du verkligen är intresserad av att läsa om alla hets mot folkgrupp-åtal dom senaste åren så råder jag dig att göra en förteckning i Excel. Men något säger mig att du inte riktigt är fullt så intresserad...
Citera
2015-10-16, 21:09
Medlem
Försöker få tag på en dom om en person men kan inte regga just nu på lexbase finns de andra sätt på nätet?
Citera
2015-10-16, 21:10
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egycsaj15
Försöker få tag på en dom om en person men kan inte regga just nu på lexbase finns de andra sätt på nätet?
Läs TS.
Citera
2015-10-16, 21:27
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egycsaj15

Mejla tingsrätten det gäller.
Citera
2015-11-04, 14:31
Medlem
Maulcas avatar
En liten lathund för den obevandrade om hur man får ut allmänna handlingar i domstol

I övrigt finns det väldigt stora möjligheter att få ut handlingar såvitt handlingen inte omfattas av sekretess. Även ett sekretessförordnande går att ompröva i högre instans.

http://www.skaraborgstingsratt.domstol.se/Om-tingsratten/Misstankt-mord-pa-Kinnekulle/Ta-del-av-handlingar-i-malet/
Citera
2015-11-04, 19:50
Medlem
Maulcas avatar
Två fall där det kan löna sig att överklaga beslut i frågan om utlämnade av allmän handling.

https://minfil.org/45nck7bcbc/_vre_HR___789-15_Slutligt_beslut__ej_s_rskilt_uppsatt__2015-10-22.pdf
https://minfil.org/5en8k7bfba/_vre_HR___790-15_Slutligt_beslut__ej_s_rskilt_uppsatt__2015-10-22.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in