2015-04-14, 10:59
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murderrevolution
Tingsrättens arbetsmaterial kasseras tror jag men det beror på vilka handlingar man räknar in. Polisens slask är alltid allmän handling men kan hamna under sekretess.

Det är otydligt som du citerar och stämmer inte alltid, ibland kan allmänheten få del av slaskar hos polis. Men det kanske krävs en överklagan.

TRs slask kasseras väl inte? Däremot uppfattar jag att slasken oftast kan beläggas med sekretess av åklagare, till den grad att den inte lämnas ut offentligt, ens efter nedlagt mål?
Är det då detta som innebär att sekretesslagen träder över offentlighetsprincipen?

Detsamma beslutas oftast om polisens slask?

Hittade denna artikel (dock en parallell då den berör främst pågående utredning):
http://sourze.se/2008/07/06/slasken---polisens-och-aklagarnas-maktverktyg__66957#.VSzQgvBPmpo
Har detta substans?

Ja, citeringen från TRs hemsida är då otydlig och nästintill tvetydig i mina ögon.
Citera
2015-04-14, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
TRs slask kasseras väl inte? Däremot uppfattar jag att slasken oftast kan beläggas med sekretess av åklagare, till den grad att den inte lämnas ut offentligt, ens efter nedlagt mål?
Är det då detta som innebär att sekretesslagen träder över offentlighetsprincipen?

Detsamma beslutas oftast om polisens slask?

Hittade denna artikel (dock en parallell då den berör främst pågående utredning):
http://sourze.se/2008/07/06/slasken---polisens-och-aklagarnas-maktverktyg__66957#.VSzQgvBPmpo
Har detta substans?

Ja, citeringen från TRs hemsida är då otydlig och nästintill tvetydig i mina ögon.

Du rör ihop det mesta. Åklagare är anställda av åklagarmyndigheten, Domstolsverket och övriga Domstolsväsen är HELT fristående från övriga myndigheter. Polis är anställd av Polismyndigheten.

En åklagade kan lika lite som nån annan myndighetsperson besluta om sekretess på en annan myndighet än vederbörande är anställd hos. Däremot finns det en sekretess som kan följa ett ärende över myndighetsgränser men det är fortfarande den myndighet som du begär ut handlingar ifrån som prövar om en offentlig handling ska vara hemlig, dvs beläggas med nån form av sekretess, i de fall du funderar kring, OSL, den ska dock då diarieföras (i övriga fall krävs inte diarieföring, dock kronologisk postlista minst). Är en handling överlämnad (upprättad och expierade) från ex. Åklagarmyndigheten är den 100% offentlig handling, den kan dock sekretessprövas vid tidpunkt för begärande av handling från mottagande myndighet, det gäller slask eller vad som helst.
Senast redigerad av Oxfordbluegluee 2015-04-14 kl. 22:07.
Citera
2015-04-16, 12:34
Medlem
Remidrels avatar
Obduktionsinfo

Hej! (snälla säg att jag kommit rätt!)

Vet ni om och hur man kan beställa obduktionsinformation, bilder inräknade?

Antar att det är offentliga handlingar så längre ingen brottsundersökning råder kring materialet?

Vill börja se över vissa mord och hur skador sett ut bland annat.

Tack så mycket för korrekta svar..
Citera
2015-04-16, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remidrel

Antar att det är offentliga handlingar så längre ingen brottsundersökning råder kring materialet?

Bilder från obduktion är i 99 fall av 100 under sekretess. Varför ska du beställa handlingar själv när de finns massa tillgängligt här redan?
Citera
2015-04-16, 19:57
Medlem
Citat:

Beställa obduktionsdokument gör du genom att mejla till respektive TR, HR eller HD som förhandlingen i det ärende du är intresserad av ägde rum. Obduktionsdokument ingår i FUP. I de allra flesta fall går det inte att få ut något dokument, då det är sekretessbelagt. Jag vet dock två fall där bilderna finns tillgängliga för allmän beskådning. Det ena fallet är mordet på Jens Janzon. Här finns ett flertal ocensurerade bilder på BO. Det andra fallet är morden i Arboga, där det finns obduktionsbilder på spädbarn.

Jens Janzon FUP: https://minfil.org/GdI4hbb9b0/JENS_JANSSON__mord.zip

Arboga-FUP får du söka efter själv, det är inte särskilt svårt att hitta den.
Senast redigerad av Skierfe 2015-04-16 kl. 20:00.
Citera
2015-04-17, 14:30
Medlem
Remidrels avatar
Mestadels vill jag ha tag på enskilda fall, där jag känt offer eller GM. Intresset som lockar alltså.
Citera
2015-05-04, 19:55
Medlem
Overklighetss avatar
Jag har en liten fråga angående lexbase. Vad innebär de olika måltyperna? A, B o.s.v.

Tackar ödmjukast för svar.
Citera
2015-05-04, 21:36
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Jag har en liten fråga angående lexbase. Vad innebär de olika måltyperna? A, B o.s.v.

Tackar ödmjukast för svar.
Oklart varför du inte postar i Lexbase-tråden.

B = brottmål
T = tvistemål
Citera
2015-05-06, 23:49
Medlem
Citat:
Mestadels vill jag ha tag på enskilda fall, där jag känt offer eller GM. Intresset som lockar alltså.

Det underlättar enormt om du känner inblandade personer. Fråga efter Mål-Nr från de personer du känner vars fall du vill få ut handlingar till. Det kan ju även vara så att dessa personer har paper hemma?
Citera
2015-05-31, 13:23
Medlem
Hej..

Är så att jag ska börja väktarutbildning, mitt brottsregister var grönt och det var inga problem. Ska starta utbildningen redan nu nästa vecka

Nu under helgen blev jag tagen av polisen för att ha använt en drog och detta kommer hamna på registret i 5års tid.

Hur funkar det då med att jag redan blivit godkänd att gå utbildningen men blev tagen nu i helgen? nån som vet?
Citera
2015-05-31, 20:43
Medlem
Några frågor (har läst första inlägget)...

Om jag har blivit förhörd i ett ärende där jag inte är den misstänkte/åtalade, vem får då tillgång till detta? Kommer detta vara en del av förundersökningen som vem som helst kan beställa ut. Om så är fallet, kan någon i så fall kräva att få ta del av alla mål jag har varit involverad i på något sätt, eller måste de veta vilket specifikt mål det rör sig om först?
Citera
2015-06-01, 15:04
Medlem
Besudlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkung
Några frågor (har läst första inlägget)...

Om jag har blivit förhörd i ett ärende där jag inte är den misstänkte/åtalade, vem får då tillgång till detta? Kommer detta vara en del av förundersökningen som vem som helst kan beställa ut. Om så är fallet, kan någon i så fall kräva att få ta del av alla mål jag har varit involverad i på något sätt, eller måste de veta vilket specifikt mål det rör sig om först?

Är inte 100% men tror att det blir en offentlig handling om det leder till åtal.
Då finns alla förhör med i fupen.
Blir det ej åtal så hamnar det i polisens slask och då kan ingen ta del a den informationen.

mvh B
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in